1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Czech Aerosol, a.s.

czech aerosol 16Budujeme vztahy založené na vyšších hodnotách

60 let od výroby prvního aerosolového spreje si loni připomenula společnost Czech Aerosol, která je ve svém oboru nejen nejstarším, ale i největším českým výrobcem. Podle statutárního ředitele Marka Bohatého se firmě, která sídlí v severočeské Rtyni nad Bílinou, nadále daří pokračovat v tradici kvalitního technického vývoje a odbornosti zaměstnanců, díky kterým může zákazníkům dodávat produkty s vysokou přidanou hodnotou.

 

Roční produkce zhruba 50 milionů kusů aerosolových rozprašovačů (sprejů) a ostatních netlakových výrobků je určena převážně na export do zemí po celé Evropě. Díky vlastnímu vývojovému oddělení je společnost Czech Aerosol schopna neustále přicházet s inovativními výrobky, a to především v segmentech tělové a vlasové kosmetiky, bytové chemie nebo přípravků na obuv.

Lepší produktivita i cena výrobků

Jestliže v předchozím rozhovoru pro Průmysl Dnes, který vyšel v roce 2016, mluvil Marek Bohatý o vrcholu čtyřletého růstu, je na místě zeptat se, jak se firmě dařilo loni? „Daří se nám dál podle našich představ. V posledních letech se zaměřujeme hlavně na zvyšování výtěžnosti našich výrobků. Snažíme se vyhledávat alternativní dodavatele vstupních materiálů a zvyšujeme produktivitu a efektivitu práce, takže dokážeme pokrývat rostoucí mzdové i energetické náklady. Investujeme i do nových výrobních zařízení,“ odpovídá statutární ředitel.

Jestliže v roce 2016 byla společnost Czech Aerosol na vrcholu růstu, v letech 2017 a 2018 šla křivka tržeb mírně dolů. Objektivní příčinou byl odchod jednoho z významných zákazníků, u kterého došlo k rozhodnutí zajistit si výrobu z vlastních zdrojů. „Přestože jsme v roce 2017 zaznamenali pokles, dokázali jsme velkou část tohoto výpadku nahradit. Byli jsme na to připravení,“ říká Marek Bohatý s tím, že loňské plány hodnotí jako lehce ambiciózní. Za rok 2019 očekává růst tržeb na úrovni 5 % a hospodářského výsledku dokonce na úrovni 11 %. Tržby by podle něj měly dosáhnout výše 773 milionů korun, zatímco v roce 2018 to bylo 738 milionů.

Budoucí hospodářský růst společnosti Czech Aerosol se snaží vnímat v celoevropském kontextu včetně prognóz nejrůznějších ekonomických expertů. „Krátkodobě vzato, jsme spíše opatrní. Víme, že jsou rizika, která mohou růst ovlivnit. Na otázku jak, nemá jasnou odpověď nikdo. Protože jsme závislí hlavně na evropských zákaznících, bereme v potaz vlivy, jako je brexit nebo obchodní války mezi USA a Čínou, potažmo Evropskou unií,“ zmiňuje statutární ředitel faktory, které mohou ovlivnit hospodářský růst (nejen) v Evropě.

Ať už bude další vývoj jakýkoli, společnost Czech Aerosol chce zachovat dosavadní strategii, která velí klást důraz na zvyšování efektivity a produktivity ve výrobě aerosolů. „Snažíme se také zvyšovat přidanou hodnotu našich výrobků tak, abychom si mohli říct o vyšší cenu. Nechceme být výrobcem levných výrobků. Uvědomujeme si, že nízké ceny v konečném důsledku vytvářejí slabé vztahy se zákazníky. Dříve či později totiž přijde někdo, kdo je ještě levnější. Pokud ale nabízíme kvalitu a plný zákaznický servis, můžeme budovat vztahy založené na vyšších hodnotách,“ vysvětluje Marek Bohatý.

Nový MES systém a technologie plnění

Pro dosažení těchto cílů jsou důležité investice, které v letech 2016 až 2019 směřovaly do rozšíření výrobních i skladovacích kapacit. Výrobní závod Czech Aerosol rozšířil roztokárnu, kde se připravují polotovary. Může tak pružněji reagovat na změny výrobního programu. Během roku 2019, po dlouhých přípravách, zefektivnil také celý logisticko-výrobní proces zaváděním MES systému. Přínosem investice za zhruba 10 milionů korun je především propojení podnikových informačních systémů s technologiemi pro automatizaci výroby. „I tato investice nás posune výrazně vpřed a potvrzuje naši strategii maximální kvality výrobků s vysokou přidanou hodnotou,“ podotýká statutární ředitel firmy, která pokročila také s investicemi do nové technologie plnění aerosolových nádobek. Ukončena již byla vývojová část, další fází je výroba samotné linky, která bude ve Rtyni nad Bílinou instalována v průběhu tohoto roku.

Výrobní technologie se tak rozšíří o nový typ plnění aerosolových výrobků, který je označován zkratkou BoV (podle anglického pojmu Bag-on-Valve). Jedná se o moderní technologii umožňující hlavně oddělení propelentu od aktivní látky. „U klasických aerosolů je plnicí plyn, konkrétně propan-butan, součástí směsi. Představit si můžeme třeba deodorant, u kterého jde po uvolnění ventilu ven z nádobky směs aktivní látky i plynu. Nová technologie funguje na principu vaku, ve kterém je pouze aktivní látka, například gel na holení, a kolem něj je nejčastěji stlačený vzduch. Po uvolnění ventilu tak jde ven pouze aktivní látka, již nedochází k jejímu míchání s plynem,“ popisuje Marek Bohatý technologii, kterou přirovnává k čepování tankového piva. Výrobní inovaci za přibližně 13 milionů korun považuje za moderní doplněk stávajícího portfolia. Využívat se bude při výrobě gelů na holení nebo sprchových gelů, u kterých je tento způsob plnění vhodnější.

Tradiční a dobrý zaměstnavatel

Za další téma, které od minulého rozhovoru zůstalo platné, označuje přetrvávající nedostatek pracovních sil. Tedy nejen technicky vzdělaných specialistů, ale i dělnických profesí. Uvítali by například obsluhu výrobních linek, seřizovače nebo přípraváře výroby. Ve společnosti Czech Aerosol pracuje kolem 200 zaměstnanců, z nichž většina ve firmě působí dlouhodobě. „Jsme rádi, že se nám navzdory složité personální situaci v našem regionu podařilo v posledních dvou letech získat kvalitní odborníky a ty stávající jsme dokázali udržet. Snažíme se být aktivní. Provedli jsme třeba interní projekt hodnocení spokojenosti zaměstnanců, který dopadl nad očekávání,“ těší statutárního ředitele pozitivní zpětná vazba.

Zaměstnanci podle něj oceňují slušný motivační systém s řadou benefitů a své dělá i pověst dobrého zaměstnavatele v regionu, který je umístěn mezi Teplicemi a Ústím nad Labem. „Samozřejmě, že máme mnoho drobných podnětů ke zlepšení, ale celkově cítíme, že naše chování k zaměstnancům přináší úspěch. Věříme, že díky podmínkám, které jim vytváříme, budeme nadále vyhledávaným zaměstnavatelem. Stejně tak jsme přesvědčeni o tom, že tradice a kvalita našich výrobků a služeb bude hlavním důvodem, aby nás nadále preferovali naši spokojení zákazníci,“ dodává Marek Bohatý, který za klíčovou konkurenční výhodu bere vývoj nových produktů s vysokou přidanou hodnotou.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...