L-39NG úspěšně prošel zkouškou pevnosti trupu
- Podrobnosti
- Kategorie: Letecký a zbrojařský průmysl
Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze (VZLÚ) proběhl další test ze série pevnostních zkoušek draku trupu letounu L-39NG (sériové výrobní číslo 7002).
Úspěšně provedená statická zkouška představuje důležitý milník na cestě k plné certifikaci letounu.
Účelem zkoušek bylo ověřit pevnost trupu dle požadavku evropského vojenského předpisu EMACC. Během předchozích zkoušek došlo k ověření pevnosti trupu zatíženého ohybem, od motoru a také od vodorovné ocasní plochy. Posledním realizovaným, a zároveň nejkritičtějším případem, bylo kombinované zatížení ohybem vodorovné a svislé ocasní plochy.
Drak trupu letounu byl při této zkoušce nejdříve zatěžován do provozního zatížení odpovídajícímu maximálnímu možnému zatížení letounu za letu, při kterém bylo prokázáno, že nedošlo k trvalým deformacím. Následovalo namáhání draku do početního zatížení (150 % provozního zatížení) a dále byl trup záměrně zatěžován ještě většími silami vedoucími až k poruše konstrukce, která nastala při 120 % početního zatížení. Rozdíl početního a provozního zatížení 1,5 představuje v letectví celosvětově standardní součinitel bezpečnosti.
„Zkouška do početního zatížení je vyvrcholením kampaně zkoušek, které definují únosnost konstrukce trupu,“ Říká Pavel Henzl, vedoucí oddělení technických analýz výrobce letounu AERO Vodochody AEROSPACE. K výsledku zkoušky podotýká: „Zkouška dopadla tak, jak měla. Struktura zareagovala podle našich očekávání a dosáhli jsme limitu, který jsme potřebovali. Poruchy i reakce konstrukce odpovídají výpočtům, takže jsme se zkouškou naprosto spokojení.“
Zkoušky podobného rozsahu se v České republice provádí zejména v případě potřeby certifikace nového typu letounu a jejich příprava zabere měsíce, někdy i roky. Pro každý letoun je totiž nutné navrhnout unikátní způsob experimentálního ověření vlastností letounu. Pro pracovníky Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu se tak jednalo o významnou událost. Zodpovědný pracovník za realizaci zkoušky David Novotný z VZLÚ k průběhu dodává: „Záměrem bylo, aby zkušební kus vydržel zatížení odpovídající maximálnímu početnímu zatížení. Tím byla prokázaná pevnost konstrukce. V průběhu zkoušky jsme dojeli na 110 % početního zatížení, následně se objevily první deformace, které už znemožňovaly další pokračování bez rizika kompletního poškození zkušebního kusu. Zároveň jsme tak dosáhli potřebného poruchového stavu, a tudíž zkouška dopadla úspěšně.“
Tím ale cesta druhého vyrobeného prototypu nekončí. Trup s číslem 7002 projde ještě dalšími testy. „Budeme pokračovat zkouškami pilotních sedaček a zkouškou do destrukce motorového lože v předozadním směru, což je vlastně havarijní případ,“ dodává David Novotný.
V rámci certifikace letounu L-39NG tak byl proveden další z mnoha důležitých kroků. Ještě ale zdaleka není hotovo. „Čeká nás teď kampaň, kdy budeme zkoušet limitní stavy křídla, potom nás čekají ještě další dílčí zkoušky a v tuto chvíli se v podstatě spouští kampaň únavových experimentů ve VZLÚ, což je další velká část certifikačního procesu,“ uzavírá Pavel Henzl z Aera Vodochody Aerospace.
Letoun L-39NG je společným projektem dvou soukromých společností, největšího českého leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE a jeho strategického partnera, obchodní a vojenské výrobní společnosti OMNIPOL.
09.04.2020
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Ceny solárních panelů loni klesly o 11 pct, letos…
Category: Energetika

Praha - Ceny solárních panelů loni pokračovaly v poklesu z posledních let, v loňském roce za ně zákazníci zapla…
Pobaltské státy se po odpojení od Ruska napojily n…
Category: Energetika

Vilnius - Lotyšsko, Estonsko a Litva jsou součástí elektrické sítě Evropské unie, uvedl lotyšský prezident Edga…
Stavbaři loni na jihu Moravy dostavěli nejméně byt…
Category: Stavebnictví

Brno - Výstavba bytů v Jihomoravském kraji v loňském roce klesala. Ve srovnání s rokem 2023 stavbaři méně bytů…
Al Investu Břidličná klesly předloni tržby více ne…
Category: Firmy

Břidličná - Společnosti Al Invest Břidličná, která je největším tuzemským výrobcem obalových materiálů, válcova…
Airbus odkládá vývoj nového vodíkového letadla…
Category: Energetika

Paříž - Evropský výrobce letecké techniky Airbus odkládá plány na vývoj nového komerčního letadla na vodíkový p…
Připojte se: