1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Sněžka, výrobní družstvo Náchod

Snezka NachodOd výroby kožené galanterie k šitým dílům pro automobilový průmysl

Sněžka, výrobní družstvo Náchod, si v letošním roce připomíná 65. výroční založení firmy. Od svého počátku se družstvo zabývalo šitím galanterního zboží – dámských kabelek, pánských aktovek, kufrů a dokonce stanů.

Dnes tvoří kožená galanterie jen malou část výrobního programu, který je zaměřen na šité díly pro automobilový průmysl. Spektrum výroby zahrnuje hlavové opěrky, loketní područky, boční díly nebo sedáky a další.

Pokud se vrátíme zpět do historie, zjistíme, že výrobky družstva Sněžka se prodávaly v bývalém Československu, ale část produkce už tehdy směřovala i do zahraničí. V roce 1970 měla Sněžka více než 500 zaměstnanců a vyráběla ve 20 dílnách. V roce 1992 prošlo družstvo transformací a téhož roku začalo dovážet část svých výrobních materiálů z asijských zemí. S šitím dílů pro automobilový průmysl začala Sněžka v roce 1993. Tehdy vedení družstva navázalo spolupráci s firmou Škoda a vyrábělo pro ni hlavové opěrky do tehdejších automobilů. Později začali v družstvu vyrábět opěrky pro Ford Mondeo ve spolupráci s firmou Insitu Technologie, kterou později koupili Francouzi. V té době produkovali denně kolem 2-tisíc kusů, později již toto číslo zvýšili na 70-tisíc.

V roce 1996, kdy došlo k přelomu ve výrobě a šití opěrek již dosáhlo vyššího objemu, než činil původní sortiment Sněžky, dosáhlo družstvo obratu 81 milionů korun a zaměstnávalo 290 pracovníků. Rok 2006 družstvo zakončilo s obratem 900 milionů korun a zaměstnávalo 800 osob. Od roku 2005 má Sněžka několika dceřiných společností - Bentex Automotive v Benešově nad Černou a Stival Automotive ve Veselí nad Moravou, na Slovensku pak Bentex v Žilině a Autotex ve Snině. V současné době patří se třemi výrobními závody, v Náchodě, Třebechovicích pod Orebem a v Hradci Králové, k největším výrobním družstvům v České republice.

Rozhodující je cena, kvalita a rychlost

Výrobky z oblasti automotive dodává téměř do všech značek automobilů v Evropě. Stále je odběratelem Škoda Auto, Ford, ale i Rover, Opel, Mitsubishi, Peugeot a další. „Pokud chceme úspěšně podnikat v automobilovém průmyslu, musíme splňovat tři ukazatele – cenu, kvalitu a rychlost,“ říká předseda představenstva družstva a jeho generální ředitel Ing. Miloslav Čermák. Dodávka probíhá v režimu „justi-in-time“. Pro dodávky velkému zákazníkovi v Německu má Sněžka svůj konsignační sklad. Tam drží bezpečnostní zásoby na tři dny výroby. „Každé ráno si odeberou do továrny množství, které potřebují, a vystaví se faktura jen na to, co použijí. Je to jiné hospodaření než na začátku tisíciletí, kdy si objednali, přijeli autem, vzali zboží a zaplatili. Velcí klienti přenesli náklady v oblasti materiálového předzásobení na své dodavatele. Kapitálově slabý výrobce si tento postup vůbec nemůže dovolit,“ tvrdí Čermák.

Před recesí v automobilovém průmyslu v roce 2007 zaměstnávala Sněžka v Náchodě kolem 800 lidí a vytvářela obrat přesahující miliardu korun. To je číslo zahrnující pouze samotné výrobní družstvo bez dceřiných společností. Jejich obrat se pohyboval kolem půl miliardy korun a zaměstnávaly přibližně 400 lidí. Když klesly prodeje aut, hlavně v jižní Evropě, kde pokles dosáhl až o 30 %, Sněžka musela sáhnout k úsporám. Byly roky, kdy obrat mateřské firmy klesl až k 700 milionům korun a obrat dceřiných společností se také snížil. Dnes je situace mnohem příznivější, firma i s dceřinými společnostmi zaměstnává 1200 až 1300 lidí a cílem vedení je vrátit hospodaření k obratu kolem miliardy korun. „Dá se říci, že dnes vyrábíme kvalitnější produkty a naším cílem je zlepšit produktivitu práce. Proto jsme přeorganizovali provoz do tzv. linek. Tento systém využívají zahraniční firmy,“ míní Čermák. Díky tomu se podařilo firmě snížit náklady o 20 % a management usiluje také o zkrácení výrobního procesu o 10 %. „Pokud má Sněžka za pět let i nadále existovat, musí držet krok s konkurencí a musí hledat rezervy právě v produktivitě práce,“ myslí si předseda představenstva družstva.

Kde najít kvalitní zaměstnance?

Stejně jako další firmy v České republice se téměř po rozpadu učňovského školství potýká i Sněžka s nedostatkem kvalitních pracovníků. Firma se snaží v rámci možností dělat všechno pro získání co nejlepších pracovníků. Prováděla i nábor v 9. třídách základní školy s cílem podpořit učňovské středisko. Tento krok se však s výrazným úspěchem nesetkal. „Díky mediální masáži chtějí být dnes, obecně řečeno, všichni „deváťáci“ bankovními manažery, nikoliv řemeslníky. Přitom řemeslo je grunt – když někdo nerozumí řemeslu, nemůže úspěšně podnikat. Obráceně to ale jde, pokud by se s řemeslníka stal manažer, může si na ekonomické záležitosti někoho zaplatit. Přitom ale sám rozumí výrobnímu procesu a nedělá chyby. Obrácenému postupu ale štěstí nekvete. Když šéf nerozumí oboru, ve kterém podniká, je to špatně,“ stýská si Miloslav Čermák. Management v současné době jedná o náboru vietnamských pracovníků s ministerstvem zahraničních věcí. Mezi Čechy je totiž bohužel složité najít profese, které firma potřebuje. To jsou především šičky.

Sada pánských kufříků pro papeže

Ředitel firmy by rád ve Sněžce udržel i výrobu kožené galanterie a kabelek, i když nepřináší družstvu zisk. Sází na kabelky v luxusním provedení, vyrobené z pravé kůže. Družstvo používá vlastní návrhy, ale šije i pro módní návrháře či konkrétní butiky podle jejich návrhů. Toto luxusní zboží své odběratele stále nachází. Nedávno Sněžka vyráběla například sadu pánských kufříků v několika barvách, která se stala oficiálním darem prezidenta republiky pro samotného papeže.

Rozhodující je optimalizace výroby

Naopak v automobilovém průmyslu dnes všechno stojí na komunikaci. Spousta věcí se řeší po telefonu a po internetu. Komunikačním oborem v oblasti automotive je hlavně angličtina, a tak i ve Sněžce kladou velký důraz na zlepšování jazykové vybavenosti svých zaměstnanců. Probíhají intenzívní kurzy angličtiny a němčiny. Zaměstnanci, nejen vyšší management, se školí rovněž v profesních a manažerských dovednostech, především pak ve způsobu, jak s minimálními náklady a lidmi zvládnout maximum práce. „Pokud náklady stlačíte dolů a výnosy jdou nahoru, zvyšuje se logicky produktivita práce, čímž se vytváří vyšší přidaná hodnota a zlepšuje se hospodářský výsledek,“ zdůrazňuje Čermák. Kromě školení a vzdělávání zaměstnanců Sněžka také optimalizuje výrobní procesy a práci dělnických profesí. Například při zavádění nového výrobku zpočátku výrobu natáčí kamerou a záznam pak analyzují, aby zjistili, zda se neprovádějí zbytečné úkony. Klíčová je i komplexní organizace práce. Proto také analyzují, zda výrobní proces nezahrnuje zbytečné přesuny materiálu nebo zda je výrobní linka postavena tak, aby nedocházelo ke ztrátám.

Nedávno firma pořídila do výrobních závodů v Benešově nad Černou a v Náchodě nové vysekávací zařízení, tzv. katr. Dovede vysekávat s nesrovnatelně lepší přesností a dovede vyříznout až 10 vrstev nad sebou. Pokud vysekává přesněji, dochází k úspoře materiálu. I když se jedná na první pohled o pár procent úspor, ve velkém objemu se náklady podle Čermáka projeví. „Byla to zásadní investice. Oba stroje nás vyšly přibližně na 10 milionů, chystáme se ale pořídit si třetí, protože pokud chceme být na trhu jedničkou, musíme být i v tomto směru konkurenceschopní. Musíte samozřejmě přemýšlet o tom, aby se vám investice vrátila. A pokud vezmu náš konkrétní případ – ceny materiálů pro automobilový průmysl se pohybují mezi 10 až 30 eury za metr, musí totiž splňovat parametry nehořlavosti a další důležité parametry, cena je dost vysoká na to, aby i pár procent ušetřilo ve velkém objemu dost peněz. Takže jestliže existuje modernější a výkonnější zařízení, které zlepší produktivitu naší výroby, chceme ho u nás mít,“ dodává Čermák.

Do budoucna vidí předseda představenstva další možnosti rozvoje družstva v zakázkách nejen pro automobilový průmysl, ale i pro další odvětví, kde je potřeba šitých komponentů. Mohou to být sedačky do autobusů, vlaků, letadel, ale třeba i manažerské židle a podobně. V některých oborech už firma začala spolupracovat s novými odběrateli. „Pokud chce být firma úspěšná, musí se rozvíjet, rozšiřovat zákaznické portfolio a expandovat. Touto cestou jdeme i my,“ míní Čermák. Když vše dobře dopadne a podaří se rozšířit výrobu i do dalších oborů, budou podle ředitele následovat investice do technologií. Družstvo postavilo svou výrobu před 15 lety a rozhodující drahé stroje pořídilo už tehdy. Proto dnes vedení neplánuje investice v řádu desítek milionů, spíše se budou pohybovat v řádech několika jednotek milionů, bude-li třeba.

Dražší materiály a náročnější výroba

Další možnost rozvoje nabízí i oblast automotive, a to formou dodávek součástí do luxusních vozidel. Dceřiné společnosti na Slovensku již dnes dodávají jednodušší výrobky, ty složitější opěrky nebo opěrky z drahého materiálu se vyrábějí v Náchodě. Odběrateli nejsou jen značky jako Mercedes nebo BMV, i další automobilky mají vozidla s luxusnější výbavou z dražších materiálů. „V tom vidím i určitou budoucnost Sněžky, držet se těch dražších materiálů a náročnější výroby. Byl bych také rád, kdyby se Sněžka dostala opět k obratu kolem jedné miliardy korun,“ uzavírá předseda představenstva a generální ředitel družstva Miloslav Čermák.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...