1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ALPLA, spol. s r.o.

ALPLA 17Ve Studiu A máme nové možnosti vývoje

Plastikářská společnost ALPLA, spol. s r.o., je českou jedničkou ve výrobě PET lahví. Dlouhodobě investuje do moderních technologií, které šetří elektrickou energii a zefektivňují výrobu. Loni podnik otevřel vývojové centrum, v němž společně se svými zákazníky vymýšlí nové produkty. „Ve vývoji vidíme budoucnost,“ říká v rozhovoru ředitel firmy Jan Daňsa.

S jakými výhledy a očekáváními jste vstoupili do roku 2023? Máte dostatek zakázek a projektů?

V návaznosti na ekonomickou situaci na trhu letos očekáváme mírný pokles. Díky novým projektům a zákazníkům to pro nás ale nebude znamenat zásadní propad. Věříme, že se udržíme na podobných číslech jako v roce 2022. Výsledky za loňský rok ještě nemáme, teprve je sčítáme, ale obecně můžu říct, že objem výroby byl dobrý, o něco vyšší než předloni, ale o něco nižší než naše původní očekávání. Naše tržby letos mohou poklesnout, ale nikoli kvůli zakázkám, spíše s ohledem na cenu materiálu na trhu. Vysoké ceny energií i surovin už se promítly do loňských výsledků. Ceny našich produktů byly hnány nahoru inflačně. Letos nicméně neočekáváme, že by materiály a vstupy tolik zdražovaly.

Jaká je nyní situace ve vašem oboru? Dostává se vám materiál na výrobu?

Prodlevy v dodávkách materiálu jsme nezaznamenali ani loni. Suroviny máme dlouhodobě připravené a nasmlouvané. Trochu jsme ale v roce 2022 změnili strategii. Zatímco v předchozích letech jsme nakupovali materiál hlavně v Evropě, nyní jsme se více přiklonili k pořizování surovin v Asii. Důvodem je cena. Kvalitativně je materiál srovnatelný, nicméně v Asii je levnější. Musíme ale počítat s delší dodací lhůtou, která je dva až čtyři měsíce. To je poměrně velká změna, se kterou jsme se ale vyrovnali.

Jste jedničkou ve výrobě obalů z tuhých plastů. Jaké konkrétní výrobky na trh dodáváte? Kdo jsou vaši přední odběratelé?

Náš výrobní program zahrnuje řadu produktů. Vyrábíme plastové obaly, zaměřujeme se hlavně na lahve a PET lahve. Dodáváme i preformy, což jsou polotovary, z nichž si potom zákazníci sami foukají plastové lahve. Pochopitelně dodáváme i víčka. Vedle toho vyrábíme i recyklovaný materiál RPET a používáme ho pak pro další produkci. Mezi našimi odběrateli z logiky věci figurují nápojářské firmy, v tomto segmentu jsme vůbec nejsilnější. Dodáváme ale třeba i kosmetickému průmyslu.

Inovovali jste v poslední době výrobní proces? Využíváte například více automatizaci nebo robotizaci?

Automatizace a robotizace jsou pro nás důležité, stejně jako další moderní technologie, které ulehčují a zefektivňují práci. Loni jsme úspěšně dokončili dvouletý projekt, kdy jsme řešili automatizaci interní logistiky a zavedli jsme automatizovaně řízené vozíky. Vypadá to u nás tak, že z výrobních linek teď odváží zboží do skladu automaty. Tím jsme ušetřili fyzicky náročnou práci. Další investice směřujeme do nových technologií a strojů, což nám pomáhá šetřit elektrickou energii a vylepšovat výrobu.

Jaké investice jste naplánovali na letošní rok?

Letos půjdeme v investičních projektech dvěma směry. V prvním kvartálu dokončíme nákupy strojů, které nám ještě více pomůžou šetřit energie a snížíme tak náklady na výrobu. Druhá část investice poputuje do rozvoje obchodu, nových segmentů trhu a nových produktů.

Je pro vás vývoj důležitý?

Zásadně. Loni jsme proto spustili vývojové a designové centrum StudioA. Zákazníkům jsme tak schopni poskytnout ucelené a kompletní služby od prvotní myšlenky a nápadu, přes virtuální zobrazení, jak může výrobek vypadat například v obchodě... StudioA úzce spolupracuje i s nástrojárnou, výrobou a dalšími odděleními. Služba je tedy velice komplexní, jak jsem již řekl, od samotného nápadu až po výrobu formy či samotného produktu. Je to pro nás velmi důležité zejména v období, kdy je opět cítit zvýšený zájem o plastové obaly na úkor skla. V tomto směru se budeme nadále rozvíjet a úzce spolupracovat s našimi zákazníky.

Kolik lidí pro vás aktuálně pracuje? Chystáte se přibírat, nebo naopak propouštět? A jaké pozice nejčastěji obsazujete?

Celkově pro nás pracuje kolem 200 zaměstnanců, z toho je asi 180 kmenových. Jsme velmi rádi, že v posledních letech máme stabilní tým a nízkou fluktuaci. Nechystáme se v dohledné době ani výrazně přibírat, ani propouštět. Pokud hledáme nové lidi, tak nejčastěji na technické pozice.

Jak své pracovníky odměňujete? Čím je motivujete?

Dlouhodobě zlepšujeme pracovní prostředí v administrativě i ve výrobě. Máme novou kancelářskou budovu a novou jídelnu. Chystáme se investovat do šaten a toalet. Další rovinu pak tvoří benefity. Máme třináctou mzdu, stravenky, příspěvky na dopravu, dvacet pět dní dovolené. Podporujeme zdravý životní styl, například prostřednictvím neomezeného vstupu do bazénu, multi sportovní kartou, příspěvky na dentální hygienu nebo masáže. Dlouhodobí zaměstnanci pak mají nárok na další finanční odměny. Oblíbený je i náš vánoční benefit, kdy naši lidé dostávají kapry, vánočku, cukroví. Samozřejmě se soustředíme i na vzdělávání, máme školicí a adaptační programy.

Současně myslíte i na mladší generaci.

Asi narážíte na náš vzdělávací program Replastuj, který jsme založili před dvěma lety. Záměrem je zvýšit povědomí o plastech a o jejich přínosu pro společnost. Současně mladé generaci ukazujeme, jak s plasty správně nakládat, jak je recyklovat. Spolupracujeme se školami, spoluvytváříme metodické příručky a pracovní listy na téma plastových obalů. Loni jsme také připravili soutěž pro mateřské, základní a střední školy. Děti a studenti psali do lahví vzkazy pro budoucí pokolení, jak správně zacházet s plasty, aby neznečišťovaly planetu. Povedlo se to a máme z toho velkou radost. V podobných projektech budeme i nadále pokračovat.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...