1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Prefa Brno a.s.

Prefa Brno 20Rozmanitost produktového portfolia přispívá ke stabilitě firmy

Společnost Prefa Brno, a.s., se řadí k předním výrobcům betonových stavebních dílců v České republice. Zaměřuje se na výrobky z betonu, železobetonu a předpjatého betonu a svým zákazníkům poskytuje celou škálu služeb spojených s dodávkami produktů do stavebnictví. Především o produktovém portfoliu firmy jsme si povídali s jejím generálním ředitelem Ing. Michalem Holákem.

Akciová společnost Prefa Brno se opírá o téměř sedmdesátiletou tradici. Jak se v průběhu historie rozvíjely její výrobní areály a produktové portfolio? Jaká strategie či změna výrobních priorit vám pomohla vyrovnat se s finanční krizí a následnou recesí ve stavebnictví v letech 2009 až 2011?

Výrobní areály i produktové portfolio firmy se dosud vyvíjejí. Neustále pracujeme na rozšiřování výrobního programu i služeb, které poskytujeme svým zákazníkům. Velikost našich výrobních areálů a rozsah a rozmanitost produktového portfolia nám přitom pomáhají překonávat obtížné společenské a ekonomické situace: můžeme se tak trochu spolehnout na to, že když jeden segment trhu zaznamenává pokles, tak druhý je stabilní, nebo dokonce roste. Tato skutečnost nám pomohla v krizi v letech 2009 až 2011, ale museli jsme také zredukovat náklady napříč celou firmou. Došlo k omezení různých nepřímých nákladů a snížení počtu pracovníků, což nás však v konečném důsledku posílilo.

Do jaké podoby a velikosti vyrostla firma k dnešnímu dni? Kde má Prefa Brno své sídlo a výrobní areály?

Firma Prefa Brno vyrostla do podoby velkého výrobce betonových prefabrikátů, který poskytuje nejen produkty, ale také služby a dodávku výrobků na stavby. V roce 2019 náš obrat poprvé přesáhl hranici 1 mld. Kč. Prefa Brno, a.s., sídlí v Brně a výrobní areály jsou v Kuřimi, Oslavanech, Hodoníně, Strážnici a Veselí nad Moravou. Aktuálně máme ve firmě 392 zaměstnanců.

Jaké je v současnosti produktové portfolio firmy? Mohl byste jej rozčlenit do kategorií?

Produktové portfolio je rozdělené do čtyř skupin. První z nich tvoří pozemní a průmyslové stavby, druhá skupina zahrnuje výrobní a stavební materiál a všechny produkty týkající se komunikací, hrubé stavby, zahradní architektury nebo městského mobiliáře. Třetí skupinu představuje kompletní sortiment betonových výrobků pro kanalizaci, šachty nebo vpusti a čtvrtou skupinu tvoří nádrže a prostorové prefabrikáty určené pro čistírny odpadních vod, vodojemy nebo retenční či dešťové usazovací nádrže.

Ve kterých z těchto kategorií jste na trhu tradičně silní a které byste chtěli v budoucnu více rozvíjet?

V současnosti je situace napříč jednotlivými produktovými skupinami poměrně vyrovnaná. Očekávám, že aktuálně budou posilovat spíše produkty určené na inženýrské stavby, tedy kanalizace a prostorové prefabrikace, a pravděpodobně dojde k útlumu v oblasti pozemního stavitelství.

Jaké jsou – ve srovnání s konkurencí – silné stránky vašich produktů?

Pečlivě si hlídáme finální kvalitu, estetickou stánku a design výrobků – a to zejména u dekorativních produktů, které musí splňovat svůj technický účel, ale zároveň by měly být zajímavé a přitahovat pozornost zákazníků. Jedná se zejména o městský a zahradní mobiliář, městskou a zahradní architekturu. V rámci sortimentu služeb jsme u některých produktů schopni nabídnout nejen výrobu, ale také projekční činnost, dopravu a realizaci, tedy montáž výrobků přímo na stavbě u zákazníka.

Jakým způsobem zajišťujete kvalitu výrobků?

Ve výrobě pracujeme jenom s těmi nejkvalitnějšími materiály, nepoužíváme žádné náhrady. Všechny produkty jsou vyráběny podle standardizovaných postupů, v souladu s normou ISO 9001, a podléhají výstupní kontrole.

Do jakých geografických regionů a sektorů stavebnictví míří vaše produkty?

Přibližně 95 % našich výrobků zůstává v ČR a zbytek exportujeme především na Slovensko. Do jiných zemí míří naše výrobky spíše ojediněle.

Jak koronavirová krize ovlivnila realizaci již zahájených projektů? Byli jste nuceni pozastavit či zrušit probíhající zakázky?

Koronavirová krize nás zatím neovlivnila. Důvodem je také skutečnost, že sektor stavebnictví má ve srovnání s jinými odvětvími značnou setrvačnost a negativní vývoj ekonomiky na něj doléhá se zpožděním. Naším největším problémem bylo dostat pracovníky přes hranice, protože někteří z našich zaměstnanců pocházejí ze Slovenska. Co se týče nových zakázek, tak předpokládáme, že jaro bude slabší. Domníváme se, že letos dojde k poklesu výroby o 10 až 15 %. V tak velké míře by se to však nemuselo dotknout inženýrských staveb, silnic, dálnic a železničních koridorů. Naopak lze očekávat relativně velký propad v oblasti pozemního stavitelství, ve kterém jsou aktéry zejména soukromí investoři. V oblasti veřejné správy by se situace mohla odvíjet od toho, jak se mezi vládou a kraji vykalkulují ušlé zisky.

Jaké strategie přijímáte ke zvládnutí aktuální situace – pozměníte váš výrobní program? Byli jste v souvislosti s hospodářským útlumem nuceni zrušit své investiční projekty?

Máme připravených několik krizových scénářů, ale zatím nebylo nutné je použít. Jak se bude dále vyvíjet situace, nedokážeme odhadnout. Dokončujeme rozdělané investiční projekty. Některé jsme odložili, ale nyní zvažujeme, že bychom na nich opět začali pracovat. Jedná se kupříkladu o investici do nového mísícího jádra.

Podařilo se vám v tomto nelehkém období zachovat systém benefitů pro zaměstnance?

Ano, podařilo, nebylo nutné je redukovat. Jde kupříkladu o týden dovolené navíc, výhodné firemní volání, možnost rekreace na firemní chatě, příspěvek na stravování a penzijní spoření, výhodné pojištění odpovědnosti za škodu nebo odměna při významných životních a pracovních výročích a podíl na hospodářském výsledku firmy.

Mohl byste jmenovat nějaké aktuální projekty z oblasti CSR (společenské odpovědnosti firem)? Podporujete kulturní, sportovní a charitativní aktivity v okolí firmy?

Přispěli jsme na auto pro organizaci Kompakt, která poskytuje sociální služby. Dále jsme partnerem občanského sdružení Cesta za snem, jež realizuje různé benefiční akce, jejichž výnosy jsou určené zdravotně postiženým. Přispíváme také na Český červený kříž, sportovní klub Badminton Brno a jsme sponzorem házenkářského klubu v Hodoníně. Kromě toho sponzorujeme komorní orchestr Czech Virtuosi.

Chtěl byste ještě něco dodat na závěr našeho rozhovoru?

Ano, určitě bych rád všem popřál, aby nepodléhali panice a zachovali chladnou hlavu i v této nelehké koronavirové době.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...