1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

OLMA, a.s.

Olma 18Přes 50 let vyrábí zakysané mléčné produkty

Každý rok v závodech OLMA, a.s., zpracují 200 milionů litrů mléka, ze kterého vyrobí 200 milionů kusů kelímků zakysaných výrobků. Nejprodávanější značkou je jogurt Florian. K němu se postupně přidávají další mléčné produkty. „Naše společnost neustále chrlí inovativní výrobky. Inovace je jedním z pilířů naší strategie, stejně jako nejvyšší kvalita, otevřenost a důvěra,“ říká Ing. Martin Krystián, generální ředitel společnosti OLMA, a.s.

Loni jste oslavili 50. výročí od vzniku OLMA, a.s. Připomenete, jak šel čas ve vaší společnosti?

OLMA navazuje na tradici původních družstevních mlékáren olomouckého regionu, ale již při svém vzniku byla koncipována jako moderní mlékárna s využitím těch nejnovějších světových technologií. Po celou dobu její existence byl vždy kladen důraz na produkci výrobků té nejvyšší kvality. OLMA vždy byla a je lídrem v inovacích, které přenáší do výroby kvalitních výrobků s vysokou přidanou hodnotou. Do současné podoby výrobkového spektra se OLMA transformovala již v roce 1990, kdy bylo rozhodnuto o zásadním rozvoji produkce zakysaných mléčných výrobků. Za posledních 27 let byly investovány stovky milionů korun do rozvoje v oblasti zakysaných výrobků i do dalších klíčových segmentů. Dnes dosahujeme obratu kolem 3,4 miliardy korun ročně za usilovné a precizní práci našich 470 zaměstnanců.

Na trh jste v novodobé historii uvedli hned několik nových značek.

Na svět přišla celá řada dnes již velmi známých a oblíbených značek, jako je Florian, Pierot, Klasik, Cavalier či Zlatá Haná. V poslední dekádě přibyly také dětské produkty Olmíci či probiotické jogurty a jogurtové nápoje Revital. Řadu výrobků uvedla OLMA na trh jako první producent. Současně si dlouhodobě držíme pozici jedničky na trhu jogurtů a zakysaných výrobků. Jsme také jedničkou ve výrobě čerstvého mléka a bio produktů.

O jaké produkty je mezi vašimi zákazníky největší zájem?

Vlajkovou lodí společnosti jsou jogurty Florian. Již řadu let je červený Florian nejprodávanějším smetanovým jogurtem na českém trhu. Vedle této stálice si velkou oblibu buduje Florian modrý, což je středně tučný jogurt s lahodnou chutí, hustou konzistencí a velkými kousky ovoce. Produktových řad jogurtů máme však více. Vedle jogurtů Florian je u zákazníků také čím dál vyhledávanější smetanový jogurt Pierot podložený ovocem či čokoládou, který slaví úspěchy i v zahraničí. Nesmím zapomenout ani na řadu jogurtů Revital obsahujících pět druhů kultur živých bakterií a také na Selský jogurt podložený vynikajícím ovocem.

Nově byl v loňském roce uveden na trh středně tučný jogurt Kristian, který neobsahuje žádná aromata ani žádná barviva, naopak, obsahuje vysoký podíl ovoce a stejně jako Revital má optimální mix pěti probiotických živých kultur. Jde tedy o ovocný jogurt s takzvanou čistou deklarací. V kategorii sortimentu zaměřeného na dětského spotřebitele jsme pyšní na to, že se nám podařilo vybudovat silnou a velmi úspěšnou řadu dětských výrobků pod značkou Olmíci.

K prodávaným produktům patří i další značky, například jogurt Klasik.

Ano. Klasik je vlajkovou lodí přírodních bílých jogurtů. Rád bych zdůraznil, že žádný z našich jogurtů ve své jogurtové složce neobsahuje nic jiného než pouze smetanu či mléko, jogurtové kultury a u některých variant navíc další dávku komplexní mléčné bílkoviny a další probiotické kultury. Naše jogurty vyrábíme pouze z vlastních českých surovin – mléka, smetany a mléčné bílkoviny.

Tím ale výčet vašich značek nekončí. Jak si stojí například vaše sýry?

Vedle našich tradičních výrobků mají zákazníci velký zájem také o naše zrající sýry s bílou plísní na povrchu, které dva roky prodáváme pod značkou Olmín a Olbrie a jež jsou vyráběny jedinečným technologickým postupem. Alespoň krátce musím vzpomenout ostatní velmi prodejně úspěšné produkty, ať to je skupina čerstvého mléka či čerstvých smetan, zakysaných smetan nebo směsných tuků Zlatá Haná. Dobře prodáváme také smetanové, tvarohové a pudingové dezerty nebo čerstvé sýry a pomazánková másla.

Zdá se, že uvádět na trh nové produkty je jedním z pilířů vaší strategie.

Naše společnost neustále chrlí nové, inovativní výrobky. Jejich záběr a šíře jsou obrovské. I nyní máme připravenou celou řadu nápadů a novinek. Některé z nich čekají na svou realizaci i delší dobu. Důvodem je zajištění technologické připravenosti, což je v době celosvětového hospodářského boomu z hlediska termínů velký oříšek. Důležité je také uvedení výrobku na trh ve správný čas, kdy je zákazník připraven.

Můžete alespoň některé projekty specifikovat?

Vedle toho, že jsme zavedli limitované edice nevšedních příchutí v řadách jogurtů Florian, tak právě nyní na trh uvádíme sérii jogurtových nápojů s vysokým obsahem ovoce v podobě smoothie. Další novinky budou následovat, ale v tuto chvíli je nebudu ještě prozrazovat.

Jaké jsou trendy v oblasti mléčných výrobků?

Mléko a mléčné výrobky by měly být jednou ze základních složek naší každodenní stravy, a to především pro své velmi prospěšné nutriční hodnoty a pro vlastnosti, které napomáhají správné funkci trávicího traktu. Tento význam bývá v poslední době neodbornými názory potlačován. Prospěšnost zakysaných výrobků, sýrů, ale i mléčného tuku v podobě másla je nasnadě a rostoucí obliba mléčných výrobků například v Asii, kde pro jejich konzumaci nejsou genetické předpoklady, popírá logiku těchto fám. Trendem poslední doby, který OLMA sleduje již dlouhou dobu a stále jej posouvá dále, je trend čerstvých, přirozeně čistých výrobků s vysokou přidanou hodnotou výživových benefitů, návrat k tradičním recepturám a technologickým postupům.

I když je trendem návrat k tradičním recepturám, současná výroba se neobejde bez moderních technologií. Využíváte je?

Moderní technologie jsou v naší společnosti jako doma. Nepracujeme jinak než na nejmodernějších technologiích s důrazem na nejvyšší kvalitu všech výrobků v souladu s inovativním pojetím výživových potřeb moderního zákazníka. U jogurtových, ale obecně i u všech zakysaných mléčných výrobků lze navíc krásně spojit tradici a znalosti s moderním pojetím a boomem ve spotřebě. 

Normy v potravinářství jsou velmi přísné. Jak hlídáte kvalitu výrobků?

Velmi pečlivě, protože na kvalitě výrobků si zakládáme. Vzhledem k tomu, že jsme výrobce čerstvých a prémiových mléčných produktů, o to větší nároky musíme splnit. Pracujeme s živým materiálem, a proto máme vrstvenou několikastupňovou strukturu, která eliminuje rizika. Opatření je mnoho: od úplné dosledovatelnosti všech šarží vstupních surovin, přes operativní zápisy a záznamy na jednotlivých úsecích výroby až po detektory kovů a rentgeny na finálních balících zařízeních.

Dodáváte produkty hlavně na český trh, nebo je vyvážíte i do zahraničí?

Vzhledem k výrobě čerstvých výrobků s krátkou dobou trvanlivosti a přísným teplotním řetězcem dodáváme naše produkty především na domácí trh a na trhy okolních zemí. Nicméně určitá část naší výroby patří i sušenému mléku, a to vyvážíme do řady zemí po celém světě. 

Za úspěchem každé firmy stojí zaměstnanci. Jak se vám daří hledat nové pracovníky?

Otázka zaměstnanců a jejich dostatek, či spíše nedostatek, je palčivá záležitost pro všechny firmy. Struktura naší poptávky je obdobná jako u ostatních výrobců. I když je u nás proces automatizace na poměrně vysoké úrovni, některé operace robot za člověka prostě neprovede. Pořád bude potřeba pracovníků, kteří umí věc vzít správně do rukou. Mám do budoucna velké obavy, že tito lidé nebudou k mání, protože je školy přes 20 let neprodukují. Proto hledáme možnosti spolupráce se Střední průmyslovou školou v Kroměříži, abychom i do budoucna zajistili, že v mlékárně budou pracovat zaměstnanci s odbornou kvalifikací v oboru.

Prozradíte závěrem, jaké jsou vaše plány pro následující období?

Máme celou řadu rozpracovaných investičních i produktových projektů, které budou postupně dokončovány v průběhu tohoto roku a dalších let. Investice půjdou do stovek milionů korun.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...