1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Kiekert-CS, s.r.o.

Kiekert 20Prošli jsme obrovským růstem a myslíme na další inovace

Historicky nejvyšší tržby, ale i téměř nulový obrat zažila během letošního roku společnost Kiekert-CS, která je díky kapacitě výrobního závodu v Přelouči největším světovým výrobcem automobilových zámků. Firma, ve které pracuje více než 2500 zaměstnanců, dokázala od svého založení v roce 1993 velmi úspěšně růst. Za posledních 8 let dokonce zdvojnásobila obrat až nad hranici 400 milionů euro a denně dokáže vyrobit přes 200-tisíc zamykacích systémů.

„Právě díky tomu jsme opravdu největší světový závod na automobilové zámky. O tom, že náš růst byl obrovský, svědčí mimo jiné to, že jsme stavěli novou výrobní halu nejprve v roce 2008 a potom další v letech 2014 a 2018. Letos jsme otevřeli pro změnu nové technologické centrum ve Starých Čívicích,“ říká na úvod našeho rozhovoru Petr Kuchyňa, generální ředitel společnosti Kiekert-CS, jejímž hlavním produktem jsou zámky bočních dveří. Díky spojení s německou nadnárodní skupinou Kiekert AG, jejíž historie sahá až do roku 1857, je dodává prakticky všem evropským automobilkám.

Výrobní závod v Přelouči byl prvním, který skupina Kiekert v zahraničí vybudovala. Jaké okolnosti k tomu vedly?

Skupina Kiekert měla původně pouze jeden výrobní závod v Německu, ale s růstem nových zakázek hledala možnosti pro zahájení další výroby. S ohledem na zásadní faktory, jako byly například náklady na pracovní sílu, bylo rozhodnuto o vzniku nového závodu v Česku. Na začátku se jednalo pouze o výrobní halu, kde se montovaly zámky a vše bylo řízeno z Německa. Postupně ale v Přelouči vyrostl největší závod, ve kterém je i oddělení vývoje, prototypová dílna, testovací centrum či nástrojárna, která vyrábí linky také pro další závody. Jsme tedy největší pobočkou a zároveň zabezpečujeme i chod ostatních.

Které události byly důležité pro úspěšný rozvoj závodu?

Za klíčový považuji okamžik, kdy začala přímá komunikace mezi námi a zákazníky. Předtím k nám přicházely z Německa pokyny, co se má vyrobit, ale postupně jsme dostávali objednávky přímo od zákazníků, se kterými nyní řešíme každodenní záležitosti. Jsme zcela samostatná jednotka, což znamená, že jsme s příchodem dalších zakázek převzali i komunikaci s dodavateli a zahájili také vlastní vývoj. Zásadní pro nás bylo dokázat vedení, že jsme schopni firmu vést a samostatně fungovat a že není zapotřebí jejich podpory. To samozřejmě nebylo úplně jednoduché, zvláště když jednáte s někým, kdo působí v jiné zemi. Proto jsme šli dílčími kroky napříč všemi odděleními.

Jak náročné bylo vybudovat největší závod svého druhu a co považujete za hlavní konkurenční výhodu?

Důležitá pro nás vždy byla spolupráce všech oddělení. Když přijde nový projekt, musíte pro něj najít místo a počítat třeba i s tím, že v automotive veškeré změny podléhají schvalování ze strany automobilek, se kterými se učíte vyjednávat. Jakmile přijdou nové produkty, je třeba se zaměřit na jejich testování, následně zprovoznit nové linky, nabrat zaměstnance a zaučit je. Kooperace různých oddělení je proto naprosto nezbytná a musím říct, že nám se většinou dařilo spolupracovat a fungovat perfektně i po lidské stránce. Co se týče konkurenční výhody, vidím naši silnou stránku v servisu a v inovacích, kterým se věnujeme neustále. Kiekert mimochodem vynalezl centrální zamykání aut a dnes má více než 2500 aktivních patentů. Takže snaha přicházet pořád s něčím novým je pro nás zcela typická.

Jak moc se za takřka 30 let změnily produkty, které vyrábíte?

Přestože vyrábíme stejný produkt, kterým jsou převážně zámky bočních dveří, změna je obrovská, jelikož stále rostou požadavky zejména na bezpečnost. Dnešní zámky jsou prakticky neporovnatelné s těmi, které jsme vyráběli dříve. Na jedné straně mají více dílů a funkcí, ale na druhé straně je jejich hmotnost řádově nižší než před lety. Souvisí to s celkovým snižováním hmotnosti, respektive emisí, o které usilují všechny automobilky. Proto je nyní většina dílů v zámcích z plastů a více se prosazuje také elektronika, díky které v budoucnu nebudeme potřebovat klíče k zámkům. Ostatně, elektronické odemykání aut prostřednictvím mobilů se již objevuje a hodí se i k novým trendům, jako je například vzdálené sdílení aut.

Které trendy dnes převládají ve výrobě automobilových zámků?

Směrem, kterým už jdeme a chceme i nadále jít, jsou autonomní pracoviště. V Přelouči máme novou plně robotickou buňku, kterou používáme k výrobě podsestav, a to včetně automatizované kontroly kvality. V logistice jsou to pro změnu autonomní vysokozdvižné vozíky. Jedná se o investice, se kterými jsme intenzivně začali loni. Během tří let plánujeme investovat více než 15 milionů euro, přičemž jedním z důvodů pro zavedení automatizace je nedostatek lidí na trhu práce a druhým kvalita, bezpečnost a stabilita celého procesu.

Stále aktuálním tématem letošní roku je pandemie koronaviru. Jak jste se vyrovnali s tímto nenadálým faktorem?

Vliv koronaviru jsme pocítili už v lednu, protože máme i čínské dodavatele, kteří začali omezovat provoz. Jelikož tehdy nebyl předpoklad, že by se v Evropě měla výroba automobilů zastavit, pracovali jsme na zajištění náhradních dodávek. Jakmile se koronavirus rozšířil i do Itálie, odkud pocházejí naši další partneři, museli jsme jednat ještě intenzivněji. Když jsme všechno zařídili, automobilky na celém světě zastavily výrobu. Najednou jsme měli plné sklady dílů a museli výrobu přeorganizovat a omezit. Snížili jsme počty lidí a zajistili všem ochranné prostředky. Určitě to nebylo jednoduché období, ale poté, co automobilky obnovily výrobu, jsme byli schopni jim opět dodávat. Žádného zákazníka jsme neomezili a všem dodali výrobky včas, takže si myslím, že náš tým všechno zvládl na jedničku.

Zasáhl tedy koronavirus zásadně do vašich plánů na rok 2020?

U nás to zatím vypadá na ztrátu dvou měsíců, což je zhruba 20-% pokles výroby. Původně jsme přitom letos zahájili některé nové zakázky, takže jsme plánovali mírný růst oproti roku 2019. Ještě za leden a únor jsme měli dokonce historicky nejvyšší tržby, ale potom byl náš obrat téměř nulový. I když se výroba v automobilkách rozjíždí, je jasné, že vzniklé ztráty není schopen nikdo do konce roku dohnat.

Jaké další změny mohou přijít zejména během tohoto a příštího roku?

U zákazníků, kterých máme 90 % v Evropě, vnímáme momentálně spíše nejistotu. Dostáváme od nich objednávky, ale otázkou je, nakolik budou za pár měsíců reálné. Zásadní změny zatím nevidíme. Jisté je, že v automobilovém průmyslu přišel obrovský pokles, se kterým se všichni museli vyrovnat. Zároveň věříme, že změna je život a že v některých ohledech může být i prospěšná. Už se bavíme o tom, jak máme ve firmě nastavené procesy a co můžeme změnit, abychom v budoucnu dokázali reagovat lépe. Zabýváme se například rozložením lidí ve výrobě, zabezpečením ochranných prostředků i epidemiologickým plánem s jasně danými postupy.

Díky čemu mohou pozici na trhu dál posilovat firmy, jako je Kiekert-CS?

Jak jsem naznačil, pomoci nám může změna spočívající v rozšíření automatizace výroby i obslužných procesů. Navíc technologický vývoj jde rychle dopředu, takže o možnostech, které máme, se dříve nikomu ani nesnilo. Přichází robotizace či nové softwary a s nimi šance inovovat a získávat příležitosti k dalšímu růstu a posilování naší pozice.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...