1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Alfa Plastik, a.s.

alfa plastic 15Dominuje v pivních a nápojových přepravkách

„Největší radost máme z energie ve firmě a její dynamiky,“ říká Ing. Jaroslav Žahourek, obchodní ředitel a předseda dozorčí rady akciové společnosti Alfa Plastik. Podnik je lídrem v oblasti potravinových, nápojových a dalších logistických obalů. Vedle toho vyrábí na zakázku plastové komponenty do automobilů nebo kufry pro nejpřednější světovou značku.

Přepravka – někomu se vybaví obyčejná plastová bedna, v podniku Alfa Plastik ale vzbuzuje nadšení. „Zdánlivě prostá přepravka nabízí překvapivě mnoho příležitostí, ať už se týkají funkčnosti, tvaru, materiálu, technologie nebo designu, k uplatnění důvtipu a kreativity. Může být neuvěřitelně promyšlená. My ty přepravky tvoříme,“ začíná rozhovor o společnosti její obchodní ředitel.

Entuziasmus pro produkt je znatelný celým závodem. A k dobré náladě přispívají i úspěchy z minulého roku. Společnost získala několik významných dlouhodobých zakázek. Například na výrobu skládací přepravky, nového produktu na prezentaci ovoce a zeleniny v supermarketech po celé Evropě nebo na základny světel z oblasti automotive. „Zvládli jsme náročnou technologii celoplošné etikety na pivní přepravku pro významnou českou pivovarnickou skupinu, tu umí v celé Evropě už pouze jeden nebo dva výrobci. A zahájili jsme několik inovačních projektů, z nichž některé představíme letos,“ vypočítává dále Jaroslav Žahourek a hned dodává, že společnost hodně investuje do rozvoje. V naprosté většině jde o nové technologie a strojní vybavení, které mají přímou souvztažnost se zakázkami.

Nová třída přepravek

Nyní má firma rozpracováno několik inovací svého základního produktu, kterými jsou
přepravky a jiné logistické obaly. „Přirozeně se zabýváme designem samotných produktů, reagujeme na potřeby klientů a trendy v logistických obalech, ale rádi bychom otevřeli také novou třídu přepravek, které se dosud v České republice nevyrábějí,“ uvádí obchodní ředitel. S výrobky společnosti Alfa Plastik se mnozí z nás setkávají každý den, aniž bychom si to uvědomovali. Podnik odhaduje, že každá druhá přepravka v České republice byla vyrobena u nich. „Dominujeme v pivních nebo nápojových přepravkách, silnou pozici máme v masových, pečivových nebo zeleninových přepravkách. Distribuce léčiv nebo likvidace zdravotního dopadu v nemocnicích probíhá prostřednictvím přepravek nebo nádob vyrobených v našich závodech v Bruntále a v Tachově,“ upřesňuje Žahourek. K tomu je třeba připočítat, že auta téměř všech značek obsahují díly vyrobené v závodě Alfa Plastik, ať už jsou to základny světel, kryty zrcátek nebo plastové díly v interiéru. 60 % výrobků jde na export. Přitom největší dynamiku mají nové zakázky z Německa, méně úspěšný je zatím podnik v nových zakázkách z Polska.

Ročně Alfa Plastik vyrobí 2 miliony plastových přepravek. „V roce 2015 jsme registrovali větší dynamiku v přepravkách na maso a pečivo, naopak došlo k mírnému poklesu u zeleninových přepravek. To částečně přičítáme omezením na export z Polska, kam směřuje většina zeleninových přepravek Alfa Plastik, na ruský trh,“ dodává Jaroslav Žahourek. Roční objem nápojových přepravek je naopak pozitivně ovlivněn novými projekty. V dlouhodobém pohledu je pro podnik důležitý stabilní vývoj středoevropských pivovarů a podíl skla na něm, který se nyní v České republice ustálil na přibližně 40 %. Alfa Plastik jako jediný v České republice a na Slovensku zvládá technologii In Mould Labelling, kdy se speciální etiketa zastříkává přímo do přepravky, největší využití má zatím právě pro pivní přepravky.

Plastový výrobek od A do Z

Tři hlavní produktové skupiny Alfa Plastiku (Přepravky, Zakázková výroba a Nástrojárna) jsou navzájem propojené. Zastřešující přidanou hodnotou je schopnost nabídnout celý řetězec začínající designem výrobku a formy, přes výrobu formy a výlisku, až po montáž hotových výrobků. „Klient od nás dostává hotovou kvalitní přepravku nebo svou základnu pro světla automobilu. Nemusí tak řešit interface mezi jednotlivými fázemi výroby, dostává hotový výrobek,“ vysvětluje obchodní ředitel. Formu umí společnost navrhnout a vyrobit anebo zajistit její výrobu v jiné nástrojárně, například v Portugalsku, pokud má pro takovou formu lepší předpoklady.

Specializací Alfa Plastiku jsou větší a složitější výlisky, což souvisí se strojním parkem, kde převažují vstřikolisy s přítlakem 500 až 1500 tun, a technologickou úrovní. Prohloubení této specializace představují navazující náročné montáže. „Kromě technologické úrovně hrají i v této skupině klíčovou roli naši zaměstnanci. Např. při nedávném náběhu nových automotive projektů se znovu ukázalo, jak o konečném výsledku rozhoduje nasazení, krok navíc a pozitivní přístup našich lidí na výrobě nebo v projektovém týmu,“ dodává Jaroslav Žahourek.

Nástrojárna se specializuje na formy pro automotive. Např. právě nyní pracuje na souboru asi 20 forem, z nichž jedna polovina bude vyrábět klapky motoru v Evropě a jedna polovina v Brazílii. Alfa Plastik sází na vysokou kvalitu výrobků a jejich dlouhou životnost. „Nedávno se na nás obrátila klientka s reklamací nádoby, protože „už“ po 20 letech si všimla praskliny u madla. Nádobu jsme jí bezplatně vyměnili a přidali malý dárek,“ vypráví s úsměvem obchodní ředitel.

Předpoklady pro akvizice

Kromě závodů v České republice má společnost Alfa Plastik vlastní závod i na Ukrajině ve městě Luck, ve Volyňské oblasti. „Obchod je přirozeně ovlivněn celkovou ekonomickou situací na Ukrajině a děním ve východní části, které je však částečně kompenzováno přesunem kapitálu a lidí do západních částí,“ uvádí k situaci obchodní ředitel. Ukrajina má podle něho zajímavou perspektivu, protože je silná v zemědělství a Alfa Plastik se tam specializuje na potravinové přepravky. Ukrajinský závod je proto pravidelně posilován transferem technologií a technologického know how.

Firma se začala věnovat i dalším akvizičním příležitostem. „Akvizice jsou teoreticky nejvyšším stupněm rozvoje firmy. Přirozeně by měly následovat po intenzivní práci na potřebách klientů, formulování vize, inovacích a investicích. Ač máme všechny tyto fáze rozpracované a zdaleka nejsme na konci cesty, začali jsme se věnovat i akvizičním příležitostem. Máme rozpracované dva konkrétní projekty v Polsku a na Slovensku, a hledáme další,“ dodává Žahourek.

Zaujetí pro věc

Roční obrat společnosti dosahuje necelých 650 milionů korun. Na rok 2016 si firma naplánovala skok na 800 milionů. Stavět přitom bude na třech základech. Prvním jsou dlouhodobé obchodní projekty, které ale podle Jaroslava Žahourka přinášejí zpočátku více úsilí než zisku. Druhým základem jsou uskutečněné a rozběhnuté investice. Společnost v poslední době nakoupila několik nových strojů, zejména vstřikolisy a CNC frézky. Třetím základem jsou lidé. „Za poslední tři roky roste počet zaměstnanců tempem asi 5 % ročně. V roce 2015 jsme posílili na několika klíčových pozicích, například v oblasti technologie nebo řízení výroby. Nikdy nekončící cestou bude také zvyšování motivace našich zaměstnanců,“ dodává obchodní ředitel.

Kromě obvyklých profesí najdou v Alfa Plastiku uplatnění i kvalitní techničtí pracovníci, například frézaři, seřizovači strojů, nástrojáři, technologové, programátoři, konstruktéři nebo designéři. Protože se technicky vzdělaných lidí na pracovním trhu nedostává, spolupracuje společnost se školami a do této oblasti hodlá investovat více energie. Ruku v ruce s tím jdou i další vize a plány. „Chceme, aby značka Alfa Plastik byla synonymem pro kvalitní přepravku a pro hladkou výrobu náročných dílů od formy po montáž. Těším se na uvedení našich inovací. I když uděláte pro úspěch všechno, o výsledku stejně rozhodují konkrétní lidé, takže je s tím vždy spojené napjaté očekávání. Plné nasazení a zaujetí pro věc našich zaměstnanců nás dovede k zisku, který chceme investovat do dalšího rozvoje,“ dodává k budoucímu směřování firmy obchodní ředitel Jaroslav Žahourek.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...