WANZL spol. s r.o.
- Podrobnosti
- Kategorie: Exkluzivní rozhovory
Příležitosti? Pro nás jsou to fulfillment centra i retail
Dceřinka nadnárodního koncernu WANZL působí v České republice od roku 1991 a své výrobky dodává do různých průmyslových segmentů. Ve svém hněvotínském závodě, pražských pobočkách a ve slovenské Seredi zaměstnává kolem 500 lidí.
Aktuálně se soustředí na fulfillment centra, jimž dodává řešení na míru, ať už jde o transportní vozíky nebo paletové systémy. Intenzivně se věnuje také digitalizaci retailu. „Vždy klademe důraz na racionální a ekonomické hledisko,“ říká v rozhovoru Ing. Marek Ryšavý, jednatel a výkonný ředitel WANZL spol. s r.o.
Jak se vaší společnosti daří a jaké máte plány na letošní rok?
Začal bych tím pozitivním. Naší firmě se loni podařilo opět obratově vyrůst, a to na objem přes 1,3 miliardy korun, což s ohledem na pokračující pandemii považujeme za velmi dobrý výsledek. Aktuálně na nás, stejně jako na ostatní výrobce, doléhá nedostatek vstupů spolu s jejich stoupající cenou. Vytváří to enormní tlak na rychlou reakci nejen na našem oddělení nákupu, ale i u našich zákazníků, kterým nejsme schopni garantovat konkrétní cenovou nabídku déle než měsíc. Plány na tento rok máme velmi ambiciózní, ale z pohledu celosvětové nestability lze jen těžko odhadovat, jak se nám je podaří naplnit.
Zmínil jste navýšení obratu. V jakých oblastech se firmě dařilo?
Protože je firma široce rozkročena v různých oblastech od retailu až po průmysl, byli jsme schopni minimalizovat negativní dopady. Rostli jsme přesně v těch segmentech, které v pandemii zaznamenaly boom. V prvé řadě to byly logistické společnosti, které byly nuceny navyšovat své kapacity opravdu významně. Rostli jsme také v e-commerce, kde dodáváme těm největším hráčům napříč trhem. A nakonec se nám dařilo tradičně také v retailu, kde máme silnou pozici.
Máte tedy nové zákazníky z řad e-shopů a logistických firem. Jak těžké bylo akvizice získat?
Získávat nové zákazníky není jednoduché ani v normální době, o to složitější to bylo za pandemie. Určitě se nám podařily některé zajímavé akvizice, ale hlavně jsme u našich partnerů participovali na nových a velkých projektech. Tady bych zmínil fulfillment, který právě pro retail, stejně jako pro e-commerce, začíná být jednou z atraktivních možností, jak outsourcovat náročnou logistiku. Skoro vyprodané kapacity na trhu průmyslových a logistických parků jsou znakem dynamického růstu v České republice. A určitou část z těchto kapacit si pro fulfillmentové projekty pronajímají velcí logističtí hráči.
Jak jste se do těchto projektů zapojili?
Na projektech jsme se podíleli nejen dodavatelsky, ale i odbornou radou, a to ve fázi, kdy se hledala kombinace nejlepších logistických prostředků. Řešení na trhu existuje samozřejmě mnoho, ale Wanzl je vysoce prozákaznický, čímž šetříme obchodním partnerům čas, peníze a minimalizujeme případné budoucí problémy. Nejde totiž jen o to něco prodat, ale dodat komplexní službu, abychom se stali první volbou u dalšího projektu nebo jeho rozšíření.
Co přesně dodáváte do fulfillment center?
To opravdu záleží na tom, jaký typ zboží se zde vychystává a jakým způsobem je postavená celá logistika. Ale pokud bych měl udělat nějaký obecný přehled, je to od vychystávacích a transportních vozíků, pracovních stolů, KLT boxů až po paletové systémy. Vždy raději posoudíme daný projekt přímo na místě, abychom správně pochopili představy zákazníka a potřeby daného projektu. Pak můžeme přijít s nabídkou, která tyto požadavky zohledňuje a pro zákazníka je výhodnější, jak z hlediska provozu, tak i ceny.
Vaše produkty směřují i do průmyslu. Na které segmenty se specializujete?
Naši největší zákazníci pocházejí logicky z podstaty českého hospodářství – jsou to právě firmy z oblasti automotive, kam dodáváme například různé druhy podvozků, které pak mohou zákazníci zapojit do logistických vláčků, tedy milkrunu. Pokud bych měl uvést další příklad, tak v loňském roce jsme pro našeho významného klienta z potravinářského průmyslu realizovali výrobu speciálních nerezových regálů pro robotickou manipulaci. Projekt byl výjimečný vysokými nároky na přesnost a opracování všech částí regálů. Takže dodáváme nejen do automotive, ale i do potravinářského a strojírenského průmyslu.
Velkým trendem je e-commerce a bezobslužné prodejny. Nedávno jste na trh uvedli výdejní automat Wanzl 24/7. Jaký s ním máte úspěch?
Ano, první bezoobslužnou prodejnu spustil Wanzl ve společnosti Würth už v roce 2018. Pak následovaly projekty jako mobilní prodejny „mobile store“ pro maloobchodní řetězec Tegut, výdejní automaty v Combi City Market, rozšíření 24/7 do Severní Ameriky a další, které jsou aktuálně v běhu. Možností, jak digitalizovat retail, je více. Od nějakých dílčích kroků, jako je umístění samoobslužných pokladen, nebo analýzy zákaznických toků až po kompletní digitalizaci ve formě prodejny 24/7.
Vidíte v této oblasti budoucnost?
Rozhodně. Pro naši společnost je důležitý vývoj v českém prostředí, proto jsme si udělali vlastní průzkum trhu, který mapuje postoje prodejců k digitalizaci. Vyšel nám z něj velmi střízlivý a realistický přístup, který si uvědomuje význam digitalizace, ale klade důraz na racionální a ekonomické hledisko. Pro retail je to úplně nový svět, který prozkoumává ve velmi složitých a náročných časech. Jakmile se někdo z partnerů rozhodne pro nějaký větší projekt, budeme připraveni ho podpořit.
Vraťme se ještě k vašim plánům na tento rok. Když se nejistota ještě posílila, jak chcete dosáhnout dobrých výsledků?
V principu stejným způsobem jako v předchozích letech. Business se nezastavil, jen se mění podmínky, kterým je nutné se přizpůsobit a hrát podle nových pravidel. Takže mimo standardní a stále se zlepšující výkony v oblasti obchodu, služeb a výroby bude hrát ještě vetší roli znalost a šikovnost našich pracovníků, kteří zajišťují jednotlivé vstupy. Cíl zůstává stejný – být i nadále spolehlivým dodavatelem ve všech našich segmentech.
Můžete to více vysvětlit?
Pořád se můžeme opírat o retail, logistiku a průmysl jako stěžejní oblasti. Máme zde v běhu spoustu zajímavých projektů, které nám dávají důvod k optimismu. Dále nabízíme některé své výrobní technologie pro kooperaci, jako je ohýbání drátu trubek a profilů, robotické odporové svařování a svařování MAG, pálení laserem a galvanické zinkování. Tím, jak se destabilizovaly dodavatelské řetězce, vznikají nové možnosti, jak se zapojit do výroby polotovarů. Loni jsme poprvé dodali i nerezové regály. Nerez je hodně žádaná, soudě i podle poptávek, které dostáváme. Problém je, že hodně jich přichází na kusovou výrobu, na kterou zatím nejsme nastaveni. Zaměřujeme se především na střední a velké výrobní série.
Jaké investice do firmy máte letos v plánu? Budete například nakupovat nové technologie?
Firma dále pokračuje v nastoleném trendu rozvoje. To znamená především investice do optimalizace a automatizace výrobních procesů s cílem zvýšit přidanou hodnotu. Navíc intenzivně připravujeme novou výrobně skladovací halu, kterou bychom rádi začali využívat před koncem letošního roku.
Řadu firem trápí nedostatek lidí. Jak je to u vás? Máte dost pracovníků?
Máme. Nicméně i my neustále hledáme nové zaměstnance, a to především technického zaměření. Jak techniky, tak dělnické profese, například seřizovače a svářeče. Vzhledem k politice našich vlád, zaměření našeho školství a růstu průmyslové výroby nepředpokládám, že by se situace na trhu práce v dohledné době změnila pozitivním směrem.
Průmysl Dnes
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Stavebnictví se mění, důležité je obor zatraktivni…
Category: Stavebnictví

Praha - Stavebnictví momentálně zažívá zásadní proměny. Musí reagovat na technologický vývoj, ale také na demog…
Nizozemská vláda zaplatí RWE za omezení uhelných e…
Category: Energetika

Amsterodam - Nizozemská vláda zaplatí německé společnosti RWE 331,8 milionu eur (8,1 miliardy Kč) jako odškodné…
Trolejbusy a tramvaje pro Bratislavu od českých vý…
Category: Doprava

Bratislava - Bratislavský městský dopravní podnik DPB zaplatí za tři desítky nových trolejbusů a 13 tramvají od…
Holding Malina zatím v úpadku dokončil 600 z celke…
Category: Energetika

Praha - Energetický Holding Malina, který je v současnosti kvůli problémům se zajištěním velkého množství zakáz…
Výroba aut do konce srpna stoupla o 17 procent na…
Category: Automobilový průmysl

Praha - Výroba osobních aut v Česku za osm měsíců meziročně vzrostla o 17,1 procenta na 922.446 vozů. Bateriové…
Připojte se: