1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Státní podnik VOP CZ vyrobil první vysokozdvižné vozíky

VOP cz logoŠenov u Nového Jičína - Státní podnik VOP CZ začal vyrábět vysokozdvižné vozíky pro německou společnost Linde Material Handling.

Z hal v Šenově u Nového Jičína už vyjely první vyrobené vozíky, zakázka, která je podepsaná na rok a půl, má celkově hodnotu desítek milionů korun. ČTK to řekl obchodní ředitel VOP CZ Richard Kuběna, podle kterého je tento projekt pro podnik klíčový.

VOP CZ, bývalý Vojenský opravárenský podnik, se v minulosti zabýval výrobou a opravami výhradně pro armádu. Během posledních let se ale transformoval a nyní většinu jeho výroby tvoří zakázky pro civilní sektor. Poslední velkou zakázkou pro českou armádu byl projekt Pandur, během nějž podnik vyrobil 90 obrněných vozidel a transportérů v šesti různých konfiguracích. Tento projekt skončil loni v květnu.

"Když jsme z kraje loňského roku řešili, jak dál s využitím naší hlavní montážní haly, kde končil projekt Pandur, bylo jasné, že armáda teď žádný další projekt pro svoji státní zbrojovku nemá. Proto jsme tento projekt brali jakoby klíčový, že lidé, kteří dělali na pandurech, mohou dál vlastně přejít na tyto vysokozdvižné vozíky," řekl Kuběna.

Výroba vysokozdvižných vozíků je podle něj hlavně strategická pro budoucnost. S firmou Linde Material Handling podnik začal spolupracovat v roce 1994. Zakázky pro ni a pro společnosti, které rovněž patří do koncernu KION, nyní podle Kuběny tvoří zhruba třetinu obratu.

Linde do VOP převedla výrobu vozíků z Walesu. Podnik je odpovědný za výrobu veškerých šasi, rámů, zvedacích sloupů, ocelových konstrukcí a dále za lakování a montáž kompletních vozíků. "Pokud se taková velká firma, jak je Linde, rozhodne vyrábět finální vozíky někde v České republice, tak věřím, že buď firma Linde přijde s nějakým dalším projektem, anebo se objeví nějaký další zákazník, pro kterého bude VOP zajímavým partnerem," řekl ředitel.

Vozíků se vyrábí několik typů v nosnostech od deseti do 18 tun. Kuběna řekl, že je německá certifikační agentura porovnávala s vozíky konkurence. "Z tohoto testování vyplynulo, že mají z hlediska ekonomiky provozu, spotřeby pohonných hmot i z hlediska využití jednoznačně nejlepší parametry," řekl Kuběna. Vozíky využívají například firmy zpracovávající dřevo a pracující se stavebními materiály. Zákazníci jsou po celém světě, nejvíce v Německu, ale také v Česku.

VOP CZ loni také rozjel civilní výrobu pro tři zahraniční koncerny. "Začali jsme výrobu nádrží pro dvě firmy a pro třetí děláme velké svařence na drcení kamene," upřesnil ředitel.

Podnik letos podle Kuběny očekává tržby zhruba ve výši 930 milionů korun. Loni dosáhly tržby předběžně výše 1,2 miliardy, z čehož 850 milionů korun se týkalo výroby pro civilní sektor. O rok dříve měl podnik tržby téměř 2,2 miliardy. Na to měl ale velký vliv zejména projekt Pandur. V roce 2012 dosáhl podnik zisku 168 milionů korun.

Podnik vznikl v roce 1946 kvůli opravám vojenské techniky po druhé světové válce. Původně měl 18 zaměstnanců. V průběhu 50. let se z něj vyvinula firma, která byla plně odpovědná za opravy, modernizace a servis veškerých tanků československé armády. Kuběna řekl, že do roku 1989 se v Šenově u Nového Jičína opravovalo přibližně 300 tanků ročně. V 90. letech přišel prudký pokles zakázek od armády a podnik začal s civilní výrobou. Nyní tvoří většinu jeho produkce. VOP CZ nyní zaměstnává více než 750 lidí.

25.02.2014  ČTK

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...