1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

LIKO-S, a.s.

liko 20Pandemie nám bere komfort, ale dokážeme jí čelit

Přestože má firma LIKO-S za sebou další dobrý rok, zůstává její předseda představenstva Libor Musil v pozoru. Kvůli přetrvávajícím dopadům pandemie onemocnění COVID-19 očekává velice náročný průběh roku letošního a dobu, která přichází, se nebojí označit za bezprecedentní hospodářskou krizi.

„Bude to náročné pro všechny. Jestliže v nejvíce oslabených oborech zanikají tisíce firem a ztráty se promítají i v dalších odvětvích, musíme počítat s tím, že následky budou dalekosáhlé,“ říká na úvod rozhovoru pro Průmysl Dnes zakladatel firmy ze Slavkova u Brna, která se již od roku 1992 věnuje nejen zakázkové kovovýrobě, ale vyvíjí také systémové příčky pro interiéry, multimediální interaktivní stěny a v posledních letech portfolio rozšířila o zelené stavby.

Nejprve se ohlédněme za minulým rokem. Jak hodnotíte jeho celkový průběh?

Byl to pro nás dobrý rok, a to i přesto, že přišly komplikace spojené s pandemií. I když všechno okolo nás bylo jinak, než jsme si původně představovali, plány jsme nezměnili. Drželi jsme se naplánovaných čísel a kroků, které jsme si odsouhlasili na začátku roku 2020. Pokud nyní vše porovnáme, můžeme říct, že jsme dosáhli zhruba 80 % z původních plánů, což ovšem neznamená velkou obchodní ztrátu, jelikož jsme dokázali snížit ceny, abychom vyšli vstříc trhu a našim zákazníkům. Důležité bylo i to, že jsme kromě některých kolegů, kteří sami odešli, nemuseli propouštět zaměstnance. Ale vzhledem k tomu, jak svět dneska vypadá a jak na tom jsou další firmy z naší branže, jsme byli úspěšní. Musíme si uvědomit, že přišla zřejmě největší změna, jakou jsme si kdy dokázali představit a která zároveň přinesla i spoustu dobrého.

Co konkrétně změna v podobě pandemie přinesla vaší firmě?

Odolnost každé firmy se vždy správně testuje v nejhorších dobách. Až když přijde bouře, objeví se emoce, zvýší se nároky a najednou je na každého vidět. Ukáže se, jestli jsme se něco naučili v době, kdy nám bylo dobře. Z celkového počtu zhruba 300 zaměstnanců nám během minulého roku odešlo do 10 % lidí, kteří nebyli schopni na změnu reagovat. Přestože jsme s lidmi hodně mluvili, aby věděli, že se musíme chovat opatrněji v práci i doma, že se potřebujeme přizpůsobit nákladově nebo musíme některé produkty dostat rychleji na trh, vznikl tlak, který ne všichni unesli a rozhodli se odejít. Hned jsme ale jejich místa zaplnili, protože pracovní trh se konečně oživil. Najednou se dali sehnat kvalitní lidé, které jsme potřebovali hlavně v technických profesích.

Byla tedy pandemie podle vás dostatečně poučná nejen pro firmu LIKO-S, ale i pro podnikání a život jako takový?

Když se na začátku března „vypnula“ celá zeměkoule, bylo vidět, jak je naše civilizace zranitelná. Během několika týdnů jsme byli naprosto ochromeni, ačkoli se toho zase tolik nestalo. A to je na pováženou. Musíme řešit odolnost západního světa včetně témat, jako je návrat k lokalizaci výroby různých strategických produktů. Samozřejmě, že byznys se musí dělat globálně, ale je nesmysl, abychom některé produkty převáželi z jednoho konce světa na druhý. Měli bychom se zkrátka zaměřit na to, abychom byli více soběstační, lépe přečkali různá omezení a zároveň nezatěžovali životní prostředí bláznivými projekty. Další věcí je, že politická ani vědecká část společnosti dosud nebyla schopna nám poskytnout závazné manuály, jak s pandemií bojovat. Stále se učíme z praxe jeden od druhého a pandemii si de facto sami vyrábíme, protože nám na rozdíl od některých asijských civilizací chybí jasné návody a disciplína. Nejvíce alarmující ale je, že nejsme schopni se ani v zájmu zdraví vzdát části našeho komfortu.

Některé průmyslové firmy se na další vývoj dívají poměrně optimisticky a věří, že nejhorší už máme za sebou. Sdílíte takový postoj, nebo jste opatrnější?

Především bych řekl, že nás čeká bezprecedentní hospodářská krize. Nejsem si jistý, zda nás zachrání kompenzace od vlády nebo vakcína. My se určitě připravujeme na velice náročné období nejbližších dvou let. Očekáváme, že o něco lépe na tom bude naše strojírenská divize, kde jsme orientováni na potravinářství. Potíže ale budou ve stavebnictví, které je pověstným lakmusovým papírkem každé krize. Už teď vidíme, že dochází k revoluční proměně například ve využívání kancelářských objektů a že celková ochota investovat bude nižší. Jestliže se některé trhy zmenšily až na nulu, nevrátí se k bývalé výkonnosti během pár měsíců. Proto si myslím, že to nebude úplně dobré a že bude třeba se začít o sebe a své zdraví opravdu starat. Nikdo jiný to za nás neudělá. Takové povědomí tady bohužel zatím chybí.

Na další vývoj se můžeme podívat i trochu geograficky. Které trhy váš byznys dál potáhnou?

Očekáváme pokles ve všech zemích, ale na druhou stranu jej nahrazujeme rozšiřováním našeho působení v dalších exportních destinací. Už loni jsme začali opět dodávat do Nigérie, kde jsme řadu let nebyli. Posilujeme také naši pobočku v Indii a letos budeme otevírat kancelář ve Vídni, čímž navážeme na dosavadní osu Praha – Bratislava – Budapešť. Proto věřím, že tomu dokážeme čelit.

Budete dál pokračovat také v investicích do nových výrobních technologií?

Ano, v rámci strojírenské divize, kde pracujeme jako „svařovací fabrika“ na velké kusové zakázky, chceme začít pracovat s kolaborativními roboty. Kromě toho budeme zavádět i nové laserové měření svařenců a zabýváme se také potenciálem laserových svářeček. Ve stavební divizi připravujeme novou technologickou část, o které zatím prozradím jen to, že se bude týkat výroby modulárních příček, v jejichž produkci chceme být soběstačnější. Co se týče divize zelených staveb, kterou postupně rozvíjíme, chceme postavit nové skleníky na pěstování zelených fasád. Právě dokončujeme jejich vývoj s naším anglickým partnerem, který je v tomto oboru nejlepší na světě. I nové zelené fasády jsou mezi našimi plány na letošní rok, během kterého budeme investovat přibližně 70 milionů korun.

Váš koncept zelených, respektive živých staveb zajímá odborníky i laickou veřejnost. Jaké projekty jste zatím v tomto segmentu realizovali?

Další zelenou výrobní halu, jako je naše LIKO-Vo, jsme zatím pro nikoho nepostavili, ale už jsou podobné projekty, které by se měly realizovat. Přesto nám v zeleném stavění meziročně stoupl obrat o 100 % na zhruba 20 milionů korun. Úspěšně jsme totiž dodali kolem sto zelených střech pro rodinné domy a průmyslové či administrativní stavby i zhruba 15 zelených fasád. Na trhu už je také nový produkt s názvem PlantBox, který nabízíme díky spolupráci s naším anglickým partnerem. Jsou to truhlíky, které se jednoduše připevní na vnitřní i venkovní stěny, ale mohou se s nimi snadno ozelenit i terasy a balkóny. Mají mimo jiné patentovaný systém zalévání, takže jde o skutečně unikátní výrobek.

Jaké produktové inovace chystáte u interiérových příček a zejména multimediálních stěn, které jsou z technologického hlediska velmi atraktivní?

Co se týká příček, jdeme pořád vpřed díky našemu vývojovému týmu, který prakticky denně pracuje na vylepšeních, jako jsou například mobilní příčky. Skoková inovace ale přijde právě u multimediálních stěn, a to v podobě nové generace naší interaktivní Smart-i-Wall. Myslím si, že v současné době, kdy se stále více komunikuje odděleně, jde o zařízení, které by nemělo chybět v žádné kanceláři. Obrovská obrazovka umožňuje cokoli prezentovat a sdílet kdekoli na světě, což posouvá naše zákazníky i pojetí našeho byznysu o kus dál.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...