1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Smurfit Kappa Czech, s.r.o.

Náš přístup je založen na udržitelnosti výroby

„Inovujeme pořád a všude,“ říká Jan Kaprhál, inovační a marketingový manažer společnosti Smurfit Kappa Czech, která se na českém i slovenském trhu zabývá především výrobou a zpracováním vlnité lepenky.

Mezi její produkty patří nejrůznější druhy obalů, například krabic, do kterých se balí cokoliv od potravin, nápojů či elektroniky, přes oblečení, kosmetiku a hodinky, až po televizory, hřídele zemědělských strojů nebo počítačové servery.

S celkem sedmi výrobními závody se podílí na globálních úspěších mateřské skupiny Smurfit Kappa, působící v 35 zemích světa. „Tržby celé skupiny byly za rok 2020 ve výši 8,5 miliard euro. Co se týče naší pozice, v Evropě jsme jednička na trhu s obalovými materiály a papírem. Ve světě jsme dvojka, což platí i pro naše postavení v Česku. Obecně ovšem Smurfit Kappa nevyrábí jen krabice, ale vlastníme také lesy a papírny, takže produkujeme papír z vlastních zdrojů. Další divize se zaměřují například na balicí stroje nebo produkty, jako je obalový systém Bag in Box,“ uvádí Jan Kaprhál, podle kterého je pozice společnosti Smurfit Kappa Czech na českém i slovenském trhu stabilní. Na výborné výsledky posledních let se podařilo navázat i v „pandemickém“ roce 2020, kdy firma dokázala zajistit nepřetržitou výrobu všech kriticky potřebných obalových produktů jako léčiv, potravin a hygienických potřeb.

Řekněte nám nejprve něco o historii firmy. Co vedlo k jejímu vstupu na český trh?

V Česku a na Slovensku mají naše závody dlouholetou tradici, například brněnský závod byl založen roku 1863 a žimrovická papírna v roce 1891. V roce 2001 se všechny závody sjednotily pod hlavičkou holandské papírenské firmy Kappa Packaging, která se v roce 2005 spojila s irskou rodinnou firmou Jefferson Smurfit Group. Taková je stručná historie skupiny Smurfit Kappa na českém a slovenském trhu. V současné době máme v Česku a na Slovensku zhruba 700 zaměstnanců, kteří pracují v sedmi závodech s různým zaměřením.

Na co konkrétně se vaše závody zaměřují?

Hned šest závodů se zabývá výrobou nebo zpracováním vlnité lepenky. K tomu máme jednu papírnu v Žimrovicích, kde se vyrábí stoprocentně recyklovaný papír. Ve stejném areálu je zpracovatelský závod na výrobu obalů s technologií flexotisku, a navíc s aplikací speciální e-commerce lepicí pásky. V Brně je závod, který vyrábí pouze lepenku, ne obaly. V Olomouci produkujeme lepenku i krabice, a to za použití ofsetové technologie na největší tiskárně svého druhu v Česku. Specialitou závodu v Žebráku je zase na tuzemské poměry unikátní XXL technologie, která nám umožňuje udělat z jednoho kusu materiálu krabice například na velkoplošné televizory. V Kolíně je závod Packaging Solutions, který dodává obaly „just in time“, tedy přímo pod výrobní linku našich zákazníků. Ve Štúrovu pak vyrábíme lepenku a z ní mj. speciální krabice sestavené z více dílů. Navíc zde máme certifikaci BRC na výrobu obalů pro přímý styk s potravinami. Celkově vzato, nemáme žádný centrální závod, ale přesto je řízení v rámci skupiny Smurfit Kappa velmi centralizované. Všechny naše závody fungují na základě geografického rozdělení trhu a jejich řízení má na starost jednatel Zdeněk Suchitra.

Jak jste si vyhodnotili uplynulý rok 2020? Splnili jste všechny plány?

Pandemie nás samozřejmě pracovně zasáhla. Všechnu snahu jsme směřovali primárně k tomu, abychom nezastavili výrobu u nás, a tedy ani u našich zákazníků. Jelikož dodáváme výrobky pro klíčové sektory, nasadili jsme hned v březnu minulého roku opatření, která byla leckdy přísnější než na úrovni státu. Ostatně, i proto pracuji já i většina kolegů z administrativy už téměř rok z domova v rámci home office. Ovšem i těmito kroky jsme snížili riziko nákazy. Stejně tak u nás až na výjimky platí zákaz návštěv a je omezeno cestování mezi závody. Samozřejmě, že po celou dobu používáme roušky, respirátory, dezinfekce, ale i generátory ozónu nebo UV lampy, které ničí viry a bakterie. Kromě toho jsme zaměstnancům i jejich příbuzným nabídli možnost testování. V lidské rovině nám pomáhá informační aktivita napříč závody ve skupině, takže jsme pořád v kontaktu, sdílíme fotky, online se scházíme na kávu a víme o sobě, což lidé hodnotí velmi pozitivně. Výsledkem všech opatření je fakt, že naše výroba jede bez přerušení a bez problémů v chodu jednotlivých závodů.

Přineslo období pandemie i změny a nové příležitosti na trhu papírových obalů?

Asi není tajemství, že například automotive klesá, takže zákazníci z tohoto odvětví nemají tak velkou poptávku. Naopak dál rostou odvětví, jako jsou potraviny, drogerie, zdravotnické, hygienické a úklidové prostředky. Totéž platí pro e-commerce, kterou rok 2020 posunul možná o dva až tři roky dopředu. Pandemie vývoj v tomto odvětví výrazně urychlila. Některé podniky zkrátka musely jít touto cestou, protože jejich tradiční maloobchodní trh byl omezen. Z našeho pohledu je určitě výhodou, že ve všech závodech máme portfolio zákazníků napříč širokým spektrem oborů a průmyslových odvětví, což je pro bezpečnost našeho byznysu důležité právě i vzhledem k výkyvům na některých trzích.

Podle jakých trendů vlastně inovujete produkty?

Na prvním místě bych zmínil naši globální iniciativu „Better Planet Packaging“, která má primárně za cíl snížit množství obalového odpadu v přírodě. Jde nám o udržitelnost, nikoli o boj proti používání plastů, jak občas mylně zaznívá. Vnímáme, že stále více lidí si uvědomuje, že bychom se měli o planetu víc starat. A to v tom smyslu, že se zamýšlejí nad dopadem obalů, které zůstávají mimo systém sběru, třídění a recyklace. Papír má tu výhodu, že se v přírodě rozloží a půdu ještě obohatí, což u jiných materiálů není možné. Papír na plné čáře vyhrává právě na konci své životnosti, protože přes 90 % papíru je v Evropě sesbíráno a většina se potom recykluje.

Které inovace tedy uvádíte na trh v souladu s vaší udržitelnou iniciativou?

Jsou to například portfolia obalů pro e-commerce. Konkrétně se jedná o sadu deseti obalů pro módu a oblečení eFashion. Nedávno jsme přišli i s konceptem eBottle. Opět jde o deset obalových řešení na lahve pro e-commerce. Dále je to náš obal „TopClip“ neboli kartonový držák pro balení plechovek, u kterých nahrazuje standardní plastovou, a složitě recyklovatelnou, fólii. Toto inovativní řešení šetří 30 % uhlíkové stopy a materiál, který obsahuje až 42 % recyklované suroviny, je dostatečně pevný a funguje i ve vlhkém prostředí. Naprosto čerstvě jsme uvedli na trh „Safe&Green“ papírové košíky na ovoce a zeleninu, které opět nahrazují jednorázové plastové obaly. Vyrábějí se z vlnité či hladké lepenky a jsou stoprocentně recyklovatelné. Myslím si, že všechny inovace dokazují, že máme silnou osvětu i praxi. Naše obaly chytře optimalizujeme tak, aby zákazníci dostali, co potřebují. Dokážeme analyzovat celý jejich dodavatelský řetězec a navrhnout odpovídající řešení. Zákazníci mají často až zbytečně vysoké požadavky, takže jim ukazujeme, kde mohou ušetřit nejen materiál a přírodu, ale i peníze.

Mohou se zákazníci letos těšit na další produktové inovace?

Jelikož jsme během prvních dvou měsíců představili koncept eBottle a následně papírové košíky, dáme si možná na chvíli pauzu. Ale neustále představujeme nová konkrétní řešení v oblasti „Better Planet Packaging“, konkrétní případové studie z různých oborů. Je ovšem pravděpodobné, že přijdeme s další novinkou v papírové divizi, kde vyvíjíme přírodní bariérové vrstvy proti vlhkosti a mastnotám a také průhledný papír na bázi celulózy. Vyrobit lepenku odolnou proti vlhkosti je samozřejmě jednoduché, pokud použijete nástřik polyetylenu, ale to pro nás není řešení. Dodržujeme totiž prozatím nepsané pravidlo, že papír nebo obal z něj by měl obsahovat pouze do 5 % příměsí, které komplikují recyklaci. Vývoj půjde bezesporu tímto směrem, přestože je to velmi náročné. Jinak neustále inovujeme i naše výrobní technologie a investujeme do samotné výroby papíru či do přidružených energetických technologií. Máme nastavené dlouhodobé cíle v oblasti spotřeby vody nebo emisí CO2, které chceme v duchu evropské „Green Deal“ dohody dostat do roku 2050 na nulovou úroveň.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...