1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Škoda Transportation dává ročně do výzkumu a vývoje miliardu Kč

Skoda PlzenPlzeň - Vývoj elektrických vlaků pro západní trh, hlavně pro německy mluvící země, moderní vlaky pro Deutsche Bahn a tramvaj s bateriovým pohonem jsou největší loňské a letošní výzkumné úkoly Škody Transportation.

Do výzkumu a vývoje vydala loni skupina necelou miliardu korun, stejně jako o rok dříve. Tuto sumu chce kvůli konkurenceschopnosti a většímu průniku na světové trhy dlouhodobě držet. Do nových technologií dává dalších 250 milionů Kč ročně. ČTK to řekl generální ředitel strojíren Josef Bernard.

Vyvíjené škodovácké tramvaje s bateriemi, které jsou na světovém trhu stále žádanější, budou mít dojezd až tři kilometry. "Prototyp bude hotový co nejdříve," uvedl ředitel. Menší bateriový pohon už firma navrhla kvůli servisním účelům do tramvají jezdících v italském Cagliari nebo v lotyšské Rize, kde ujedou bez trolejí desítky metrů.

Skupina dokončila vývoj pětičlánkové třípodvozkové tramvaje a uspěla s ní v prvních soutěžích. Jde o jednodušší a levnější koncepci, než vyrábí pro Prahu. "Má vyšší nápravové tlaky, protože jsou tam jen tři podvozky. Byl to dobře zacílený projekt, protože zhruba 75 procent tendrů ve světě jsou na tramvaje tohoto typu," řekl Bernard.

Podnik dále pracuje na vlaku pro delší vzdálenosti odvozeném od regionálního elektrického vlaku Regiopanter, který jezdí v několika českých krajích. "Škodovka je jedním z nejlepších výrobců podvozků na světě, díky čemuž umíme vyladit jízdní vlastnosti kolejových vozidel," uvedl Bernard. Ve vlaku budou oproti soupravám provozovaným v Česku výrazně upravené interiéry.

Škoda Transportation loni v Plzni modernizovala dvě zkušební koleje za více než 100 milionů korun. "Jedna umožňuje testování nových vozidel na různých rozchodech. Máme sice tři základní typy tramvají, ale odvozenin z každého typu jsou desítky," řekl Bernard. Každé město chce jinou šířku, nápravové tlaky, průjezdní profily i interiéry. Podél kolejí vznikla za desítky milionů korun nová brána a zeď.

Kvůli ztrojnásobení výroby trolejbusů dokončuje plzeňská Škoda Electric novou linku za desítky milionů korun. Nové technologie, které zrychlí a zefektivní výrobu, zavádí také v ostravské Škodě Vagonka. "Aby se dalo rychleji přejít z double deckerů (patrových elektrických vlaků) na single deckery (Regiopantery)," řekl Bernard. Další desítky milionů firma vložila do nového obráběcího centra v Pars nova Šumperk.

Škoda Transportation letos vyrobí rekordní počet vozidel. Mělo by to být 115 tramvají a přes 300 trolejbusů. Loni firma dodala 34 tramvají a necelou stovku trolejbusů. Tržby skupiny mají letos vzrůst meziročně o 28 procent na 18,5 miliardy Kč, zisk se má zvýšit z 1,57 miliardy na dvě miliardy Kč. Na vývoz půjde 65 procent nových produktů. Do jara potřebuje skupina se 4000 lidmi nabrat 500 nových zaměstnanců.

28.01.2014  ČTK

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...