1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Chart Ferox, a.s.

Chart Ferox 17Technologiemi nové generace snižujeme uhlíkovou stopu i emise

Celosvětově uznávaným prémiovým výrobcem a dodavatelem technologií na klíč je společnost Chart Ferox, která se specializuje na kryogenní zařízení a systémy na skladování, dopravu a distribuci zkapalněných technických plynů, jako jsou kyslík (O2), dusík (N2), argon (Ar), vodík (H2), oxid uhličitý (CO2) a uhlovodíky, a zejména zkapalněného zemního plynu (LNG). Více o firmě, jejíž česká pobočka se nachází v Děčíně, řekne rozhovor s její marketingovou manažerkou Monikou Votápkovou.

Můžete na úvod přiblížit význam slova kryogenika?

Řecké slovo „Kryos“ znamená v překladu chlad či mráz. Kryogenika je fyzikální obor zabývající se dosahováním velmi nízkých teplot a studiem působení teplot na různé materiály nebo biologické tkáně a jejich zvláštního chování v daných teplotách. Hranice mezi kryogenikou a chlazením je stanovena bodem varu tzv. permanentních plynů, což je -180°C. Kryogenika se uplatňuje v potravinářství a strojírenství, medicíně, energetice, dopravě i v kosmonautice. Přestože se lidé s našimi výrobky běžně nesetkají, jsou nedílnou součástí mnoha výrobních procesů. Například medicína využívá tekutý dusík na skladování biologických preparátů, vzorků tkání, kůže, ale i pro uchovávání spermatu lidí a zvířat.

Jaký je vlastně původ a historie firmy Chart Ferox v Děčíně?

Děčínský závod byl založen v roce 1941 německým továrníkem Wilhelmem Schmiddingem, což znamená, že naše firma má skoro osmdesátiletou výrobní a vývojovou historii. V průběhu let a režimů se sice obměňoval výrobní program, ale po celou dobu zůstávalo zaměření na strojírenskou výrobu s vlastním inženýrským a vývojovým střediskem. Na tuto tradici navazujeme i dnes. Poloha v malebném údolí Českosaského Švýcarska a především strategické umístění pobočky na řece Labi umožňuje využití plavebního koridoru směrem do Hamburku a dále pak po vodě, vlakem nebo po silnici distribuci výrobků a zařízení do celého světa. Jelikož jsme součástí nadnárodní společnosti Chart Industries, Inc., která má celosvětové pokrytí s pobočkami v USA, Číně, Indii, Austrálii, Velké Británii, Itálii, Francii a Německu, putuje více než 98 % produkce za hranice České republiky.

Na které výrobky se v současné době zaměřujete?

V současné době tvoří naše výrobkové portfolio široké spektrum vakuově izolovaných kryogenních zásobníků v objemech od několika stovek litrů, přes standardní zásobníky do 80 m³ až po speciální inženýrské zásobníky do objemu 1,225 milionu litrů. Momentálně jsou k dispozici horizontální i vertikální verze těchto zásobníků pro všechny zkapalněné technické plyny. Skladovací zásobníky jako takové jsou základní stavební jednotkou všech technologických řešení na klíč, které jsou velmi rozšířené v Evropě. Komplexní dodávky jsou určeny zejména pro zkapalněný zemní plyn, slouží jako satelitní odpařovací jednotky, kde se zemní plyn využívá při spalování pro výrobu elektrické energie nebo se vniklé teplo přímo využívá ve výrobním procesu, například v potravinářství. Velmi vyhledávané jsou také automobilové a lodní plnicí stanice a multifukční skladovací terminály na zkapalněný zemní plyn. Další výrobkovou řadu tvoří různé varianty transportních zařízení, jako jsou intermodální ISO kontejnery, silniční a železniční cisterny, přívěsy a návěsy, které umožňují přepravu zkapalněných plynů po silnici, železnici i po vodě.

Která z vašich řešení považujete za výjimečná?

V roce 2012 se nám podařilo v děčínské pobočce inženýrsky navrhnout, vyrobit a dodat největší kryogenní zásobník na světě, model „LNG HT 1000“ o skladovací kapacitě milion litrů, jehož vnější plášť má průměr zhruba 6 metrů, délka je okolo 50 metrů a váha přes 200 tun. Představte si kovový kolos o délce poloviny fotbalového hřiště a průměru jako tubus pražského metra. První zásobník tohoto typu byl dodán norskému zákazníkovi a z Děčína do místa instalace urazil 1200 kilometrů po vodě, část transportu pak proběhla i po souši.

Ve kterých oblastech vidíte potenciál pro inovace?

V dnešní době je stále větší důraz kladen na ekologii a zejména se poukazuje na negativní dopad uhlíkové stopy na klimatické změny. Tento tlak vyvolává požadavek na hledání alternativních ekologických paliv v energetice, automobilovém a lodním průmyslu. Nám to přináší nové možnosti dodávat LNG technologie, kde se jako palivo pro automobily a lodě využívá zemní plyn jako ekologické a obnovitelné palivo, tzv. bioplyn. S novými technologiemi a systémy „Nové generace“, zaměřenými na čisté energie, které snižují uhlíkovou stopu a škodlivé emise, přicházíme díky dlouholetým výrobním a vývojovým zkušenostem každoročně. Důkazem je několik projektů realizovaných pro naše spokojené zákazníky v Německu a Rakousku.

O jaké projekty se konkrétně jedná?

První projekt „LNG PowerPac“ je zdroj ekologicky čisté elektrické energie pro lodě kotvicí v přístavech, kde jim dodává energii potřebnou k zajištění provozu. Systém je složen ze dvou na sobě postavených 12 metrů dlouhých kontejnerů a kombinuje plynový generátor o výkonu 1,5 MW s naším „LNG ISO“ kontejnerem. Při spalování zemního plynu vzniká výrazně nižší množství emisí než při standardním spalování v dieselových motorech s využitím topného oleje, které produkují většinu škodlivých emisí v přístavech. Projekt byl realizován ve městě Achim v Německu a finální testování proběhlo v hamburském přístavu na řece Labi.

Jak probíhala realizace druhého projektu?

Naše technologie „Nové generace“ byla využita také při dodávce kompaktní plnicí LNG stanice pro nákladní automobily a autobusy v Rakousku. Slavnostní otevření proběhlo v dubnu 2019 v Grazu, kde je plnicí stanice postavena na velmi strategickém a frekventovaném dálničním tahu v těsné blízkosti mezinárodního letiště. Dodána byla jako technologie na klíč včetně úplného designu a technického řešení. Následovala výroba, instalace a úspěšné zavedení stanice do provozu. Jedná se o kompaktní řešení s integrovaným ponorným čerpadlem umístěným přímo pod zásobníkem a s kapacitou plnění až 25 LNG vozidel denně na jednom stojanu. Průměrný LNG kamion se dvěma nádržemi má po jejich naplnění dojezd až 1500 kilometrů. Technický koncept stanic, které dodáváme i do Skandinávie, Polska, Německa či Chorvatska, umožňuje prakticky okamžité plnění LNG do nákladních vozů všech značek.

Díky čemu se firmě podařilo prorazit na mezinárodním poli?

Chart Ferox si dlouholetým pracovním úsilím vybudoval fungující a cenné kontakty se zákazníky, a tím získal silnou tržní pozici, kterou chce v budoucnu dále upevňovat a rozšiřovat. Inovace, zkušenosti a výkonnost nejsou pouhá slova v logu společnosti, ale realita, která nás vynesla mezi uznávané výrobce a dodavatele celosvětového formátu. Jsme též významný a stabilní zaměstnavatel s důrazem na kvalitní a spokojené zaměstnance. V poslední době dáváme hodně příležitostí i mladým a perspektivním zaměstnancům, kteří často přicházejí s inovativními názory a práci se věnují s obrovským nasazením.

Jaká je současná strategie firmy a co vás motivuje jít dál?

Na závěr bych si dovolila ocitovat ředitele našeho závodu, pana Bronislava Převrátila, který říká, že se budeme dále zaměřovat na zvyšování přidané hodnoty pro koncového zákazníka, ale i na digitalizaci a rozvoj firemní kultury v souladu s očekávaným dynamickým vývojem hlavně na trhu se zkapalněným zemním plynem. Naší motivací je podílet se vlastní činností i výrobky na zlepšování životního prostředí, brát odpovědnost za naše zaměstnance a zlepšovat pracovní prostředí i udržovat historickou kontinuitu našeho
podnikání.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...