1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

GRUPO ANTOLIN OSTRAVA, s.r.o.

grupo antolin ostrava 18Závod se za 10 let vypracoval na špici mezi výrobci autodílů

Před 10 lety byl na zelené louce v Ostravě postaven závod španělského koncernu, který se specializuje na výrobu automobilových dílů. Společnost GRUPO ANTOLIN OSTRAVA, s.r.o., získala první zakázky a rozběhla produkci stropních panelů, svého jediného produktu. Na trhu se zapsala dobře, a tak následovaly další projekty, například pro automobilku Kia nebo pro koncern Volkswagen. Když se firma nyní ohlíží zpět a připomíná si kulaté jubileum, vidí za sebou kus dobře odvedené práce.

„Naším klíčovým zákazníkem, automobilkou Hyundai, jsme byli vybráni za nejlepšího evropského dodavatele. Toho si velmi ceníme,“ říká v rozhovoru Aleš Pončík, prokurista a ředitel ostravského závodu.

Loni uběhlo 10 let od založení vašeho závodu. Vzpomenete na začátky podniku GRUPO ANTOLIN OSTRAVA, s.r.o.?

Když v roce 2008 padlo rozhodnutí společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech, s.r.o., že postaví závod v průmyslové zóně v Nošovicích, což je asi 30 kilometrů od Ostravy, rozhodli se vlastníci naší firmy investovat do výstavby závodu na zelené louce. Získali jsme projekt na výrobu dílů pro Hyundai i30. Po výstavbě závodu jsme rozbíhali výrobu, z tohoto hlediska byly klíčové roky 2009 a 2010. Hyundai v Nošovicích dnes vyrábí tři modely, je to i30, i20 a Tucson. Pro všechny tyto modely dodáváme stropní díly. Dalším důležitým milníkem ve vývoji našeho závodu byl rok 2011, kdy jsme získali projekty pro koncern Volkswagen. Chrastavský závod u Liberce totiž zasáhla povodeň, lokalita se zdála nebezpečná, a tak se k nám přesunuly projekty pro Porsche a Volkswagen Touareg. Díly se u nás vyrábí, ale montují se v Bratislavě a v Poznani. V roce 2011 jsme si proto pronajali budovu pro druhý závod. Poté byl rozvoj závodu postupný tak, jak jsme vyhrávali zakázky na nové modely vozů.

Vyrábíte stropní panely do automobilů, což je váš klíčový produkt. Současně provádíte i montáž, ale jen pro vybrané projekty.

Ano. Naším hlavním zákazníkem je společnost Hyundai v Nošovicích, pro níž vyrábíme zmiňované stropní panely a také je montujeme. Stropní panely dodáváme i pro společnost Kia nebo Volkswagen, ty jsou ale montované v závodech na Slovensku. Pokud jde o výrobu, tak dodáváme stropní panel, samotný sendvič plus modularity, tedy montáž veškerých lamp, kabeláží, pěn na pohledovou a nepohledovou stranu. Ačkoli v Ostravě máme jen jeden produkt, tak koncern GRUPO ANTOLIN dodává více výrobků. Skupina je rozdělená na čtyři divize vyrábějící kokpity, dveřní panely, stropní panely a světla.

Jaké zázemí vám skupina GRUPO ANTOLIN poskytuje? Spolupracujete například i s ostatními závody v koncernu?

Je důležité podotknout, že ačkoli jsme skupina s mezinárodním zázemím, zůstáváme stále rodinou firmou ve vlastnictví rodiny Antolinů. Máme více než 140 závodů po celém světě. Naše divize stropních panelů pro střední a východní Evropu zahrnuje závod v Leamingtonu v Anglii, v Liberci, v Ostravě, v Bratislavě a v ruském Jižním Novgorodu. Máme jednoho ředitele pro celou divizi a závody vzájemně spolupracují. Například se několikrát ročně scházíme a uspořádáme konferenci, kde každý z ředitelů představí výsledky svého závodu za uplynulé čtvrtletí. Je to taková naše interní liga, kdy vyhodnocujeme nejlepší a nejhorší závod.

Automobilový průmysl, potažmo celá ekonomika, je ve formě. Jak se současný ekonomický růst promítá do vašich zakázek? Stačí vám kapacity?

Hlavním problémem je nedostatek operátorů. V České republice chybí asi 300-tisíc operátorů výroby. Taková situace ale netrápí jen Česko, podobné potíže řeší i v Maďarsku, na Slovensku nebo v Polsku. Kroky ze strany vlády jsou nedostatečné. Zapojili jsme se do dvou programů na získání pracovníků ze zahraničí. Ať už jde o ukrajinské nebo filipínské zaměstnance, celý proces je zdlouhavý. Když vezmu jako příklad Ukrajinu, tak lidé dostávají tříměsíční schengenská víza, ale získání zaměstnanecké karty trvá čtyři měsíce, protože ambasády jsou přetížené. Pracovníci proto musí zase odjet zpět a mohou se vrátit až po vyřízení zaměstnanecké karty. Řekl bych, že česká vláda toto podcenila. A trpí tím celý průmysl. Ekonomický růst by mohl být vyšší, protože poptávky jsou vyšší, než jsme schopni kvůli omezenému počtu lidí ve výrobě naplnit.

Může vám pomoci například automatizace nebo robotizace? Jak moderní technologie využíváte ve výrobě? A plánujete v dohledné době další investice?

Co se týká montážních linek, tak ty už jsou poloautomatické. U výrobních technologií to ale tak snadné není, ty automatizované nejsou. Investice realizujeme vždy po dohodě s centrálou. Většinou nám schvalují investice, které mají návratnost do dvou let. Protože koncern GRUPO ANTOLIN koupil před třemi roky společnost Magna Interiors, tak jsou nyní investice do závodů limitované. Najednou jsme se ze společnosti s 15-tisíci zaměstnanci stali globální firmou se 30-tisící lidmi. Náš obrat se zdvojnásobil. A díky tomuto významnému kroku se zmírnily investice do jednotlivých závodů.

Jaké jsou hlavní požadavky vašich zákazníků na dodávané díly? Je to například kvalita nebo cena?

Požadavky jsou pořád stejné. Díly musí být kvalitní a už při nominaci na projekt musí být přesně definovaná kritéria. Cena je u projektu daná. Míváme takzvané „long term agreements“, což znamená, že každý rok garantujeme určité procentuální snížení ceny. A to i přesto, že rostou ceny energií, zdražují se suroviny i pracovní síla. Zdražit v podstatě nemůžeme, v segmentu automotive je toto velmi obtížné.

Jaký byl roční obrat za rok 2018?

Obrat byl ve výši 1,5 miliardy korun. Podíleli se na něm hlavně dodávky pro společnost Hyundai v Nošovicích. Pro tohoto zákazníka totiž vyrábíme nejen stropní díl, ale staráme se i o montáž komponentů.

Už jste zmínil, že vám chybí lidé. Kolik zaměstnanců nyní v ostravském závodě pracuje?

Celkem je to asi 350 lidí. Z toho 250 zaměstnanců zastává dělnické profese, zbytek pracuje v kancelářích nebo na pozicích nepřímo spojených s výrobou. Musím říci, že se nám povedlo vytvořit vynikající tým a dobrý kolektiv pracovníků na kancelářských pozicích. Trápí nás ale fluktuace ve výrobě, a to především při náboru nových lidí, kdy dosahuje až 50 %. Noví zaměstnanci prostě jednoho dne nepřijdou do práce.

Před jakými hlavními výzvami nyní stojíte? Jaké jsou vaše vize a plány do budoucna?

Rádi bychom udrželi náš byznys plán a získali nové projekty u našich stávajících zákazníků. Čeká nás soutěž o projekty u automobilek Hyundai a Kia. U Volkswagenu už se nám podařilo zakázku na nový model získat. To je projekt na 8 let, ostatní trvají 5 let. Jsme také nominováni na výrobu pro nové Porsche, nový Volkswagen Touareg a novou Audi Q8. Nyní tak děláme vše pro to, abychom naše zákazníky s nabídkou uspokojili a tendry vyhráli.

A do toho chystáte oslavy jubilea.

Ano. Na druhého listopadu jsme byli naším zákazníkem Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o., který si připomíná rovněž deset let od svého založení, pozváni na oslavu. Při této příležitosti jsme byli vybráni jako nejlepší evropský dodavatel pro Hyundai. Cenu převezme CEO naší společnosti pan Jesus Pascal. Velmi si tohoto ocenění vážíme a jsme poctěni, že jsme od našeho klíčového klienta takové hodnocení dostali.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

200x200 amper news v2

Nenechte si ujít...