1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

AIR POWER, s.r.o.

air power 16Sázka na jednoho zákazníka se vyplatila

Montážní linky podniku AIR POWER, s.r.o., obsluhuje zhruba stovka pracovníků, kteří montují převážně stavební stroje poháněné spalovacími motory.

Společnost je lokalizována v průmyslovém areálu v Plzni a už brzy se přestěhuje do nových prostor, které jí otevřou další možnosti v posílení interní logistiky. Podnik, který byl založený v roce 2001, od začátku spolupracuje pouze s jedním významným zákazníkem. Tuto strategii vedení závodu v střednědobém horizontu měnit nebude, protože se oboustranně vyplácí. Nejen o výhodách tohoto konceptu jsme si povídali s Ing. Ivanem Škábou, jednatelem společnosti AIR POWER, s.r.o.
 
Vaše společnost vyrábí primárně pro jednoho velkého zákazníka. Je tento model dlouhodobě udržitelný?

Naše zkušenosti ukazují, že ano. Jsme dostatečně flexibilní a vybudovali jsme firmu, která je schopná vyrábět v dostatečné kvalitě za minimum nákladů. U nás jsou například velmi nízké náklady na práci – tvoří zhruba 3 až 4 % výsledné ceny výrobků. V tom je naše velká výhoda, protože nárůstem mzdových nákladů, které lze očekávat, nebudeme tak ohroženi jako třeba jiné podniky. Co umíme ovlivnit, jsou také náklady na materiály a komponenty, které tvoří většinu z ceny výrobku.

Vraťme se ještě k začátkům vašeho podnikání. Společnost AIR POWER slaví letos 15. výročí na trhu. Zavzpomínáte na vaše začátky?

Na přelomu milénia jsme byli kontaktováni nadnárodní společností – naším současným největším a jediným zákazníkem. Tato nadnárodní firma plánovala přesun své výroby z Velké Británie do regionu střední Evropy. Na konci roku 2000 jsme se dohodli na dlouhodobé spolupráci. Za velký úspěch považuju, že se nám podařilo hned v prvním roce fungování vybudovat montážní linky, vyrobit téměř tisíc strojů a ještě se certifikovat dle normy ISO 9001. Protože jsme první rok zvládli dobře a zákazník byl spokojený, rozhodl se, že s námi rozšíří spolupráci a výrobu ve Velké Británii ukončit. Takže jsme v roce 2002 začali budovat další montážní linky a převzali jsme zbytek výrobního programu. Jinak řečeno, během prvních dvou let jsme převzali výrobní program celé firmy, a protože náš zákazník působí celosvětově, svěřil nám region Evropy, Středního východu, Afriky, Austrálie a Nového Zélandu. To jsou teritoria, kam se u nás připravené výrobky vyváží.

Připomeňme, že podnikáte v oblasti strojírenství. Na co se předně ve svém výrobním programu zaměřujete?

V našem závodě vznikají kompresory, mobilní generátory a osvětlovací věže, které se používají například při nočních opravách silnic nebo na stavbách, kde ještě není zaveden elektrický proud. Nicméně celkem máme asi 50 výrobků, které našemu zákazníkovi dodáváme.

Jaké požadavky musí vaše produkty splňovat?

Zpočátku jsme převzali dokumentaci, podle které se původně vyrábělo. Postupně jsme ji ale inovovali a všechny stroje, které dnes vyrábíme, vypadají za uplynulých 15 let jinak. Základ byl nicméně položený ve Spojených státech amerických a, jak Američané říkají, jsou to tzv. stroje „heavy duty“, tedy relativně jednoduché a spolehlivé. Spolehlivost a příznivé výrobní náklady jsou pro naše výrobky charakteristické. V posledních letech se také snažíme vyhovět velkým odběratelům, což jsou například půjčovny stavebních strojů, takže přizpůsobujeme výrobky jejich potřebám. Například je dodáváme v jejich barvách nebo na ně montujeme zařízení podle jejich přání. V tomto ohledu jsme hodně flexibilní a umíme zákazníkovi vyhovět a relativně rychle připravit spoustu modifikací. Musím ještě dodat, že kromě výroby strojů určených pro evropský trh, které musí splňovat určité parametry emisí a hlučnosti, zároveň vyrábíme i stroje předchozích generací, které se vyváží třeba do Afriky nebo na Střední východ. I v tomto ohledu jsme pružní.

Zabýváte se hlavně montáží. Jaké je vaše vybavení? S čím pracujete?

Ano, věnujeme se čistě montáži a sériové výrobě, veškeré díly tedy nakupujeme. Naše výrobní technologie tak zahrnují různé montážní linky, které se skládají ze stolů, regálů, jeřábů apod. Jsme vybaveni třemi pružnými montážními linkami, rozsáhlými skladovacími prostory a výkonnou manipulační technikou. Disponujeme také moderně vybavenou zkušebnou. Důležitá je pro nás samozřejmě interní logistika, která je navázaná na regálové systémy. Klíčový je také například způsob, jak identifikovat díly. K tomu používáme čárové kódy a snažíme se také modernizovat interní logistické procesy. Využíváme také moderní informační systémy, které podporují všechny naše hlavní činnosti.

Už jste se zmínil, že jsou pro vás důležití dodavatelé. Podle jakých kritérií vybíráte nakupovaný sortiment?

Máme asi 150 dodavatelů z celého světa, od Japonska až po Mexiko. Rozměrné díly se nicméně snažíme nakupovat poblíž kvůli snížení dopravních nákladů. Máme například i dodavatele na Slovensku, firmu Knott z Modry u Bratislavy, u které nakupujeme podvozky a rámy na stroje. S tímto dodavatelem spolupracujeme celých 15 let. Kromě zajímavé ceny požadujeme od dodavatelů hlavně kvalitu a spolehlivost dodávek. My jsme vlastně taková malá automobilka a nedodání dílů pro nás znamená pozastavení montážních linek a velké problémy, kdy se výroba musí dohánět přesčasy.

Je zřejmé, že export je pro vaši společnost klíčový. Do jakých zemí výrobky především vyvážíte?

Všechny stroje prodáváme přes belgickou firmu, která je dceřinou společností našeho zákazníka. Ta má na starosti teritorium Evropy, Středního východu a Asie. Distribuce probíhá přímo od nás k zákazníkům, ale celou logistiku prodeje si řídí sám zákazník.

V jaké výši se pohybuje váš roční obrat? Co ovlivňuje vaše výkony?

V průměru dosahujeme obratu kolem miliardy korun ročně, a to plus mínus 20 %. Záleží vždy především na tom, v jaké kondici je celosvětové hospodářství, protože naše výrobky směřují do různých koutů světa.

Kam primárně směřujete investice?

V poslední době jsme investovali hlavně do interní logistiky, kdy jsme zakoupili software a hardware, abychom mohli využít právě například čárové kódy. Sklady se díky tomu staly flexibilní, počítač nám říká, co se kam má uložit a co se má kde odebrat. Letos se stěhujeme do nového areálu, což pro nás představuje také významnou investici.

Plány na další období jste už trochu nastínil. Co dalšího vás čeká?

Rádi bychom se soustředili na naši střednědobou obchodní strategii. Chceme si co nejdéle udržet našeho klíčového zákazníka, protože spolupráce s ním je velmi dobrá a přináší oboustranné benefity i výsledky. Proto se vždy snažíme zákazníkovi vyhovět, co se týká kvality a flexibility. Budeme pracovat také na možnostech využití nového areálu a na dalších zlepšeních v oblasti logistiky, protože v současných prostorech jsme do určité míry omezeni. Paralelně spolupracujeme s naším zákazníkem také na zvyšování kvality při současném snižování nákladů.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...