Skončila přestavba železnice mezi Bystřicí a hranicemi Slovenska
- Podrobnosti
- Kategorie: Stavebnictví
Mosty u Jablunkova - Po více než šesti letech skončila modernizace železničního koridoru mezi Bystřicí na Frýdecko-Místecku a státní hranicí se Slovenskem. Přestavba devatenáctikilometrového úseku stála více než 5,7 miliardy korun.
Její součástí byla přestavba dvou tunelů. Jeden tunel se přitom propadl, a stavba se tak o necelý rok prodloužila. Rekonstruovanou trať dnes v Mostech u Jablunkova slavnostně otevřeli zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která byla investorem stavby, Českých drah (ČD) a obcí podél trati.
Smyslem rekonstrukce bylo zvýšit rychlost vlaků, bezpečnost i pohodlí cestujících, ale také zefektivnit nákladní železniční dopravu. Stavbaři kompletně vyměnili železniční svršek i spodek, opravili nebo nově postavili 29 mostů, 38 propustků, sedm lávek pro pěší, devět přejezdů a další objekty. Rekonstrukce trati začala v říjnu 2007. Více než 4,2 miliardy korun na ni přispěje dotace z Evropské unie, zbylou částku platí Státní fond dopravní infrastruktury.
"Díky této modernizaci jsme mohli zvýšit rychlost z 80 na 140 kilometrů za hodinu. To je možná ta největší deviza těchto staveb pro cestující," řekl zástupce ředitele odboru obchodu osobní dopravy ČD Ivo Toman. Doba jízdy v úseku mezi Ostravou a slovenskými hranicemi by se podle něj mohla zkrátit o pět až deset minut.
"Kompletní rekonstrukcí prošly železniční stanice Mosty u Jablunkova, Návsí a Bystřice nad Olší a zastávky v Mostech u Jablunkova, Bocanovicích a Hrádku ve Slezsku. Samozřejmostí jsou bezbariérové přístupy až na nástupiště. Bylo postaveno sedm protihlukových stěn v celkové délce 11,2 kilometru a součástí projektu byla i výstavba mostního objektu pro migraci velkých savců," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.
Oblastní ředitel SŽDC v Ostravě Jaroslav Adamec řekl, že důležité bylo nahrazení starších staveb, které už dožily. "Byly na hranici životnosti a musely se složitě a nákladně udržovat v provozu," řekl Adamec.
U Mostů u Jablunkova byly původně dva souběžné jednokolejné tunely z let 1870 a 1917. "Již nesplňovaly požárně-bezpečnostní předpisy. V rámci modernizace byl jeden tunel přestavěn na 612 metrů dlouhý dvoukolejný a druhý upraven na únikovou štolu pro složky integrovaného záchranného systému. Nevyužitá část starého tunelu byla zasypána," uvedl Tesař.
Právě přestavba tunelu projekt zkomplikovala. V listopadu 2009 se totiž budovaný tunel propadl. Ředitel Stavební správy východ SŽDC Václav John řekl, že to prodloužilo stavbu řádově v měsících. "Problém, který tady byl s prosakováním, problém, který byl s horninou v obou tunelech, se neustále odkládal. Myslím, že nejdůležitější je, že se vyřešilo právě tohleto úzké místo na trati," řekl John.
Toman řekl, že dráhy očekávají, že cestujících na této trati bude dál přibývat. "Obecně v posledních letech vidíme nárůst cestujících, pokud jde o příměstskou dopravu a dálkovou, a úbytek je na těch menších regionálních tratích. Ale na tomto tahu jednoznačně ten nárůst je a bude. To se ukazuje jako trend už posledních několik let," řekl Toman. Důvodem je podle něj komplikované cestování po ucpaných silnicích v regionu.
Silnice I/11 směřující na Slovensko patří k nejvytíženějším v celé České republice. Bývají tam často zácpy a kritické situace. Už v roce 2006 se vláda v usnesení zavázala, že výstavba přeložky silnice I/11 začne v roce 2009 a hotova bude v roce 2012, nic se ale stavět nezačalo. Obchvat Třince se má začít stavět letos.
25.02.2014 ČTK
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Firma innogy koupila síť 32 stanic na CNG od skup…
Category: Energetika

Praha - Energetická společnost innogy koupila síť plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) od s…
STV Group chce investovat do výroby dělostřelecké…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl

Polička - Výrobce velkorážové munice společnost STV Group chce vybudovat kompletní řetězec výroby dělostřelecké…
Metrostav DIZ spustil přípravu projektu na stavbu…
Category: Energetika

Horní Počaply - Metrostav DIZ spustil přípravu projektu na stavbu paroplynové teplárny u Mělníku, samotné práce…
PRE spojila své dceřiné firmy SolidSun a Solarinve…
Category: Energetika

Praha - Pražská energetika ode dneška spojila své dceřiné firmy SolidSun a Solarinvest. Nově budou fungovat jak…
Nissan žádá dodavatele o odklad plateb, čelí finan…
Category: Automobilový průmysl

Tokio - Automobilka Nissan Motor požádala některé své dodavatele v Británii a v zemích Evropské unie, aby jí um…
Připojte se: