1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

První brněnská strojírna Velká Bíteš, a.s.

pbs velka bites 15Dodává energii letectví a křídla energetice

V oblasti přesného strojírenství je jen několik firem na světě, které se mohou pochlubit tak dlouhou tradicí jako První brněnská strojírna. Ačkoli loni firma oslavila 200 let od svého založení Janem Reifem ve Šlapanicích u Brna, nechybí jí energie a elán, který se projevuje v neustálých inovacích. Závod ve Velké Bíteši byl založen před 65 lety.

Od začátku se specializoval na výrobu turbodmychadel a později na produkty letecké techniky. O současném výrobním programu, novinkách a dalším směřování podniku jsme hovořili s Ing. Milanem Macholánem, generálním ředitelem První brněnské strojírny Velká Bíteš.

Podnikáte v oboru přesného strojírenství. Na co vše se zaměřujete?

Profilujeme se především jako výrobce turbínových vysokootáčkových strojů pro letectví, energetiku a dopravní průmysl. Jsme komplexním strojírenským výrobcem, který ve vlastních provozech zajišťuje přesné odlitky, hi-tec obrábění kovů, galvanické povrchové úpravy a následnou montáž hotových výrobků. Zákazníci oceňují vysokou technickou úroveň, spolehlivost a kvalitu výrobků i našich služeb.

Ve vašem podniku najdeme slévárnu a galvanovnu. Jaké technologie využíváte a s jakými materiály pracujete?

Slévárna přesného lití se specializuje na výrobu odlitků ze superslitin na bázi niklu a kobaltu metodou vytavitelného modelu. Pracujeme především s Inconelem 713. Tyto vysoce žáruodolné slitiny nacházejí uplatnění především v turbínových kolech turbodmychadel, oběžných a rozváděcích kolech leteckých turbín a v lopatkách spalovacích turbín v energetickém průmyslu. Galvanovna, jež je součástí divize industry, má vynikající výsledky v eloxování, zejména pak v černém tvrdém eloxu. Samotná divize industry poskytuje široké spektrum služeb v oblasti obrábění a je díky tomu vynikajícím partnerem pro kooperační výrobu. Tato divize také vyvíjí a vyrábí dekantační odstředivky určené pro odvodňování kalů na čistírnách odpadních vod.

Opomenout ale nesmíme ani divizi letecké techniky, která je rovněž součástí vašeho podniku.

Divize letecké techniky se dlouhodobě specializuje na vývoj, výrobu a servis malých spalovacích turbín pro letecký průmysl. Hlavními výrobky jsou startovací systémy pro vrtulníky a cvičné proudové letouny, odborně se jim říká pomocné energetické jednotky. Velmi rychle se nám rozvíjí i náš program turbínových motorů. V tuto chvíli máme v nabídce 3 typy proudových motorů s tahem od 210 N určených pro modelářské aplikace, přes 395 N pro větroně a menší typy bezpilotních prostředků až po proudové motory s tahem 1300 N určených pro mikrostíhačky a středně velké bezpilotní prostředky.

Turbovrtulový motor o výkonu 180 kW s hmotností pouhých 60 kg je určen pro menší letouny z kategorie všeobecného letectví – general aviation. Ty jsou určeny pro 1 až 4 pasažéry. Vrtulníkové turbohřídelové motory létají v ultralehkých a lehkých helikoptérách. V divizi letecké techniky vyrábíme i klimatizační systémy nebo kryogenická zařízení, určená pro práci při velmi nízkých teplotách, které jsou v intervalu -120 až -270 °C.

Jaké produkty se řadí k vlajkovým lodím vaší společnosti? Proč jsou u zákazníků tak oblíbené?

Klíčovými výrobky jsou již zmíněné pomocné energetické jednotky, tedy startovací systémy na bázi malých spalovacích turbín. Zákazníci je vyhledávají pro vysokou spolehlivost, nízkou hmotnost, výbornou výkonnost a vynikající operační rozsah, ať už v rozsahu teplot nebo nadmořských výšek. Letecké motory nad konkurenty vynikají skvělým poměrem výkonu a hmotnosti. V oblasti přesných odlitků se bavíme hlavně o tepelně nejnamáhavějších částech turbodmychadel – turbínových kolech a o odlitcích lopatek prvních a druhých stupňů energetických spalovacích turbín. Ty dosahují extrémní tepelné odolnosti až do hranice 950°C.

Úspěch nepřichází sám od sebe. Jaká je vaše obchodní strategie?

Jako rozhodující pro úspěch považujeme realizaci programu technického rozvoje výrobků a technologií na vysoké technické úrovni. To je náš bod odlišení. Abychom byli konkurenceschopní v globálním měřítku, posilujeme svou roli dodavatele do sítě renomovaných světových finalistů. Dodáváme na globální trhy. Hlavními exportními trhy pro nás jsou Rusko, Čína, Švýcarsko, Německo, Francie a Spojené státy americké.

K významným počinům vaší společnosti patří projekt ESPOSA. Co je jeho cílem a v jaké je fázi?

Díky aktivnímu vývoji vlastních turbínových jednotek pro malá letadla se PBS Velká Bíteš stala koordinátorem projektu ESPOSA ze 7. rámcového programu Evropské unie. ESPOSA je zkratka pro Efficient Systems and Propulsion for Small Aircraft. V projektu je zapojeno 42 partnerů z 15 zemí rozdělených do 20 průmyslových podniků, 12 vývojových center a 10 univerzit. Je zaměřen na výzkum a vývoj technologií pro pohonné jednotky v oblasti všeobecného letectví a zahrnuje činnosti od návrhu a výroby komponent motoru (kompresor, turbína, spalovací komora), přes vývoj systémů motoru (řídicí, olejový, palivový) až po definování instalační metodiky motoru do malých letadel. Je plánován na 4 roky o celkovém rozpočtu 37,7 mil. eur. V tuto chvíli projekt vrcholí, končit by měl na jaře roku 2016. Máme za sebou první letové zkoušky. Nedávno jsme byli svědky prvních letů našich turbovrtulových motorů TP100 na polských letounech Orka firmy Margański & Mysłowski či Ilot i31T od ILOTu. V Itálii se poprvé vznesl ultralehký vrtulník T250 společnosti Italian Rotors Industries vybavený turbohřídelovým motorem TS100 s výkonem 240 koní.

Jaké další zajímavé projekty nebo zakázky jste v poslední době realizovali?

Je jich celá řada. Velmi nás těší, že jsme dokončili investice do slévárny. Rozšířili jsme výrobní prostory a modernizovali technologie. Díky tomu jsme se stali partnerem pro světové značky výrobců turbodmychadel ve Švýcarsku nebo Německu. V letectví jsme získali několik nových kontraktů z Číny a Indie. Daří se nám také rozšiřovat prodej dekantačních odstředivek ve střední a východní Evropě.

Prozradíte, jaké jsou hospodářské výsledky vaší společnosti? Kolik pracovníků aktuálně zaměstnáváte?

Loňský rok byl pro nás opět rekordní jak v obratu, tak i v zisku. Celkový obrat činil 1,255 miliardy korun a zisk před zdaněním dosáhl 165 milionů korun. Zaměstnáváme 780 spolupracovníků různých profesí a musím podotknout, že jejich fluktuace dosahuje velmi nízkých hodnot.

Bez investic se neobejde žádná významná společnost. Kam směřujete finance?

Každoročně investujeme více než 100 milionů korun. V letošním roce jsme dokončili investici téměř 80 milionů korun do slévárny přesného lití a přes 40 milionů korun do rekonstrukce hnědouhelné kotelny na moderní plynovou kotelnu. Hodně jsme investovali do moderních strojů na broušení ozubení leteckých převodovek, povlakování a tepelné zpracování leteckých komponentů.

Na co se v následujícím období těšíte?

Osobně se velmi těším na další výzvy, které máme před sebou. Před nedávnem jsme slavnostně otevřeli za účasti premiéra, ministra průmyslu a hejtmana Kraje Vysočina novou část slévárny přesného lití. Právě tady budou vznikat ještě náročnější typy odlitků. V letectví budeme velmi usilovat o úspěch motorů na trzích Severní i Jižní Ameriky. Dekantační odstředivky začínají znovu nabírat rychlost. Některé věci ještě musí zůstat zahaleny rouškou tajemství. Snad tedy neprozradím mnoho a zároveň trochu napovím, když řeknu, že se chystáme posílit naše postavení v průmyslu výroby elektrické energie. To všechno jsou dobrodružství, do nichž se se svými spolupracovníky znovu rád pouštím.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...