1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Krajská správa a údržba silnic Vysočiny, p.o.

krajska sprava vysociny 20Máme za sebou práce za 777 miliónů, na zimu jsme připraveni

My se staráme, vy jezdíte. Tak zní motto Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, která se stará o více než 4560 kilometrů silnic druhé a třetí třídy. Silnice jsou majetkem Kraje Vysočina, krajská správa plní roli servisní příspěvkové organizace. Často není v jednoduché pozici, financí na opravu a údržbu silnic totiž není nikdy dost.

Poslední dobou hodně pomáhají dotace, a tak se silnice na Vysočině dostávají do formy. „Spravedlivě musím konstatovat, že stav komunikací druhé a třetí třídy na území Kraje Vysočina se mírně zlepšuje, což je dáno obrovskou intenzitou oprav a modernizací,“ říká v rozhovoru pro Průmysl Dnes ředitel organizace Ing. Radovan Necid.

Stav silnic na Vysočině se podle vašich slov mírně zlepšuje. Co konkrétně se u vás děje a jak se vám daří získávat prostředky?

Už několikátý rok po sobě vkládá náš zřizovatel, Kraj Vysočina, do oprav nejen své prostředky, ale úspěšně žádá také o evropské dotace a do poslední koruny využívá i státní prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Odhadem jde ročně „do silnic“ na území Kraje Vysočina průměrně 1,5 miliardy korun. Tato částka pomůže opravit 220 až 240 km silnic ročně. I proto se kondice cest na našem území zlepšuje.

Co vám dělá v rámci rozsáhlých oprav a údržby největší vrásky na čele?

Je to čas. Pokusím se to vysvětlit. Krajská správa a údržba silnic Vysočiny většinu velkých oprav zadává dodavatelským společnostem a je naší povinností zakázku vysoutěžit. Podle našich pravidel se tak může stát až poté, co je finančně kryta. Pokud je rozhodnuto, že se bude platit z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, nastává velký časový problém, neboť o těchto penězích bývá, v lepším případě, rozhodováno až v létě, ale to už běží stavební sezóna a my musíme mít firmu na místě. Jen díky velkorysosti našeho zřizovatele se nám daří stavby předfinancovat a až následně na ně využít státní dotace. Hodně by nám pomohlo, pokud by státní peníze na opravu krajských silnic byly přímo v státním rozpočtu ministerstva dopravy a byly pro nás dosažitelné už na začátku roku.

Jaké projekty oprav a údržby silnic nyní realizujete a jaké jste dokončili?

Stavební sezóna už skončila. Většinu staveb jsme úspěšně uvedli do provozu nebo alespoň do předčasného užívání. V letošním roce nebude žádná nedokončená oprava komplikovat zimní údržbu. Jen na Krajské správě a údržbě silnic Vysočiny jsme v roce 2019 provedli a dozorovali práce za 777 miliónů korun.

Nastala vám další sezóna – zimní. Jak jste na ni připraveni?

Na začátku zimního období, které pro nás začíná 1. listopadu, jsme se dostatečně předzásobili posypovým materiálem a generální prohlídkou prošla veškerá technika připravená k nasazení. Ta bude obsluhovat na 120 údržbových okruhů a stejně jako v minulosti budou silnice udržovány podle jejich důležitosti. Z našich statistik je zřejmé, že nejnáročnějším na údržbu je jednoznačně leden. Například 3. ledna 2019, tedy jeden jediný den, jsme v rámci intenzivní zimní údržby najeli více než 21-tisíc km. Jen pro srovnání, celý Kraj Vysočina má 4,5-tisíc km, takže byl projet čtyřikrát. Tehdy jsme spotřebovali více než 500 tun soli. Z toho plyne stále se opakující potřeba maximálního nasazení lidí i techniky v určité části období. Jsme připraveni tento úkol plnit i v letošní zimě.

Sklady posypových materiálů jsou tedy na Vysočině před zimou plné?

Celkem máme kapacitu solných skladů asi 21-tisíc tun. K 30. září 2019 bylo již naskladněno 20,5-tisíc tun. Pokud uvážíme celkovou průměrnou spotřebu soli za posledních 5 let, kdy průměr byl 13,1-tisíc tun, maximum 18,1-tisíc tun a minimum 8,6-tisíc tun, je zřejmé, že na zimu je naskladněno dostatečně. Obdobný stav předzásobení hlásí i sklady s inertními materiály. Inertního materiálu na posyp máme už nyní k dispozici asi 54-tisíc tun, přičemž průměr byl 46-tisíc tun, maximum 58-tisíc tun a minimum 32-tisíc tun. U insertů je běžnou praxí průběžné doplňování skladů i během zimního období.

Můžete ještě pro úplnost uvést, jak je na tom váš vozový a technický park?

V rámci údržby komunikací bude v zimním období 2019 a 2020 na Vysočině nasazeno 146 nosičů výměnných nástaveb neboli sypačů. Všechny mají zimní nástavbu. Počet okruhů je letos stejný jako loni, je jich tedy 120. Na každý okruh, který je dlouhý průměrně 80 km, je připraven jeden sypač. Dále je přichystáno 26 plnohodnotných rezerv. Navíc máme v rezervě dalších asi 13 kusů starší techniky, kterou je v případě dlouhodobé poruchy nebo havárie možno nasadit do zimní údržby. Je připraveno také 43 „nakladačů“ a další technika, jako jsou traktory, radličky, sněhové frézy.

Když se ještě vrátíme k financování, tak s jak velkým ročním rozpočtem hospodaříte? Co tvoří hlavní zdroj vašich financí?

Hlavní zdroj financí je příspěvek na provoz od zřizovatele Kraje Vysočina. Například letos hospodaříme s rozpočtem 1 533 000 miliónů korun. Jak už jsem uvedl, peníze jsou určeny na zajištění údržby krajských silnic, ale také na správu majetku – budov a vozového parku. Prostřednictvím Kraje Vysočina samozřejmě dosáhneme i na dotace státní nebo evropské, ale jejich příjemcem je vždy kraj. Diverzifikace finančních zdrojů je pro nás důležitá.

Jaký podle vás bude z hlediska financování a nových projektů rok 2020?

Úkoly vyplývající z údržby a modernizace krajské silniční sítě se v čase příliš nemění. Stále se staráme o stejný počet kilometrů silnic. Pokud jde o rok 2020, rádi bychom se po domluvě s vedením Kraje Vysočina soustředili na zvýšení životnosti a opravy vybraných mostů. Za přispění evropských fondů bychom rádi zateplili provozní budovy.

Kolik lidí v současné době zaměstnáváte? Daří se vám hledat nové zaměstnance?

Krajská správa a údržba silnic Vysočiny patří mezi velké podniky, pracuje pro nás 707 zaměstnanců. S ohledem na současnou situaci na trhu práce, je i pro nás složité hledat nové kolegy a kolegyně. Díky projektům Kraje Vysočina zaměřených na technické vzdělávání na středních školách se nám daří spolupracovat se středními školami a už během středoškolské docházky navazovat spolupráci s budoucími zaměstnanci. V minulosti jsme umožnili například studentům Střední průmyslové školy Třebíč stavět v našich dílnách funkční model Tatry, technickým školám přenecháváme vysloužilou techniku, studenti ji při práci v dílnách repasují a využívají při výuce. Tyhle projekty nás baví a jsme rádi, že nás do nich náš zřizovatel pravidelně zapojuje.

S jakými přáními jste vstoupili do roku 2020?

Přál jsem si, aby opravené silnice na Vysočině byly vidět stále častěji, aby nám náš zřizovatel zachoval přízeň, aby naši zaměstnanci byli stále na svou práci pyšní, protože ji dělají opravdu dobře a k tomu všemu přeji všem pevné zdraví.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...