1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Beskydské uzeniny, a.s.

Beskydske uzeniny 20Kvalitní uzeniny a tradice výroby, to je již 100 let značka Chodura

Historie značky Chodura sahá až do roku 1919, kdy si Karel Chodura pronajal první prodejnu v Ostravě. Pro vysokou kvalitu se jeho uzeniny a masné výrobky staly vyhlášenými po celé severní Moravě. A víc než úspěšně na jeho práci navázal jeho vnuk, dnešní majitel společnosti Beskydské uzeniny, Petr Chodura.

Pod jeho vedením se firma vypracovala do pozice středně velkého zpracovatele masa a výrobce masných produktů na českém trhu. Řada výrobků se stále vyrábí podle původních receptur a jméno Chodura nenesou jen vlastní prodejny, ale hlavně široké portfolio výrobků s prodejní sítí po celém Česku i Slovensku.

Značka Chodura oslavila 100 let. Výročí prezentujete také s odkazem na principy vašeho dědečka. Jaké byly?

Vše pro zákazníka. To bylo hlavní heslo dědečka, které uplatňoval při svých podnikatelských aktivitách. Byl velmi cílevědomý a pracovitý. Svoji první prodejnu v Moravské Ostravě otevřel v roce 1919. I přes to, že tehdy nebyla doba jednoduchá, získal řadu zákazníků. Nejen mezi zaměstnanci dolů, hutí či železáren, ale i mezi tehdejší společenskou smetánkou. Na jeho medové šunce si pochutnával při zájezdních divadelních představeních král komiků Vlasta Burian, a dokonce i prezident T. G. Masaryk, který dědečkovu prodejnu navštívil při návštěvě Ostravy v červnu 1924. Chodurovy výrobky získaly uznání a pozornost také na První putovní zemědělské, živnostenské a osvětové výstavě v Opavě v roce 1927 nebo na Národní zemědělské výstavě v Praze v roce 1934. A tak bych mohl pokračovat dále.

Doba se za 100 let velmi změnila. V čem je největší rozdíl mezi podnikáním tehdy a dnes?

Od založení značky Chodura se život změnil tak výrazně, že se to nedá jednoduše popsat. Naše firemní zásady ale zůstaly stejné. Kvalita a spokojený zákazník.

Vzpomenete si na začátky vašeho podnikání? Co bylo nejtěžší?

Začátky byly ve znamení enormního pracovního nasazení, kdy mi pomáhala rodina a posléze jen dva zaměstnanci. V roce 1990 jsem ve Staré Vsi na Frýdecko-Místecku v dlouhodobě nevyužívaném prostoru postavil svépomocí první výrobnu uzenin. Pro vaši představu jsme tam byli schopni vyrobit až jednu tunu uzenářských výrobků denně. Postupem let jsme rozšiřovali výrobu, a když nám prostory začaly být malé, musel jsem se zamyslet, co dál. V té době, na konci 90. let, došlo k velkému úpadku masného průmyslu. V rámci konkurzů a likvidací bylo uzavřeno více než 50 % kapacit masného průmyslu v České republice. A jeden z těchto podniků, který ukončil činnost, se mi podařilo koupit. Jednalo se o masozávod ve Frýdku-Místku, který už byl dlouho opuštěný a totálně zdevastovaný. Dnes byste jej nepoznali. Náš závod stále modernizujeme, rozšiřujeme kapacity a samozřejmě splňujeme nejpřísnější normy a požadavky auditorů nejen zahraničních odběratelů.

Jakými slovy byste vystihl současnost firmy a pozici značky Chodura?

Před 30 lety jsem začínal sám, dnes máme přes 200 zaměstnanců a řadíme se mezi středně velké podniky v masném průmyslu. Dodáváme do velkých řetězců, jako jsou Kaufland, Tesco, Lidl, Makro, Globus a Penny Market. Naše výrobky ale prodáváme i v menších prodejnách a také ve vlastní síti prodejen Chodura po celé České republice. Do budoucna plánujeme výstavbu dalších prodejen, díky kterým máme možnost být v přímém kontaktu se zákazníky, kdy jejich spolupráce a názor je pro nás důležitý při vývoji nových výrobků. Jakmile vidíme, že je zákazník s novým výrobkem spokojen, míří pak do nadnárodních řetězců v Česku i na Slovensku.

Zmínil jste velké řetězce či vlastní prodejny. Vyhledáváte i další obchodní příležitosti?

Jak jsem uvedl, obchodujeme v rámci celé České republiky s řetězci, ale i s nezávislými maloobchodními sítěmi, jako je například Hruška, Tempo Opava, CBA, Kubík či Jednota. Dlouhodobě spolupracujeme s podobným spektrem zákazníků i na Slovensku, lidé nás tam najdou například v Kauflandu, Metru nebo Lidlu, avšak tuto spolupráci vzhledem k historii Československa nevnímáme jako export do zahraničí. Je to pro nás zcela přirozená cesta už vzhledem k místu, kde působíme, tedy na severní Moravě. Jinak naši obchodní činnost neustále rozšiřujeme a hledáme nové obchodní příležitosti. Před třemi lety jsme zahájili spolupráci s novým fenoménem současného obchodování, což jsou online obchody. Úspěšně spolupracujeme s e-shopem Košík.cz a momentálně dokončujeme přípravy k zahájení dodávek na další e-shop – Rohlík.cz. Vzhledem k našim bohatým zkušenostem bychom rádi byli součástí online obchodování i na slovenském trhu.

Které výrobky jsou pilířem značky Chodura?

Vyrábíme široké portfolio uzenářských výrobků a specialit, nicméně nosným programem je výroba šunek. Pro jejich výrobu jsou používány výhradně výběrové suroviny, naše šunky jsou bez glutamátu, alergenů a bez lepku. Šunky jsou prostě naší srdeční záležitostí.

Na co se nejvíce zaměřujete při jejich výrobě?

Základem je pečlivý výběr vepřového masa od dlouhodobě prověřených dodavatelů, což se dnes ukazuje jako nezbytné. Maso z kýty naši řezničtí mistři upraví po jednotlivých svalech, které dále odblaníme, a následuje zrání. Používáme sice tu nejmodernější technologii, přesto se snažíme ve výrobních postupech uplatnit mnoho zkušeností z dob dědečkova podnikání a rodinných receptur. Tepelné opracování pak probíhá pomalým dušením šunky a případné zauzení probíhá ve speciální komoře, kde udíme bukovými drtinami. U nich také dbáme na prvotřídní kvalitu, dlouhá léta je nakupujeme v Německu, kde je kladen vysoký důraz na čistotu při jejich výrobě. Opravdu se snažíme při výrobě našich produktů myslet na všechno tak, aby šunka značky Chodura byla výjimečným zážitkem.

Každou firmu posouvají vpřed investice. Do kterých oblastí výroby nejvíce investujete?

Poptávka po našich výrobcích je tak velká, že jsme dokončili projekt přístavby nového výrobního závodu. Během srpna 2019 jsme zahájili přípravné stavební práce a v létě by měla být stavba hotová. Nový provoz bude výhradně pro výrobu šunek a zásadním způsobem zvýší naši výrobní kapacitu. Kromě této stavby se intenzivně zaměřujeme na spolupráci s Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze. Společně připravujeme úplně novou řadu produktů, o kterých zatím nechci prozrazovat podrobnosti. Takže celkově bude letošní rok především o práci, investicích, nových výzvách a projektech, na které se velmi těším.

Co byste chtěl, aby se lidem za dalších 100 let vybavilo při vyslovení jména Chodura?

Před 100 lety se lidem vybavila kvalita a výjimečná chuť. Ty samé hodnoty vyznáváme i teď v roce 2020 a moc bych si přál, aby tomu tak bylo i za dalších sto let. A také si přeji, aby zákazníci, kteří naše výrobky nakupují, věděli, že jsme ryze česká firma s již tak dlouhou tradicí, jakou má i naše, donedávna ještě společná, republika.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...