1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Skončila přestavba železnice mezi Bystřicí a hranicemi Slovenska

Railway 1Mosty u Jablunkova - Po více než šesti letech skončila modernizace železničního koridoru mezi Bystřicí na Frýdecko-Místecku a státní hranicí se Slovenskem. Přestavba devatenáctikilometrového úseku stála více než 5,7 miliardy korun.

Její součástí byla přestavba dvou tunelů. Jeden tunel se přitom propadl, a stavba se tak o necelý rok prodloužila. Rekonstruovanou trať dnes v Mostech u Jablunkova slavnostně otevřeli zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která byla investorem stavby, Českých drah (ČD) a obcí podél trati.

Smyslem rekonstrukce bylo zvýšit rychlost vlaků, bezpečnost i pohodlí cestujících, ale také zefektivnit nákladní železniční dopravu. Stavbaři kompletně vyměnili železniční svršek i spodek, opravili nebo nově postavili 29 mostů, 38 propustků, sedm lávek pro pěší, devět přejezdů a další objekty. Rekonstrukce trati začala v říjnu 2007. Více než 4,2 miliardy korun na ni přispěje dotace z Evropské unie, zbylou částku platí Státní fond dopravní infrastruktury.

"Díky této modernizaci jsme mohli zvýšit rychlost z 80 na 140 kilometrů za hodinu. To je možná ta největší deviza těchto staveb pro cestující," řekl zástupce ředitele odboru obchodu osobní dopravy ČD Ivo Toman. Doba jízdy v úseku mezi Ostravou a slovenskými hranicemi by se podle něj mohla zkrátit o pět až deset minut.

"Kompletní rekonstrukcí prošly železniční stanice Mosty u Jablunkova, Návsí a Bystřice nad Olší a zastávky v Mostech u Jablunkova, Bocanovicích a Hrádku ve Slezsku. Samozřejmostí jsou bezbariérové přístupy až na nástupiště. Bylo postaveno sedm protihlukových stěn v celkové délce 11,2 kilometru a součástí projektu byla i výstavba mostního objektu pro migraci velkých savců," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Oblastní ředitel SŽDC v Ostravě Jaroslav Adamec řekl, že důležité bylo nahrazení starších staveb, které už dožily. "Byly na hranici životnosti a musely se složitě a nákladně udržovat v provozu," řekl Adamec.

U Mostů u Jablunkova byly původně dva souběžné jednokolejné tunely z let 1870 a 1917. "Již nesplňovaly požárně-bezpečnostní předpisy. V rámci modernizace byl jeden tunel přestavěn na 612 metrů dlouhý dvoukolejný a druhý upraven na únikovou štolu pro složky integrovaného záchranného systému. Nevyužitá část starého tunelu byla zasypána," uvedl Tesař.

Právě přestavba tunelu projekt zkomplikovala. V listopadu 2009 se totiž budovaný tunel propadl. Ředitel Stavební správy východ SŽDC Václav John řekl, že to prodloužilo stavbu řádově v měsících. "Problém, který tady byl s prosakováním, problém, který byl s horninou v obou tunelech, se neustále odkládal. Myslím, že nejdůležitější je, že se vyřešilo právě tohleto úzké místo na trati," řekl John.

Toman řekl, že dráhy očekávají, že cestujících na této trati bude dál přibývat. "Obecně v posledních letech vidíme nárůst cestujících, pokud jde o příměstskou dopravu a dálkovou, a úbytek je na těch menších regionálních tratích. Ale na tomto tahu jednoznačně ten nárůst je a bude. To se ukazuje jako trend už posledních několik let," řekl Toman. Důvodem je podle něj komplikované cestování po ucpaných silnicích v regionu.

Silnice I/11 směřující na Slovensko patří k nejvytíženějším v celé České republice. Bývají tam často zácpy a kritické situace. Už v roce 2006 se vláda v usnesení zavázala, že výstavba přeložky silnice I/11 začne v roce 2009 a hotova bude v roce 2012, nic se ale stavět nezačalo. Obchvat Třince se má začít stavět letos.

25.02.2014  ČTK

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...