1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Procházka, a.s.

Prochazka 15Sázka na lahůdkářskou výrobu se vyplácí

Z producenta masných výrobků se společnost Procházka, a.s., přeorientovala na výrobce tradičních českých lahůdek. Portfolio výrobků, které jsou prodávané pod značkou Papei, každý rok rozšiřuje.

Loni na trh uvedla uzenou makrelu, která se setkala s velkým úspěchem. Letos se pustila do produkce vaječných výrobků a nabídku rozšířila i o vybrané lahůdky z různých koutů Evropy. Nová obchodní strategie se společnosti vyplácí. Oproti minulému období se jí podařilo zvýšit objem prodeje i tržby.

Sortiment výrobků společnosti Procházka, a.s., která svůj závod situovala v Roudnici nad Labem, je rozsáhlý. Na pulty prodejen pod značkou Papei putují tradiční lahůdky, jako jsou různé druhy salátů, chlebíčků, chuťovek, baget, ale i rybích specialit. Původně se závod zaměřoval na výrobu masa a masných výrobků. Po 20 letech ale společnost tuto oblast opustila a rozběhla vlastní výrobu lahůdkářského zboží. „Ve srovnání s rokem 2013 se nám podařilo navýšit objemy prodejů o 35 %. Současně narostly i tržby podniku, a to zhruba o 27 %. Minulý rok jsme si vytkli cíl proniknout s lahůdkářskými výrobky do obchodních sítí a podle narůstajících čísel prodaného zboží musím říct, že se nám to povedlo. Loni jsme vyrobili a prodali asi 2300 tun lahůdkářských výrobků, které sestávají zejména z pomazánek, salátů a dalších pochutin,“ uvedl Tomáš Fábel, generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti Procházka, a.s. Současně se firmě podařilo zobchodovat na 300 tun dalšího zboží. Jednalo se především o sýry, škvařírenské výrobky a další uzenářské speciality.

Rozšíření výroby i sortimentu

Vedle zmiňované výroby vlastních lahůdkářských produktů se společnost soustředí i na distribuci specialit, jako jsou olivy, sýry nebo ryby. Vybrané evropské produkty předních výrobců exklusivně dodává na český i slovenský trh. Jmenovitě se jedná o značky Pére Olive, Loreto Specialty Foods nebo Les Fromageries Occitanes. K tomuto kroku společnost motivovala snaha rozšířit svoji nabídku o přední evropské pochutiny, které nejsou na tuzemském trhu běžně k dostání. „Jedná se o doplněk naší lahůdkářské výroby, i když velmi důležitý,“ podotkl Tomáš Fábel.

Do budoucna společnost Procházka, a.s., plánuje rozvíjet obě podnikatelské oblasti, tedy produkci vlastních lahůdkářských výrobků i distribuci ostatních produktů. Větší důraz bude nicméně kladen na rozšiřování lahůdkářské výroby, a to zejména směrem do nadnárodních maloobchodních sítí. Aktuálně se podnik chystá do výroby investovat přibližně 40 milionů korun. Vedle toho společnost bude rozšiřovat svůj sortiment i o další speciality z různých koutů Evropy.

Novinkou nejsou jen uzené makrely

Sortiment lahůdek značky Papei se pravidelně rozrůstá o nové výrobky. Poslední novinkou, kterou firma nedávno představila, jsou chlebíčky namazané pomazánkovým máslem zdobené uzeninou a další tradiční oblohou. Tato kombinace je určená pro teplé dny a je vítanou alternativou klasických chlebíčků s vrstvou salátu. K dalším specialitám se zařadila uzená makrela, jež našla své místo mezi lahůdkářskými výrobky už loni. „Výrobu uzené makrely a dalších ryb jsme zahájili v roce 2014, kdy jsme vyprodukovali na 400 tun uzených ryb. Letos máme ambici toto číslo zdvojnásobit, vytýčili jsme si tedy cíl prodat na 800 tun uzených ryb,“ uvedl Tomáš Fábel. K produkci uzených ryb podnik motivovalo vlastní udírenské zařízení, které disponovalo volnou kapacitou.

Uzené makrely prodávané pod značkou Papei jsou připravovány tradičním způsobem. Ryby zpravidla pocházejí ze severských moří a po vykuchání jsou naloženy do slaného láku. Následně se udí, a to prostřednictvím přírodního dřeva. Společnost Procházka tak nepoužívá žádná aromata nebo umělý kouř. Výsledkem je dozlatova vyuzená makrela s jemně uzenou chutí. Benefitem přitom není jen kvalitní výrobek, ale i prvotřídní vakuové balení, které zabezpečuje maximální zachování produktu i jeho zdravotní nezávadnost.

Vejce na všechny způsoby

Nově se společnost Procházka zařadila i mezi producenty výrobků z vajec. Do společného podniku se pustila se sesterskou firmou Velkopavlovické drůbežářské závody, a.s. Provoz zaměřený na zpracování vajec je umístěný ve Vejprnicích. „Vajíčka dodáváme ve všech možných podobách. Odběratelé si u nás mohou objednat vařená vejce, majonézy i melanže. Připravujeme také vařené bílky nebo žloutky. Vajíčka dodáváme i v sušené podobě. Ročně zpracujeme na 7 milionů vajec a na trh dodáme asi 400 až 500 tun vaječné hmoty,“ upřesnil Tomáš Fábel.

Novinkou v oblasti vaječných produktů jsou tzv. vařená dlouhá vejce, jež se vyznačují stejným poměrem žloutku a bílku po celé délce suroviny. Výhodou tohoto produktu je, že při jeho zpracování nevzniká žádný odpad a výrobcům zaručuje stoprocentní standardnost i chuť. Dlouhá vejce jsou dodávána v praktickém vakuovém balení buď v celku, nebo nakrájená.

Prověřené suroviny

Prvotřídní kvalitu a chuť lahůdkářských produktů Papei zaručují pečlivě vybrané suroviny od prověřených dodavatelů. Společnost Procházka, a.s., vyvinula vlastní certifikovaný systém kvality, kterým musí každý dodavatel projít. „Začít dodávat do naší společnosti není jednoduché. Produkty i dodavatelé musí projít složitým a komplexním schvalovacím procesem. Hodnotí se mnoho aspektů surovin i samotných dodavatelských firem. Kritéria a specifikace jsou definované na několikastránkových dokumentech, a pokud vše nevyhovuje, dodavatel není certifikován a surovina není přijata,“ vysvětlil Tomáš Fábel. Protože je společnost Procházka, a.s., součástí koncernu Agrofert, využívá vazeb na ostatní firmy v této skupině a suroviny nakupuje u nich. „Vyhovují nám nejen po kvalitativní stránce, protože jsou na velmi vysoké úrovni, ale nezanedbatelný je i ekonomický rozměr. U sesterských společností nakupujeme například olej. Také vejce, která používáme, pochází z našich farem,“ dodal Tomáš Fábel.

O tom, že podnik skutečně pečlivě dbá o kvalitu surovin i dodržení postupů výroby, svědčí výborné výsledky auditů, které v něm pravidelně probíhají, i certifikáty, jež společnost získala. Procházka, a.s., je například držitelem mezinárodního certifikátu IFS, je podmínkou pro dodávky produktů do nadnárodních maloobchodních řetězců. Nechybí ani certifikace systému řízení kvality ISO 9001. Výroba je pravidelně kontrolována nejen ze strany zákazníků (například audity podle standardu řetězce Tesco), ale i ze strany státních orgánů (Státní zemědělská a potravinářská inspekce ČR nebo Státní veterinární správa ČR). V neposlední řadě je třeba podotknout, že výrobky Papei jsou oceňovány i národní značkou kvality Klasa. „Protože se jedná o státem kontrolovanou značku, považujeme ji za jednu z nejprestižnějších a měříme tím kvalitu našich produktů,“ podotkl Tomáš Fábel.

Nevzdávat se

Společnost Procházka, a.s., na trhu působí už od roku 1991 a od svého vzniku se primárně soustředila na výrobu masa a masných výrobků. Před pěti lety vznikla v oddělené části areálu výrobna lahůdek. Přelomovým milníkem se v historii společnosti stal rok 2012, kdy byl masný provoz uzavřen a podnik se začal zcela soustředit na nový segment podnikání. „Ačkoli byly ještě předminulý rok hospodářské výsledky v červených číslech, už koncem loňského roku jsme se dostali do černých čísel. Tento vývoj můžu potvrdit i letos. Vyplývá z toho pro nás jediné – nikdy se nevzdávat,“ uzavřel Tomáš Fábel.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...