1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Airbus získal na aerosalonu zakázky dvojnásobně vyšší než Boeing

airbus logo1Farnborough - Evropský výrobce letadel Airbus získal tento týden na aerosalonu ve Farnborough u Londýna zakázky v téměř dvojnásobné hodnotě než jeho americký konkurent Boeing.

Společnost oznámila, že za čtyři obchodní dny akce přijala potvrzené a předběžné zakázky na 496 letounů v hodnotě 75 miliard dolarů (zhruba 1,5 bilionu Kč). Boeing získal objednávky na 201 letadel za celkem 40 miliard dolarů, uvedla agentura AP.

"Zakázky a přísliby objednávek, které jsme ve Farnborough získali na stroje řad A330neo a A320neo, znamenají jednoznačně přesvědčivé přijetí těchto nákladově nejefektivnějších letadel," řekl provozní ředitel Airbusu John Leahy.

Airbus tak porazil svého rivala v každoročním neoficálním klání na aerosalonu, o jehož pořadatelství se ob rok střídá Farnborough a letiště Le Bourget u Paříže, už druhým rokem po sobě. Pozorovatelé ale upozorňují, že oba výrobci počty a hodnoty zakázek na této akci často nadhodnocují tím, že do nich zahrnují už dříve oznámené objednávky, i tím že ceny uvádějí podle oficiálního ceníku, zatímco zákazníkům dávají výrazné slevy, které drží v tajnosti.

Airbus do aerosalonu v zakázkách za Boeingem od počátku roku výrazně zaostával. Boeing si do 8. července zajistil čisté zakázky na 649 letadel, zatímco Airbus jich dostal do konce června v čistém vyjádření, tedy po odečtení zrušených objednávek, jen 290. Airbus však po silné prodejní kampani předpokládal, že na aerosalonu svého konkurenta trumfne ziskem dvojnásobného objemu zakázek.

Boeing k údajům Airbusu podotkl, že letos má zakázek stále více než evropský výrobce. Americká firma uvedla, že od počátku roku získala od zákazníků objednávky na 783 letadel, což by bylo o 138 více, než má Airbus.

Airbus hned na počátku obchodní části aerosalonu představil vylepšený klíčový letoun na delší vzdálenosti A330neo, který konkuruje stroji 787 Dreamliner od Boeingu. Podle Airbusu je s ním co do úspor paliva srovnatelný, je ale podstatně levnější. Boeing na to namítá, že na rozdíl od jeho zbrusu nového dreamlineru jde u A330neo jen o modernizaci starého typu stroje. Podle analytiků to ale může být naopak výhoda, protože staré a vysoce prodávané typy jako A330 mají jednodušší servis a není nutné nákladně přeškolovat piloty.

Letecké společnosti se v posledních letech shánějí po nových úsporných letounech, aby v situaci ostré konkurence na trhu kompenzovali růst cen paliv. Vedle nové verze A330 se tak pozornost zákazníků soustředila na menší stroje řady A320neo, které Airbus vybavil nabídkou nových motorů a lepší aerodynamikou díky vzhůru zakrouceným špičkám křídel. Těchto letounů si zákazníci objednali na aerosalonu 369, tedy více než dvě třetiny celkového počtu zakázek Airbusu.

25.07.2014  ČTK

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...