1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Ball Beverage Packaging Czech Republic, s.r.o.

Ball beverages 19Výrobce hliníkových plechovek plánuje další rozšíření

Jedinou českou společností, která vyrábí hliníkové nápojové plechovky, je Ball Beverage Packaging Czech Republic sídlící v Dýšině u Plzně. Z tamního výrobního závodu, který byl založen v roce 1996, míří nekonečně recyklovatelné obaly především do pivovarů a k výrobcům nealkoholických nápojů z celého světa. Výrobní technologie s roční kapacitou 650 milionů plechovek je velmi flexibilní a umožňuje produkovat pestrou škálu standardních i specifických velikostí přesně podle požadavků zákazníků i koncových spotřebitelů.

Společnost Ball Beverage Packaging Czech Republic je od roku 2016 součástí koncernu Ball Corporation. „Koncern Ball je největším producentem nápojových plechovek na světě, který působí ve více než 120 lokalitách. Díky tomu jsme i my zastoupení po celém světě a dodáváme nejznámějším zákazníkům. Naše výsledky jsou dlouhodobě velmi dobré a velmi silné je také naše postavení na trhu hliníkových obalových materiálů,“ říká ředitel společnosti Radek Mádr.

Poptávka roste dvojciferně

Výrobní závod v Dýšině zaměstnává 130 lidí, kteří pracují v nepřetržitém provozu 24 hodin denně a 7 dní v týdnu. Mezi tradiční rysy firmy patří flexibilita, kreativita a rychlost, se kterou je na rozdíl od konkurence schopna vyrábět více druhů plechovek a v případě potřeby měnit technologii podle poptávky trhu. Zatímco v 90. letech byly nejžádanější tzv. třetinky či půllitrové pivní plechovky, posléze nastala éra energetických nápojů v plechovkách o objemu 250 ml. „V poslední době se zaměřujeme na trendové velikosti typu „slim“ a „sleek“, které mají menší průměr a jsou vyšší. Celkově vyrábíme nejvíce plechovky o objemu 473, 500 a 591 ml. Výrazně pak roste zájem o velikost 400 ml, která je typická třeba pro cider nebo nealkoholické pivo,“ vysvětluje ředitel společnosti Ball Beverage Packaging Czech Republic s tím, že preference zákazníků se liší region od regionu. Například v Rusku jsou velmi oblíbené litrové plechovky, na jihu Evropy zase preferují menší velikosti.

Co mají všechny trhy společné, je požadavek na zkracování doby mezi objednávkou, výrobou a dodáním zákazníkovi. „Naše rychlost se pohybuje okolo 1600 plechovek za minutu. V začátcích to bylo kolem tisíce. Postupně plánujeme další velké zvýšení kapacity, ke kterému by mělo dojít na přelomu letošního a příštího roku. Se zvyšující se poptávkou se totiž blížíme ke sto procentům naší kapacity,“ pokračuje Radek Mádr. Rapidní zvýšení poptávky po hliníkových plechovkách firma registruje od roku 2017 prakticky v celé Evropě. „Dovolím si říct, že se v rámci České republiky jedná již o dvojciferné zvýšení poptávky. Ke konci června naše výroba meziročně stoupla o 15 %, což jen potvrzuje oprávněnost našich investic do druhé výrobní linky tak, abychom kapacitu minimálně zdvojnásobili,“ doplňuje ředitel společnosti Ball Beverage Packaging Czech Republic, jejíž rozvoj vypovídá o vzestupu celého odvětví.

Vždyť investice v nápojářském průmyslu, zejména pak ze strany významných pivovarů, momentálně směřují hlavně do technologií, jako jsou linky na plnění plechovek. Ostatně rostoucí obliba a spotřeba nápojových plechovek, které zejména mladší generace vyhledává jakožto lehký, skladný a recyklovatelný obal, přiměla během července společnost Ball Beverage Packaging Czech Republic ke strategickému rozhodnutí ukončit v závodě výrobu hliníkových lahví typu Fusion 33cl a 25cl, které se budou dál vyrábět v jiné lokalitě v rámci skupiny Ball.

Výroba stojí na recyklaci

Samotná výroba hliníkových plechovek se vyvíjí nejen z hlediska rychlosti, ale také kvality a kontroly. Podobně jako v ostatních odvětvích je i v nápojářském průmyslu patrný rostoucí podíl automatizace a digitalizace jednotlivých výrobních procesů. Z operátorů se tak stávají spíše kontroloři, kteří dohlížejí na přesnost a spolehlivost technologií. „Významným rozvojem prošly i kamerové systémy, které kontrolují, zda plechovky nemají mechanické nebo tiskové defekty,“ upřesňuje Radek Mádr.

Inovace se u plechovek kromě velikostí projevují i v potisku, přičemž tiskařské stroje jsou schopné tisknout rychlostí přes 2-tisíce plechovek za minutu. Stále častěji se používají například matné laky a samozřejmostí je tisk ve velkém rozlišení. „Na plechovky můžeme tisknout různé designy. Uvedli jsme na trh například plechovku, která má částečně standardní a částečně matný lak. Dalším trendem jsou potisky s kódem, který můžeme nasměrovat na webovou stránku, což je pro zákazníky zajímavý marketingový nástroj,“ popisuje ředitel společnosti Ball Beverage Packaging Czech Republic. Různé varianty provedení jsou v současnosti možné také u víček, která mohou být vyrobena v několika barvách a s možností vyrazit logo zákazníka do odtrhávátka.

Ve výrobním procesu, který se skládá z osmi kroků od lisování přes tzv. bodymaker, mytí, potisk, lakování, tvarování až po kontrolu a balení, hraje v posledních letech významnější roli také téma recyklace a udržitelnosti. Možnost recyklace je stále na vzestupu, a není divu, protože hliníková plechovka je považována za nejvíce recyklovaný druh nápojového obalu na světě. Jak uvádí i tuzemský výrobce, recyklovaná plechovka se dostane zpět do prodejních regálů za méně než 60 dní, a to jako zcela nová bez ztráty kvality.

Velmi podstatný je potom fakt, že podíl recyklovaného hliníku ve svitcích, ze kterých se plechovky vyrábějí, činí 91 %. Pozoruhodné je i historické srovnání, které dokazuje, že zatímco před 20 lety se z jednoho kilogramu hliníku vyrobilo 40 plechovek, dnes se ze stejného množství vyrobí 60 plechovek. „Recyklát, který ve výrobě používáme, ovšem nepochází přímo pouze z plechovek, ale z celého průmyslu. Pokud budeme schopni plechovky do budoucna třídit, budou opravdu plně recyklovatelné a mohou se donekonečna používat,“ navazuje Radek Mádr, podle kterého jsou moderní třídicí technologie dostupné.

Konkurence je zdravá

Pro budoucnost závodu, jehož produkty denně používají milióny lidí po celém světě, je klíčová také personální otázka. Stávající tým 130 zaměstnanců byl v předchozích letech doplněn a nejinak tomu bude i v souvislosti s plánovaným rozšířením výroby. „Je známo, že pracovní trh je nyní plně saturován. Získat kvalitní zaměstnance je problematické pro každého zaměstnavatele. My budujeme s našimi zaměstnanci pevné vztahy a vytváříme jim prostředí, ve kterém budou schopni reagovat na aktivity, které jsou před námi. Investujeme do jejich rozvoje tak, aby vzájemná spolupráce byla silná a loajální,“ zdůrazňuje ředitel.

Konkurenci, která na trhu hliníkových obalů panuje, vnímá jako zdravou. „V pozitivním smyslu nás nutí k neustálému zlepšování,“ podotýká Radek Mádr, který vidí další výzvy třeba v oblasti cen energií, dodávek výrobních technologií či v mezinárodních vztazích, kde nyní rezonuje zejména téma Brexitu či obchodních transakcí mezi Spojenými státy, Evropou a Čínou. To vše může mít na importéra vstupního materiálu a významného exportéra finálního výrobku, jakým je společnost Ball Beverage Packaging Czech Republic, vliv.

Uvedené faktory však rozhodně nic nemění na strategii firmy, která je dlouhodobě stabilní a která je čtvrtým rokem součástí mimořádně úspěšného koncernu Ball Corporation s historií sahající až do 19. století. „Na jedné straně stojíme na tradičních základech, na druhé straně se vyvíjíme s ohledem na moderní trendy ve světě. Přínosné je také prolínání jednotlivých kultur,“ dodává ředitel s odkazem na působení koncernu nejen v Evropě, ale i ve Spojených státech, Asii, Jižní Americe či na Blízkém východě.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...