1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

EDEN Europe s.r.o.

eden 19Digitalizace je výzva, regálové systémy chceme udržet na špici

V bývalém brownfieldu v Adamově u Brna našla své zázemí společnost EDEN Europe s.r.o., která pro supermarkety, hypermarkety a další obchody vyrábí regálové systémy. Její mise je jednoznačná – každý den najít o kousek lepší řešení, které bude v souladu s požadavky zákazníků.

„Kvalitní regálový systém, špičková úroveň komunikace a zohlednění potřeb našich zákazníků nás přivedlo na špici mezi evropskými výrobci. Dnes je hlavní výzvou automatizace a digitalizace,“ říká v rozhovoru generální ředitel Zbyněk Husák.

Letošní rok je ve své druhé polovině. Jako ho zatím hodnotíte?

Je pravda, že jsme si skoro ani nestihli všimnout, že je polovina letoška za námi. Do roku 2019 jsme vykročili na dobré vlně, měli jsme spoustu práce, hlavně v prvním čtvrtletí, a díky tomu jsme letošní rok nastartovali dobře. Vidíme ale mírné přibrzdění poptávky na trhu, není to nic dramatického, spíš bych řekl, že registrujeme mírné zpomalení.

Vyrábíte regálové systémy, které jsou jedny z nejmodernějších v Evropě. Co si pod tím máme představit?

Asi nejlepší je, když uvedu příklad. Každý z nás někdy byl v Tescu, což je jeden z našich zákazníků. Pokud si odmyslíte od vybavení prodejny chladicí boxy, lednice nebo nerezové pulty pro přípravu masa, tak zbytek může být od nás. Teoreticky. Protože konkurence je pochopitelně i v našem oboru. Některé obchody jsme vybavili kompletně, jiné mají zařízení od konkurence, někdy je část od nás a část od jiné firmy. Existuje ale 50-% pravděpodobnost, že regály nesou značku EDEN.

Když jste zmínil konkurenci, tak co děláte jinak? Proč jsou vaše regálové systémy na špici?

Řekl bych, že je to kvůli našemu přístupu k zákazníkům. Hlavně velké obchodní řetězce, retaily a firmy, které vlastní velké množství obchodních jednotek, potřebují, abychom reagovali rychle, pružně a včas zajistili jejich potřeby. Vždy patřilo k naší silné stránce, že jsme se soustředili na potřeby našich zákazníků. Pak jde o samotný produkt. Základ regálového systému musí být dobře dimenzovaný, bezpečný, dostatečně nosný. Důležitá je také kompatibilita, protože když budeme regály dodávat do obchodu, který je od nás odebral před 10 lety, musí k sobě pasovat. Klíčová je také celková kvalita komunikace, fungování celého procesu. To vše nás posunulo mezi špičkové výrobce regálových systémů v Evropě.

Komu regálové systémy od vás slouží?

Největší objem zakázek realizujeme se supermarkety nebo hypermarkety. Z Česka a Slovenska je to například Tesco nebo Kaufland. Naše regálové systémy ale putují i za hranice, dodáváme třeba do anglického Coopu, německého Globusu, do Francie a řady dalších evropských zemí. Naším zákazníkem pak nejsou jen prodejci potravin, ale rovněž i drogistické obchody, jako je Rossmann, nebo prodejny s potřebami pro domácí zvířata.

Jste součástí nadnárodní firmy. Jaká je struktura vaší společnosti? Spolupracujete s ostatními pobočkami nebo mateřskou firmou?

EDEN spadá do skupiny Marmon, konkrétně do divize Retail Services. Centrála sídlí v Chicagu. Součástí koncernu je asi přes 100 různých firem po celém světě. Je jasné, že máme široký záběr a hodně zaměstnanců, konkrétně přes 20-tisíc. Úzce spolupracujeme s 12 či 13 firmami z divize Retail Services. Vypomáháme si například kapacitně. S ostatními společnostmi probíhá komunikace spíše na úrovni managementu. Některé z nich jsou od nás oborově opravdu hodně vzdálené, vyrábí třeba vagonové cisterny pro přepravu ropy nebo vybavení pro jaderné elektrárny.

Sídlíte v Adamově, kde jste zrekonstruovali brownfield. Poslední úpravy jste dokončili teprve nedávno. Proč padla volba právě na toto místo?

Když jsme hledali možnosti, kde zahájit výrobu, padla volba na bývalý průmyslový areál v Adamově, protože nám vyhovoval svojí lokalitou i velikostí. V té době nebyla ke koupi žádná odpovídající hala a stavět novou by se protáhlo kvůli stavebnímu povolení a projektování. Takže koupit brownfield pro nás znamenalo nejrychlejší variantu, jak ve střední Evropě rozběhnout výrobu. Do první rekonstrukce jsme se pustili v roce 2007, skončili jsme loni koncem roku, kdy jsme zkolaudovali novou logistickou halu. Ta nám pomůže zjednodušit vnitřní fungování, zlepšit toky materiálu či urychlit přípravu expedice.

Investovali jste v poslední době také do nového vybavení podniku nebo do nových technologií?

Podobné investice probíhají průběžně, společně s tím, jak se mění podmínky na trhu a požadavky našich zákazníků. Dá se říci, že každý rok pořídíme nové technologie, vylepšíme výrobní proces. Naposledy jsme investovali do automatizace skladu a interní logistiky. Snažíme se jít s dobou a digitalizovat odpovídající činnosti. I to nám pomáhá udržovat naši konkurenceschopnost.

Jak jste přistoupili k životnímu prostředí, které bývá stále častěji skloňováno?

Je pravda, že zájem o udržitelnost a životní prostředí je stále silnější u našich zaměstnanců i zákazníků, a to je dobře. Několik let se věnujeme projektům, které nám pomáhají lépe využívat zdroje a snižovat emise. Například recyklujeme teplo z lakovny, které vzniká ve vypalovacích pecích, a s ním pak vytápíme. Dopady na životní prostředí bereme v potaz při každém kroku, ať už jde o technologie nebo odpadové hospodářství. Je to pro nás velmi důležité.

Prozradíte výši ročního obratu vaší firmy? Jaký byl v loňském roce a jaký očekáváte letos? Jaké produkty či služby se na něm především podílejí?

Přesné číslo si nechám pro sebe, ale můžu říct, že náš obrat se pohybuje kolem jedné miliardy korun. Nejúspěšnější byl pro nás zatím rok 2017 a věříme, že letošek na něj naváže. Nevětší podíl na zisku pak mají samotné regálové systémy.

Kolik lidí v současné době zaměstnáváte? Daří se vám hledat nové zaměstnance?

Momentálně u nás pracuje kolem 70 lidí. Máme také několik obchodních zástupců v zahraničí, například v Německu nebo v Polsku. Asi vás nepřekvapí, že i my cítíme horší situaci na pracovním trhu, ale bojujeme s tím. Jistou nevýhodu máme v tom, že Adamov je mimo hlavní proud, ačkoli je blízko Brna. Přitom se k nám z Brna kolikrát dostanete lépe a rychleji než v rámci Brna. O to víc o pracovníky bojujeme a myslím, že úspěšně. Podařilo se nám vytvořit zajímavý systém benefitů, máme firemní posilovnu, zvýhodněné mobilní tarify, příspěvky na obědy, příspěvky na pojištění, jazykové kurzy. Kdo k nám jedou nastoupí, většinou zůstává, fluktuaci máme velmi nízkou.

Jaké projekty teď máte na pracovním stole? Kde byste firmu rád viděl za 5 nebo 10 let?

V současné době je největší výzvou už zmíněná digitalizace obchodního prostředí. Zajímá nás, jakým způsobem se do budoucna změní nakupování lidí. Tomu uzpůsobujeme celkové trendy, abychom dokázali zákazníkům nabídnout nejmodernější komponenty regálových systémů, které například umožní digitalizaci a automatizaci v obchodním řetězci, než si zákazník vybere zboží z police.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...