1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ŠKODA VAGONKA, a.s.

Škoda VagonkaTradiční výrobce kolejových vozidel úspěšně proniká na náročné trhy

Bohaté zkušenosti z výroby, vysoké investice do výzkumu a vývoje, ale také poznatky z reálného provozu – to jsou faktory, které společnost ŠKODA VAGONKA promítá do vývoje a výroby kolejových vozidel, která jezdí nejen v České republice, ale také v zahraničí.

V současnosti společnost pracuje na průlomové zakázce pro německou společnost Deutsche Bahn, která mu otevírá dveře na vyspělé trhy. Společně s francouzským výrobcem vlaků se uchází také o významný tendr.

Od ledna 2005 je společnost součástí skupiny ŠKODA TRASPORTATION, předního evropského výrobce kolejových vozidel. Skupina dnes zaměstnává více než 4-tisíce pracovníků v Plzni, Praze, Šumperku a v Ostravě. Sesterské firmy dnes naleznete v Německu, Maďarsku, Polsku nebo v Rusku. Samotná ŠKODA VAGONKA, ve které pracuje zhruba 500 zaměstnanců, navazuje na dlouhou historii výroby osobních kolejových vozidel s výrobním programem orientovaným na produkty v oblasti elektrických jednotek pro příměstskou, regionální a dálkovou dopravu, osobních přípojných a motorových vozů. Kromě jejich výroby zajišťuje také kompletní servis, opravy a modernizace vozidel.

Počátky výroby kolejových vozidel ve firmě ŠKODA VAGONKA sahají do začátku minulého století, kdy podnikatel Adolf Schustala založil akciovou společnost Staudinger Waggonfabrik A.G. se sídlem v Butovicích u Studénky. Od té doby společnost vyrobila velké množství nejrůznějších vozidel pro nákladní, i osobní kolejovou a speciální dopravu. Dnes je ŠKODA VAGONKA hrdá nejen na svou více než stoletou tradici, ale především na své současné produkty. Obrovskou pozornost věnuje jejich vývoji a zlepšování. Jen tak totiž může konkurovat i těm nejlepším světovým výrobcům kolejových vozidel.

Vlaky mají budoucnost

V čele společnosti ŠKODA VAGONKA stojí generální ředitel Jiří Urbanec, MBA, který měl ke kolejovému průmyslu blízko od počátku svého profesního života. „Moji rodiče působili jako vysokoškolští pedagogové a aktivně vystupovali proti komunistickému režimu. Proto jsem nemohl studovat a začínal jsem jako dělník (vyučený nástrojář) právě na nádraží vykládáním vagónů, tak jak to ostatně v té době bylo typické pro perzekuované lidi. Po revoluci jsem působil v automobilovém a farmaceutickém průmyslu. Když jsem odešel z velké mezinárodní společnosti, hledal jsem uplatnění ve firmě, která nebude mít korporátní strukturu, ale bude jasně řízená a rozhodnutí budou akční,“ popsal své začátky ve firmě.

ŠKODA VAGONKA vrcholového manažera zaujala hned z několika důvodů. „Mým cílem bylo pracovat ve firmě, která vyrábí výrobky, které slouží konečnému zákazníkovi, což je vždy zajímavější než produkce komponentů a součástek. Chtěl jsem zároveň působit v průmyslovém odvětví, které je růstové. Když se podíváte například na IT nebo automotive, tak bych řekl, že nebudou průmyslem současného století. Velký rozvoj ale podle mě čeká dvě odvětví – farmacii, protože lidé budou ochotni zaplatit cokoli za své zdraví, a kolejovou dopravu, protože je ekologičtější a levnější. Kolejová doprava se rozvíjí nejen v Číně, ale také na západě. Například Evropská unie má připravený velký rozvojový plán vlakové dopravy. Vlaky se neustále vylepšují, cestování tímto dopravním prostředkem je pohodlné, bezpečné a je vnímané jako prestižní,“ uvedl generální ředitel a dodal: „V neposlední řadě je skvělé, když pracujete ve firmě, za jejíž produkty se nemusíte stydět, právě naopak. Naše výrobky jsou na technologické špici a já se nebojím říct, že naše společnost je úžasná.“

Úspěch na evropských trzích

V kolejovém průmyslu v současné době existují pouze dvě firmy na světě, které mají certifikace pro výrobu lokomotiv podle nejnovějších evropských norem. Jednou z nich je společnost ŠKODA TRANSPORTATION. To přináší jí, i dceřiným společnostem nespornou konkurenční výhodu. „S touto vícesystémovou lokomotivou můžete jezdit v šesti zemích Evropy, není tedy nutné ji na hranicích přepřahat,“ uvedl Jiří Urbanec.

Za průlomovou zakázku považuje vedení podniku objednávku vlakových souprav od německé společnosti Deutsche Bahn. Od konce roku 2016 budou vlaky s českou značkou jezdit na bavorských tratích mezi městy Norimberk – Ingolstadt – Mnichov. „Tato zakázka je pro nás jakousi vstupenkou na vyspělé západní trhy, stejně jako potvrzením kvality našich výrobků. Deutsche Bahn je totiž jedním z nejnáročnějších zákazníků na světě. V rámci zakázky budeme dodávat šest vysokokapacitních dvoupodlažních vlakových souprav s konstrukční rychlostí 200 km za hodinu,“ vysvětlil generální ředitel. Každá vlaková souprava bude složena z jednoho řídícího vozu, pěti vložených vozů a lokomotivy řady 109 E Emil Zátopek z produkce ŠKODA TRANSPORTATION. Na vývoji a výrobě vozidel se ovšem podílí celá skupina ŠKODA TRANSPORTATION. Dvoupatrové vozy budou vyrobeny ve společnosti ŠKODA VAGONKA, kompletní elektrovýzbroj bude dodávat plzeňská dceřiná společnost ŠKODA ELECTRIC.

Že to česká společnost myslí s pronikáním na západní trhy vážně, ukazuje i účast v konsorciu, které utvořila s francouzskou firmou Alstom, významným výrobcem vlaků. Firmy se společně kvalifikovaly do tendru na dodávku dvoupodlažních regionálních vlaků v Severním Porýní-Vestfálsku. „Mělo by se jednat o zakázku, která zahrnuje výrobu asi 80 vlaků, jde tedy skutečně o velký kontrakt, který pochopitelně znamená obrovské množství práce a bude skvělé, pokud se nám podaří zakázku získat,“ sdělil Jiří Urbanec. „Naší další výhodou je i fakt, že oproti konkurenci jsme schopni vlak dodat relativně rychle. Například když si zákazník stanoví dobu dodání na 15 měsíců od podepsání kontraktu, tak mnoho firem s tím bude mít problém,“ zdůrazňuje Urbanec. Rychlost dodání byla například rozhodujícím faktorem v případě dodávky vlaků pro Ukrajinu. Z dalších zajímavých obchodů, které společnost realizovala v poslední době, je možné zmínit objednávku vlaků, které budou jezdit mezi Vilniusem a Minskem, nebo dodávku 14 vlaků na dálkovou přepravu pro České dráhy.

Kromě zakázek, které společnost realizuje v západních zemích, zůstává věrná svému tradičnímu regionu, což je střední a východní Evropa. „V současnosti vozy dodáváme na tuzemský trh a Slovensko, vozidla ŠKODY VAGONKY jsou úspěšně provozována také ve Finsku, Litvě a na Ukrajině,“ připomněl generální ředitel.

Ekonomická recese společnost nezasáhla

ŠKODA VAGONKA generuje obrat kolem 3,5 až 4,5 miliardy korun ročně. Nejvíce peněz přitom pravidelně investuje do vývoje. „Všechny produkty, které vyrábíme, jsou vlastní. Nemáme žádné koupené licence. V celém koncernu ŠKODA TRANSPORTATION pracuje více než 700 techniků a vývojářů. Ročně skupina investuje do vývoje a výzkumu zhruba 1 miliardu korun, “ dodal Jiří Urbanec.

Společnost se zařadila k českým podnikům, kterých se ekonomická recese výrazněji nedotkla. „Samozřejmě se zamýšlíme nad tím, proč to tak bylo. Domnívám se, že recese se nám vyhnula z několika důvodů. Nabízíme kvalitní a prověřené produkty. Podílíme se na projektech, které jsou financované Evropskou unií a kde se tedy pracuje nikoli jen se stáními, ale i s evropskými penězi, u nichž se škrty tolik neprojevily. Důležitou roli hraje i charakter našeho byznysu. Zakázky realizujeme dlouhodobě, tedy několik let dopředu. Nyní například pracujeme na objednávkách vozů pro roky 2019 a 2020. Pochopitelně, pokud by byla hospodářská recese delší, pravděpodobně by to mělo vliv i na náš obor,“ upřesnil generální ředitel.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...