1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

CZ LOKO, a.s.

czloko 20I na železnici je zájem o hybridní technologie

Na mimořádně úspěšný rok 2020 chce letos navázat společnost CZ LOKO, které se loni povedlo dosáhnout historických výsledků – obratu ve výši 2,8 miliardy korun a zisku přes 100 milionů. Bezesporu cenné je, že se tak stalo v roce globálně ovlivněném nejrůznějšími dopady koronavirové pandemie, která ovšem průmyslu rozhodně nepřinesla jen ztráty, ale ukázala i řadu nových cest.

Také po nich bude kráčet i přední český výrobce kolejových vozidel, mezi kterými roste zejména potenciál tzv. hybridních lokomotiv. „Celkově máme za sebou náročný rok, kdy jsme se stejně jako všichni ostatní museli přizpůsobit zcela nové situaci. Co se týče hospodářských výsledků, byl pro nás rok 2020 paradoxně nejúspěšnější v historii. Za mimořádné považuji i to, že jsme dosáhli přesně takových výsledků, jaké jsme měli v plánu,“ říká Jan Hošek, marketingový ředitel společnosti CZ LOKO, která má zhruba 750 zaměstnanců. Většina z nich pracuje ve výrobních závodech v České Třebové a Jihlavě. Menší část pak v servisních střediscích, která se nacházejí v Lovosicích, Mladé Boleslavi, Letohradě a Ostravě.

Za velkou výhodu, která také pomohla ke splnění stanovených cílů, považuje jednu z typických vlastností železničního strojírenství. A tou jsou dlouhodobě nasmlouvané zakázky. Síla tohoto faktoru se projevuje takřka vždy, když světovou ekonomiku zachvátí krize. „V tom se náš obor liší například od automotive. Nyní máme zakázky pod smlouvami na tři roky dopředu, což znamená, že nebudeme tolik citliví na případné další výkyvy v ekonomických cyklech,“ vysvětluje marketingový ředitel s tím, že pokračovat bude třeba objemově nejvýznamnější zakázka na modernizaci celkem 50 lokomotivy řady 742.71 pro ČD Cargo.

Výroba a export běží naplno

Největší český železniční přepravce, který první modernizované lokomotivy převzal již ve druhé polovině roku 2019, získává téměř zcela nové stroje. Na původní platformě od ČKD z přelomu 70. a 80. let je postaveno vozidlo EffiShunter 1000M z dílny CZ LOKO, které kromě posunu slouží i pro středně těžkou traťovou službu. Samozřejmostí jsou moderní prvky jako on-line monitoring a diagnostika, vícečlenné řízení, sofistikovaný kamerový systém, bezpečnostní prvky nebo zabezpečovací zařízení. „Mezi pokračující zakázky, které jsme dříve sjednali, patří dodávky lokomotiv do Slovinska, kde je naším zákazníkem státní dopravce SŽ-Tovorni promet. Zajímavou referenci máme i od estonského nákladního dopravce, pro kterého modernizujeme celkem 13 amerických lokomotiv General Electric,“ doplňuje Jan Hošek.

Výčet prestižních referencí společnosti CZ LOKO je však mnohem pestřejší. Za pozornost stojí také loňský export zmíněné lokomotivy EffiShunter 1000M, jejímž prvním zahraničním provozovatelem se stala maďarská společnost CER Cargo Holding. O tom, že se export, který tvoří zhruba třetinu z celkové produkce, ani během pandemie nezastavil, dobře vypovídá získání dalšího nového zákazníka v Itálii. Stala se jím společnost EVM Rail, která taktéž zakoupila lokomotivu EffiShunter 1000. Hlavně pro těžký posun na vlečkách a seřadištích jsou určeny lokomotivy EffiShunter 1600, o které projevili zájem další evropští zákazníci. Dvě byly dodány finskému dopravci a jedna na Ukrajinu do železáren skupiny ArcelorMittal ve městě Krivoj Rog. „Jubilejní 1111. vyrobenou lokomotivu jsme loni předali společnosti ČEPRO. Jednalo se o EffiShunter 600, která slouží ve skladu pohonných hmot v Loukově,“ upřesňuje marketingový ředitel společnosti CZ LOKO, která si v období pandemie mimo jiné ověřila, že se umí vyrovnat s nečekanými výpadky na straně dodavatelů i s výzvami, které souvisely především s omezováním pohybu osob. „U zákazníků jsme museli lokomotivy oživovat neboli uvádět do provozu tzv. na dálku. Problematické bylo taktéž zaškolování obsluhy, protože nebylo možné vycestovat přímo k zákazníkům. I kvůli tomu pro nás byl minulý rok náročný,“ podotýká Jan Hošek.

Nové vize a portfolio

Jak vzápětí přiznává, mnohem raději se zaměřuje na pozitivní změny, které sebou pandemický rok 2020 přímo přinesl nebo které urychlil. Jedním z možných příkladů jsou obchodní jednání, u kterých byla řada firem zvyklá na osobní setkávání napříč kontinentem i jednotlivými světadíly. „Zjistili jsme, že nemusíme létat přes půl Evropy, ale že můžeme spoustu jednání vyřešit online. Určitě jsme se posunuli i v marketingu, kde ještě více jdeme cestou digitálních technologií. Prezentovat budeme například projekt virtuálního depa, ve kterém si zákazníci prostřednictvím aplikace nebo 3D brýlí prohlédnou naše lokomotivy a získají veškeré informace. Něco takového bylo ještě před pár lety ve spíše konzervativním prostředí železničního průmyslu nemyslitelné. Dnes jsme o kus dál,“ upozorňuje na některé trendy marketingový ředitel společnosti CZ LOKO.

Zásadní jsou pro ni vývojové a výrobní inovace, se kterými seznámila zákazníky i obchodní partnery už na loňské Technické konferenci v České Třebové. Stěžejním tématem bylo představení nového portfolia, jehož pilířem by se měly v letech 2022 až 2023 stát prototypy lokomotiv s označením DualShunter 2000, EffiLiner 2000 a DualLiner 2000. Vzhledem k tomu, že celý evropský průmysl ve svých rozvojových strategiích reaguje na dohodu „Green Deal“ a na uhlíkovou neutralitu, je nabíledni, že i nové lokomotivy českého výrobce jsou v souladu s unijními i tržními požadavky. Odklon od klasických dieselových lokomotiv je nevyhnutelný. Čím budou nahrazeny? „Ve stadiu nejvyšší rozpracovanosti a technického rozvoje je lokomotiva DualShunter 2000, která bude kombinovat elektrickou trakci se spalovacím motorem. Už teď je o ni zájem hlavně z Itálie, ale jednáme i se zákazníky na dalších trzích. Například ve Skandinávii, kde jsme letos shodou okolností podepsali smlouvu na první lokomotivu EffiShunter 1000 s konvenčním spalovacím motorem, mají o hybridní technologie velký zájem. Vnímáme, že naše nové lokomotivy budou mít velký potenciál hlavně u zákazníků v západní a severní Evropě,“ odpovídá Jan Hošek. Základem nového portfolia je přitom už v roce 2019 představená lokomotiva HybridShunter 400, která využívá energii z baterií a pro záložní dobíjení je vybavena i spalovacím motorem.

Práce na vývoji hybridních lokomotiv ovšem nejsou jediným úkolem letošního roku. Společnost CZ LOKO chce navázat na „zdravá čísla“ z předchozích let a finanční výsledky držet dlouhodoběji na stávající úrovni. Vysokou prioritu nadále mají také investice do výrobního zázemí a zaměstnanců. „Už na přelomu roku jsme otevřeli v Jihlavě novou výrobní halu za 90 milionů korun, pro kterou mimochodem pořád nabíráme nové zaměstnance na pozice, jako jsou svářeči nebo elektromechanici,“ sděluje marketingový ředitel. Poslední investice je podle něj součástí vize soustředit do Jihlavy kompletní výrobu a v České Třebové vytvořit hlavní středisko servisu a údržby. „I díky pandemii jsme začali některé komponenty vyrábět sami, abychom nebyli závislí na dodavatelích, u kterých mohou hrozit výkyvy. Vyrábíme si například vlastní podvozky, rámy nebo trakční motory a budeme v tom pokračovat. Předpokládáme, že během dvou let bychom mohli mít transformaci naší výroby kompletně hotovou,“ dodává Jan Hošek ze společnosti CZ LOKO, která tradičně spolupracuje také s regionálními školami, jako je Dopravní fakulta Jana Pernera na pardubické univerzitě nebo VOŠ a SŠ technická v České Třebové.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...