1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

TATRA TRUCKS, a.s.

TATRA Trucks 17Vracíme se na západní trhy

„Daří se nám tak, že naše snahy a plány se téměř shodují se skutečnými výsledky,“ říká Pavel Lazar, generální ředitel kopřivnické společnosti Tatra Trucks, která zcela naplní a možná i o něco překoná podnikatelské cíle pro rok 2021. Oproti původním předpokladům zřejmě prodá až 1300 vozidel, za které utrží přibližně 5 miliard korun.

Velmi důležitý je však i vývoj v oblasti nových kontraktů, kde se jedné z nejtradičnějších světových automobilek taktéž vede nad očekávání dobře. „V současné době máme až do konce března 2022 vyprodáno a na další měsíce kontrakty intenzivně doplňujeme, takže i to je určitě jeden z úspěchů letošního roku. Základem dlouhodobé kontraktace je zejména prodej celkem 876 logistických vozidel pro belgickou armádu, který realizujeme s naším obchodním partnerem, společností DAF. Připravujeme stavby a testování prototypů kabin i celých vozidel tak, aby v příštím roce již běžela sériová výroba a my mohli prodat prvních 150 vozidel z tohoto kontraktu,“ otevírá náš rozhovor generální ředitel společnosti Tatra Trucks.

Je pro vás právě zmíněný kontrakt největší letošní událostí?

Určitě ano, protože poslední podobný obchodní případ se uskutečnil možná před 25 lety. Je to pro nás opravdu průlomová událost. Zároveň jsme mohli navázat na prodej 46 hasičských vozidel pro Německo, která vyrábíme s naším dalším partnerem, společností THT Polička. První vozidla z tohoto významného kontraktu, díky kterému se vracíme na německý trh, jsou už u zákazníka. Jedná se o lesní speciály, určené pro boj s požáry v zalesněném a hornatém terénu. Kromě toho jsme uspěli i v dalším tendru, tentokrát s firmou Rosenbauer, která je světovou jedničkou na trhu s hasičskou technikou. Byli jsme úspěšní v tendru pro německou armádu, které dodáme 76 speciálů. Opět finalizujeme technické provedení vozidel tak, abychom je mohli v příštím roce sériově vyrábět a postupně dodávat. Myslím si, že tyto kontrakty jsou velmi dobrým předpokladem pro otevření dvířek k dalším prodejům našich nákladních vozidel v zemích západní Evropy či v členských státech NATO.

Daří se vám podobně i doma a mohou zákazníci očekávat novinky v portfoliu vozidel?

Samozřejmě, že jsou pro nás důležití i další zákazníci včetně těch z tuzemska. Mohu potvrdit, že i v Česku se nám daří prodávat podstatně lépe než v minulých letech, což je pro nás pozitivum. Z pohledu produktů zůstává Tatra nositelem speciálních provedení vozidel, která jsou postavená na čtyřech základních platformách podvozku. Je to řada Tatra 158 Phoenix, dále řada Tatra 815 Terra, Tatra Force a Tatra Tactic, která jako jediná nevyužívá konstrukce páteřového rámu a výkyvných náprav. Používá námi vyvinuté pevné nápravy, které nesou označení Tatra Rigid. Prakticky každé vozidlo je pak dokončeno podle velmi různorodých požadavků zákazníků, takže mnohdy vznikají i speciální vozidla, která vyrábíme v počtu pouze jednoho unikátního kusu.

Během léta jste se vrátili také na Slovensko prostřednictvím dceřiné firmy v Trenčíně. Co vás k tomu vedlo?

Jedná se o staronový závod, který bude fungovat pod hlavičkou společnosti Tatra Defence Slovakia. Jeho cílem je „domestikovat“ část výroby vozidel určených pro slovenský trh, který vnímáme jako nedílnou součást tuzemského trhu. Ostatně, kde jinde, než pod Tatrami by se měly Tatry opět vyrábět. Chceme tak pokračovat v tradici a zákazníkům nabídnout i ekonomické benefity, které plynou z domácí výroby. Vše připravujeme v takovém rozsahu, abychom na Slovensku vyráběli 30 až 50 % z každého vozidla, které si objednají zákazníci z tamního civilního i státního sektoru. Část pracovníků, kteří se zabývají hlavně servisem, už na Slovensku působí. Očekáváme, že v Trenčíně vznikne minimálně 50 pracovních míst a časem jich může být ještě více.

Ohlédnout se můžeme i za obdobím pandemie, která zasáhla svět počátkem minulého roku. Jak se s tímto faktorem dokázala Tatra Trucks vyrovnat?

Na pandemii jsme reagovali už někdy v únoru loňského roku, kdy přicházely první náznaky z čínského trhu. Ještě před opatřeními vlády jsme udělali maximum pro bezpečnost našich zaměstnanců včetně těch ze zahraniční, které jsme z exponovaných míst, jako byla Čína, Brazílie nebo Spojené arabské emiráty, stahovali zpět do republiky. Učinili jsme rychlá opatření, abychom zabezpečili zdraví našich lidí a byli schopni dál vyvíjet, vyrábět i prodávat vozidla. Podařilo se nám to natolik, že jsme byli jedinou automobilkou v Evropě, která nezastavila výrobu ani na jeden den, takže jsme rok 2020 zvládli z pohledu podnikatelského záměru ve výrobě i v prodejích. Navíc nám období pandemie pomohlo lépe komunikovat v rámci firmy, kde jsme velmi intenzivně vysvětlovali zaměstnancům všechny nezbytné kroky. Pandemické období jsme tedy zvládli na jedničku z hlediska celkových výsledků i v komunikaci se zaměstnanci. Přestože v posledních měsících máme nulovou nemocnost, zachováváme si před pandemií respekt. Věřím, že díky dodržování nastavených opatření nadále ochráníme zdraví všech zaměstnanců, kteří u nás pracují.

Řekl byste, že vás toto období spíše posílilo?

Určitě nás posílilo a řekl bych, že tuto posilu využíváme i během letošního roku, který je pro změnu ve znamení jiného pandemického vlivu, a tím je růst cen vstupních materiálů. Jedná se hlavně o ocel a produkty z ní vyráběné, kde ceny rostou o desítky procent. Bohužel jsou na světových trzích firmy, které pandemie postihla tak výrazně, že nejsou schopné plnit své závazky. I proto u nás každodenně řešíme rostoucí ceny nakupovaných materiálů a jejich obtížnou dostupnost. Stejně jako sektor výroby osobních aut čeká například na dodávky elektronických čipů, bojujeme i my s podobným problémem. Naštěstí dokážeme naše vozidla v krátké době o tyto komponenty doplnit a prodat zákazníkovi v co nejbližším termínu.

Bude tento vývoj pokračovat i v příštím roce?

Předpokládám, že pandemie bude i vlivem očkování ustupovat. Dále očekávám stagnaci v cenách nakupovaných materiálů a zároveň se domnívám, že dojde k poklesu výroby i prodejů u některých významných výrobců. Pro Tatru by ovšem následující období mělo být příjemnější, což je dáno zejména úrovní naší kontraktace na trzích, které Tatra dlouhodobě neobhospodařovala. Jsme rádi, že Tatra zůstává předmětem touhy našich zákazníků, o čemž svědčí několik významných kontraktů. Velmi důležité je však i to, že se nám letos povedlo vypracovat a před akcionáři obhájit strategii rozvoje na dalších 10 let. Máme jasný směr a známe cestu, po které v příštích letech půjdeme. Na jednu stranu je to cesta nová, ale po zhruba 2,5 letech v Tatře vidím, že je správná, protože vede k zvyšování bohatství firmy, akcionářů i zaměstnanců. Na druhou stranu je stále založená na respektování našich hodnot a na úctě k tradici, která u nás trvá už od roku 1850.

Také historii si budete připomínat díky novým projektům. O co konkrétně se jedná?

Z pohledu historie pro nás byla velkou událostí letošní úspěšná renovace jediné železniční kulturní památky v Česku, kterou je motorový vůz Slovenská strela. Zároveň se povedlo dokončit její moderní depozitář, který jsme postavili za zhruba 100 milionů korun. Dojde také k otevření nového muzea nákladních automobilů Tatra, které bude slavnostně uvedeno do provozu 17. listopadu 2021. Následně se otevře široké laické i odborné veřejnosti, která si tam může prohlédnout zhruba 70 nákladních vozidel a více než 130 dalších exponátů včetně dvaceti historických motocyklů ze sbírky pana inženýra Rybičky. Troufám si říct, že zaměřením, rozsahem i použitím interaktivních prvků je muzeum v Evropě jedinečné a že společně s dalšími expozicemi, které jsou v Kopřivnici k vidění, nabídneme technické veřejnosti opravdu velmi bohatý program.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...