1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Kostelecké uzeniny, a.s.

Kostelecke uzeniny 18Plníme i cíle, které se zdály nedosažitelné

Více než 200 miliónová investice do nového krájecího centra byla jednou z hlavních událostí roku 2019 ve společnosti Kostelecké uzeniny, která je dlouhodobě největším českým producentem masa a masných výrobků. Pro firmu, jejíž roční obrat v posledních letech přesahuje 5 miliard korun, zůstávají prioritou nejen investice do výrobních závodů v Kostelci či Plané nad Lužnicí, ale také inovace v sortimentu a spokojení zaměstnanci. „Víme, že bez spokojených lidí, kteří ve firmě rádi pracují, se budeme jen těžko posouvat a rozvíjet,“ říká Ing. Michal Jedlička, před kterým je čtvrtý rok v pozici generálního ředitele.

Uvědomuje si, že stávající situace na trhu práce významně limituje prakticky všechny zaměstnavatele. Přestože společnost Kostelecké uzeniny za poslední tři roky zvýšila hrubou mzdu o 25 % a na náročných pozicích řezníků se mzdy pohybují mezi 45 až 55-tisíci korun hrubého, je nadále problematické kvalifikované lidi sehnat. Avšak nejen o tom jsme si povídali v našem rozhovoru.

Nejprve se ohlédněme za rokem 2019. Jak se v něm společnosti Kostelecké uzeniny dařilo?

Loňský rok byl dle mého názoru pro celý masný průmysl jedním z nejkomplikovanějších a nejsložitějších. V období dubna a května totiž propukly problémy s africkým morem prasat v Číně, kvůli čemuž ze světového trhu zmizela čtvrtina produkce a došlo ke skokovému nárůstu cen vepřového masa. Myslím si, že právě proto většina firem v našem oboru očekává zhoršení hospodářských výsledků mezi roky 2018 a 2019. Na druhou stranu musím říct, že Kosteleckým uzeninám se obchodně dařilo a spíše jsme v prodejích naráželi na výrobní kapacity a to zejména u vepřového masa.

Byl růst cen vepřového masa jediným faktorem, který ovlivňoval výsledky společnosti, nebo se našly i další?

Jak dostat rostoucí náklady surovin do cen našich produktů je pořád největší výzva, se kterou se trh postupně srovnává. Pro letošní rok očekáváme vůbec nejvyšší cenu vepřového masa za celé období, co se ceny sledují na burze. Meziročně to může být nárůst v řádu desítek procent, což je extrémní skok ovlivňující celý trh. Podle informací, které jsou k dispozici, by se vývoj cen mohl stabilizovat po dvou až třech letech, během kterých dojde k obnově chovů. Co se týče dalších faktorů, které nás v Česku ovlivňují, jde zejména o nejnižší míru nezaměstnanosti ze všech států v Evropské unii. Vzhledem k nedostatku pracovníků jsme se museli zaměřit na zaměstnance ze zahraniční, především z Mongolska nebo z Filipín, jejichž adaptace je přirozeně složitější kvůli jazykové bariéře a nezbytnému zaučení.

Loni jste pokračovali také v investicích do výrobních závodů. Jak úspěšní jste byli?

Pokračovali jsme v řadě investičních akcí, které jsme nastartovali v letech 2017 a 2018. Podařilo se nám dokončit a nyní rozjíždíme nové krájecí centrum, respektive novou halu na krájení a balení uzenin v Kostelci, kde nám krájecí kapacity historicky chyběly. Vnímáme, že právě krájené a balené uzeniny jsou v posledních letech na trhu trendem a že je úspěšně prodávají hlavně nejrůznější obchodní řetězce. Nové krájecí centrum za více než 200 milionů korun bylo loni největší investiční akcí, kterou postupně kapacitně naplňujeme a díky které přicházíme s novinkami. Rád bych ještě dodal, že i osobně jsem rád, že právě v investicích, na které jsem se po svém nástupu hodně zaměřil, jsme nyní zhruba ve třech čtvrtinách cesty a že cíle, které se mnohdy zdály těžko dosažitelné, postupně plníme. Také mě těší, že máme stabilizovaný tým širšího vedení, kde s kolegy držíme pohromadě. I to je pro firmu a její rozvoj velmi důležité.

Které konkrétní výrobky vám nová investice umožní uvést na trh?

Už teď je na trhu nová řada výrobků, které říkáme „základní kostelecká řada“, což je sortiment osmi výrobků, mezi kterými jsou tři druhy šunek, anglická slanina, debrecínská pečeně, šunkový salám, gothajský salám či salám Rio ebro. Jejich přidaná hodnota je v tom, že jsou všechny vyráběny z masa, které má výhradně český původ. Vnímáme, že to je nejen téma, o kterém se stále hodně mluví, ale také správná cesta, jak podporovat lokálnost. Jsem velmi rád, že zákazníci se zajímají o původ potravin a stále častěji sahají při nákupu po zboží od českých výrobců.

Když se ještě jednou vrátíme k minulému roku, otevřeli jste i další podnikovou prodejnu v Pelhřimově. Budete v tom pokračovat?

Nejprve musím říct, že jako Kostelecké uzeniny jsme součástí skupiny, do které patří i řetězec prodejen Procházka, kterým dodáváme část naší produkce. Vzhledem k tomu nemáme ambici budovat paralelně vlastní síť s větším počtem prodejen. Velmi se nám ale ovšem osvědčily prodejny v blízkosti našich výrobních závodů v Kostelci, Plané nad Lužnicí i v Mostě. Prodejna v Pelhřimově byla dalším krokem, protože je na půl cesty mezi Kostelcem a Planou nad Lužnicí. S odstupem času nás příjemně překvapuje zájem zákazníků i růst tržeb v nové prodejně.

Co ještě má společnost Kostelecké uzeniny v plánu na letošní rok?

Aktuálně jsme zahájili plánovanou investici v Plané nad Lužnicí, kde produkujeme vepřové maso. Vzhledem k rostoucí poptávce jsme se dostali na maximum kapacit, takže rozjíždíme investiční akci s cílem výrazně navýšit kapacitu bouraného a baleného vepřového masa. Je to investice v řádu 200 milionů korun, díky které postupně zvedneme produkci bouraného masa téměř dvojnásobně. Vše by mělo být dokončeno v první polovině tohoto roku a pak budeme postupně navyšovat produkci. Celkově budeme letos investovat takřka 300 milionů korun.

Mohou se zákazníci těšit i na další novinky v sortimentu?

V současné době už máme na trhu novinky z kategorie „Fresh Convenience“, což jsou předpřipravené chlazené produkty z čerstvého masa. Jedná se o burgery, masové kuličky a rolády, u kterých aktuálně chystáme tři novinky. Zapékací rolády plněné špenátem a sýrem, šunkou a houbami. Rolády jsou baleny do hliníkových misek a jsou určeny k jednoduchému a rychlému domácímu pečení. Naše řada výrobků pod značkou „Snadné vaření“ reaguje na změny životního stylu a to zejména na preferenci volného času. Lidé nechtějí trávit v kuchyni dlouhé hodiny  přípravou komplikovaných pokrmů, a proto budeme letos přinášet v této kategorii celou řadu novinek. V Kostelci víme, že nebude jednoduché budovat zcela novou kategorii masných výrobků (Fresh Convenience), ale jako lídr chceme touto cestou jít a věříme, že zákazníky zaujmeme a naše nové výrobky si postupně oblíbí.

Opakovaně zaujmout umíte, což dokazuje obhajoba prvenství v anketě „Nejdůvěryhodnější značka českých spotřebitelů 2019“. Těší ocenění o to více, že se jedná o nezávislou anketu?

Podle mého názoru se jedná o jedno z nejcennějších ocenění, protože v něm rozhoduje nezávislý vzorek lidí, kteří výrobky z masa a uzeniny hodnotí na základě svých dlouhodobých í. Obhájili jsme prvenství dokonce počtvrté za sebou, což je něco, čeho si vážíme a jsme za to moc rádi.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...