1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

KRPA PAPER, a.s.

krpa paper 17Lídr trhu s nepromastitelnými papíry staví na vysoké kvalitě

Na více než 180 let dlouhou tradici průmyslového zpracování papíru navazuje společnost KRPA PAPER, která se specializuje na výrobu tenkých nepromastitelných, bariérových a pečicích potravinářských papírů.

 

Firma, která od roku 2009 po ekonomické stránce stabilně roste, očekává, že její úspěšné působení v náročném oboru bude dál pokračovat. A to zejména díky investicím a exportu na zahraniční trhy, kam pravidelně dodává až 90 % své produkce.

Papír se v Hostinném vyrábí nepřetržitě od roku 1835 až dodnes, ale v podobě odpovídající zcela jiným hospodářským podmínkám. Nástupcem tradičních Krkonošských papíren je skupina KRPA Holding, která tvoří jednu z největších papírenských skupin v České republice. Zahrnuje společnosti zaujímající významné postavení na českém i evropském trhu ve výrobě a prodeji speciálních papírů a papírenských výrobků. Jednou z těchto dceřiných společností je právě KRPA PAPER, která za rok 2016 hlásí tržby v hodnotě 1,153 miliardy korun. „Od roku 2009, po odstavení dvou starých papírenských strojů a soustředění se na výrobu speciálních potravinářských papírů, firma stabilně roste. Také plán pro letošní rok počítá se zhruba 10-% růstem tržeb a podle dosavadních výsledků to není nereálné,“ říká na úvod Mgr. Jaroslav Jiřička, člen představenstva společnosti, která má ve svém segmentu výrobků velmi dobré renomé a postavení jak v tuzemsku, tak na exportních trzích.

Celosvětovým trendem je v současnosti růst spotřeby zejména speciálních, balicích a hygienických papírů a naopak, pokles spotřeby grafických papírů vlivem rozvoje moderních komunikačních technologií. Otevírá se tedy prostor pro expanzi společnosti, která si svým sortimentem nepromastitelných a bariérových papírů vybudovala silnou pozici a vztahy s odběrateli. „Jsou to především výrobci kašírovaných obalů, papírových sáčků a zákazníci, kteří papír používají pro přímé balení potravin. S každým zákazníkem individuálně řešíme jeho požadavky, přizpůsobujeme vlastnosti papíru baleným potravinám a používaným technologiím zpracování. V jistém smyslu tak každý nový zákazník pro nás představuje nový vyráběný produkt,“ vysvětluje zástupce firemního managementu. Dlouhodobou strategií společnosti KRPA PAPER je hledání nových možností povrchových úprav papíru tak, aby se mohla ještě lépe přizpůsobit jednotlivým typům použití a udržet si technologický náskok před konkurencí. Letošní produktové novinky představila na začátku května na mezinárodním veletrhu Interpack v německém Düsseldorfu.

Inovace mají zásadní význam

Firma každoročně investuje do svého výrobního zařízení v Hostinném. Tak například po loňské úspěšné instalaci botičkového lisu je letos klíčovou připravovanou investicí rekonstrukce ventilace haly papírenského stroje PS6, která přinese nejen další zvýšení energetické účinnosti výroby, ale především zlepšení pracovních podmínek obsluhy. „Inovace mají pro naši společnost zcela zásadní význam. Přestože papír pro balení potravin může na první pohled vypadat jako produkt, na kterém není co vymýšlet, ve skutečnosti se za našimi výrobky skrývá více než 25 let poznávání, zkušeností a vývoje,“ upřesňuje Jaroslav Jiřička, podle kterého by KRPA PAPER nedosáhla špičkové kvality výrobků bez schopných a kreativních lidí a investic do nových technologií.

Není divu, že pro papírenství jakožto investičně velice náročné odvětví je zásadní zejména stabilita a předvídatelnost podnikatelského prostředí. Stát se však stereotypně soustředí především na automobilový a strojírenský průmysl, které považuje za klíčové pro národní hospodářství. Tradiční obory, jako je papírenský nebo třeba textilní průmysl, pak ovšem stojí na okraji zájmu. „Neustálé daňové, legislativní a regulatorní změny nás velmi vyčerpávají. Znepokojuje nás nárůst byrokracie a trend přenášení administrativní zátěže ze státu na podnikatele. Zdlouhavé povolovací řízení má za následek, že zde nikdo v posledních desetiletích nepostavil žádnou novou papírnu,“ upozorňuje člen představenstva. Jak dále podotkl, varovným příkladem z nedávné minulosti je uvažovaná výstavba papírny v Opatovicích, kde investor po několikaleté neúspěšné snaze a nezájmu ze strany státu raději zamířil do Německa.

Velký potenciál skrývá domácí trh

Společnost KRPA PAPER je silně proexportně orientována. Konkrétně přímo vyváží přes 70 % produkce do více než 50 zemí světa. Převažují zákaznicky náročné trhy západní Evropy, přičemž více než čtvrtina vyrobeného papíru se zpracovává v Německu. Další významné zákazníky lze najít v Austrálii, Rusku, Turecku, arabských zemích a v jihovýchodní Asii. Kromě toho se postupně rozjíždí export do USA a rýsuje se také zajímavá příležitost v Japonsku, což je obecně velmi uzavřený a konzervativní trh, kde jen asi 5 % spotřeby papíru pochází z dovozu. A jak to vypadá z hlediska tuzemského trhu? „Z objemu prodaného v tuzemsku představuje velkou část nepřímý export. Velký potenciál proto vidíme i na domácím trhu. Bude však potřeba ještě hodně práce, abychom přesvědčili naše potenciální odběratele, že kromě ceny by měli klást zvýšený důraz i na kvalitu, zdravotní nezávadnost a užitné vlastnosti balicího papíru,“ naznačuje Jaroslav Jiřička, jakým výzvám bude třeba čelit v domácích podmínkách, kde cena výrobku je někdy až nedotknutelným kritériem.

Samozřejmě, že společnost KRPA PAPER staví svoji filozofii poněkud jinak. Vždyť její značka nepromastitelných papírů KH PACK si vybudovala renomé hlavně díky kombinaci vynikajících funkčních vlastností. Jako výrobce tak přichází za zákazníkem s tím, že dokáže u svého produktu docílit vysokého stupně ochrany proti průniku tuků a vlhkosti při zachování prodyšnosti obalu a zároveň výborné zpracovatelnosti, potisknutelnosti a lepitelnosti papíru. To jsou přednosti, které umožňují obstát i ve velké mezinárodní konkurenci s přirozeně vysokými požadavky na kvalitu. „Například u výrobců kašírovaných obalů, používaných třeba pro balení másla, jsme získali vedoucí postavení na evropském trhu zejména vysokou a stabilní kvalitou našeho papíru. Segment výrobců sáčků a papírů pro přímé balení je sice velmi citlivý na cenu, ale i zde se snažíme za srovnatelnou cenu nabízet především vyšší užitnou hodnotu,“ doplňuje člen představenstva papírenské společnosti, která sklízí úspěchy také díky nabídce služeb. Na základě letitých zkušeností dovedou její odborníci zpracovatelům poradit nejen s výběrem vhodného papíru, ale pomohou například také s optimálním nastavením strojů přímo v jejich provozovně.

Do dalších let jde společnost KRPA PAPER s vizí kontinuálních investic do technologií, které umožní dosáhnout úspor energie, zvýšení rychlosti strojů nebo lepší kontrolu výrobního procesu. Jedním z hlavních rizik se do budoucna, podobně jako i v jiných odvětvích průmyslu, jeví nedostatek nových kvalifikovaných zaměstnanců vzdělaných v technických oborech. „Zaměstnance se snažíme udržet odpovídajícím mzdovým ohodnocením i nabídkou benefitů. Například podporujeme mladé zaměstnance výstavbou startovacích bytů. Jako významný regionální podnik s dlouhou tradicí dbáme na udržení dobré pověsti a přispíváme na místní kulturní akce a činnost sportovních a dětských organizací ve městě,“ dodává Jaroslav Jiřička.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...