1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

BONATRANS GROUP, a.s

Leader mezi výrobci železniční kol a dvojkolí hlásí další rozvoj

Je to už víc jak 50 let, kdy byl založen Závod dvojkolí. Na jeho historii dnes navazuje bohumínská společnost BONATRANS GROUP, a.s., která je součástí skupiny GHH-BONATRANS Group a zároveň předním evropským výrobcem železničních dvojkolí a jejich dílů. Za jedno ze zlomových let v historii firmy označil její obchodní ředitel Ing. Jiří Kaleta rok 1989.

Zatímco do té doby byla firma orientovaná na výrobu dvojkolí zejména pro trhy RVHP, v roce 1989 se jí otevřely dveře směrem na Západ. O dva roky později, tedy v roce 1991, se společnost certifikovala jako výrobce kol pro německé dráhy Deutsche Bahn. „To je pro nás stále velmi významná reference, která nám pomohla získat přístup k dodávkám i do jiných, a to nejen evropských zemí,“ uvedl Kaleta.

V roce 1994 společnost založila vlastní konstrukční oddělení, proto dnes dokáže svým zákazníkům nabídnout nové designy kol, náprav či dvojkolí podle jejich požadavků. „Bez vlastního konstrukčního oddělení bychom jen těžko mohli rozvíjet naše obchodní aktivity a schopnost vyhovět stále vyšším nárokům našich zákazníků,“ myslí si Kaleta. O čtyři roky později, tedy v roce 1998, firma uvádí do provozu novou výrobní halu pro opracování kol a kompletaci dvojkolí, a to zejména pro hi-tech výrobky. Významným mezníkem je v historii firmy i rok 2001, kdy realizuje první dodávky kol pro vysokorychlostní vlaky. Dále následují roky rozvoje a růstu firmy, které se odrážejí ve skutečnosti, že v roce 2010 je již více než 50 % výrobků firmy vyrobeno podle vlastní konstrukce a designu BONATRANS GROUP.

Tři skupiny odběratelů

Odběratele společnosti BONATRANS GROUP lze rozdělit na tři hlavní skupiny. Tou první jsou státní dráhy evropských i mimoevropských zemí. Zákazníkem BONATRANS GROUP je například německá společnost Deutsche Bahn, rakouské dráhy ÖBB, francouzské státní dráhy SNCF, nebo i indické dráhy IR. Druhou velmi významnou skupinou jsou prvovýrobci osobních vozů a lokomotiv. „Jedná se mj. o společnosti Bombardier Transportation, Hyundai Rotem, Škoda Transportation, respektive skupina Škoda, firmu Alstom Transport a další,“ říká Kaleta s tím, že třetí skupinu odběratelů tvoří výrobci nových nákladních vozů, mezi které patří například Tatravagónka Poprad nebo GREEN BRIER Swidnica. Mimo výše uvedené skupiny zákazníků obchoduje společnost i s celou řadou dalších, a to jak se soukromými operátory nebo depy provádějícími údržbu železničních vozidel.

Společnost BONATRANS GROUP je podle Jiřího Kalety exportně zaměřené firma, proto je víc než 90 % výrobků určeno pro export. Na českém trhu zůstává zhruba jen 8 - 9 % výroby. Hlavním exportním trhem je Evropa, tedy země Evropské unie a Švýcarsko, kam směřuje 46 - 50 % hodnoty odbytu, nicméně BONATRANS GROUP je aktivní i mimo Evropu. „Naše výrobky prodáváme jak do Asie, tak do Severní a Jižní Ameriky. Tato zámořská teritoria představují celkem asi 26 % z hodnoty odbytu,“ doplňuje obchodní ředitel.

Významným krokem v dalším rozvoji výroby i v rámci obchodních aktivit bylo v roce 2013 založení dceřiné společnosti Bonatrans India Private Limited. V indickém státě Maharashtra ve městě Aurangabad loni postavili závod pro opracování kol i náprav a pro kompletaci dvojkolí s roční kapacitou asi 20-tisíc kol. „Závod je určen zejména pro výrobu kol, náprav a dvojkolí pro prvovýrobce osobních vozů a provozu pro metro v Indii. Do budoucna bychom chtěli využít lokalizované výroby i pro oslovení zákazníků z jiných asijských zemí,“ plánuje Jiří Kaleta.

Aktuální trendy: vyšší bezpečnost, životnost a nižší hlučnost

Stále se zvyšující nároky na bezpečnost, životnost i snižování hlučnosti. To jsou hlavní trendy, které se v posledních letech prosazují v oblasti nákladní dopravy. Tyto trendy ve svém vývojovém oddělení sleduje i společnosti BONATRANS GROUP, proto v roce 2014 uvedla na trh nákladní dvojkolí ESFA, které vyhovuje právě vyšším požadavkům na bezpečnost. Díky inovované konstrukci a speciálnímu silnovrstvému nátěru se zároveň snížily náklady na jeho údržbu a prodloužila se životnost. V oblasti osobní dopravy a lokomotiv pokračuje technologický vývoj ve stejném trendu jako v předchozích letech. Uplatňují se zvyšující se nároky na bezpečnost, snižování hlučnosti a také zvyšování komfortu jízdy celého osobního vozu.

Výzkum, vývoj a zkušebnictví – to je budoucnost

Společnost BONATRANS GROUP investuje nemalé prostředky do dalšího rozvoje. Oblast vývoje a výzkumu se také zaměřuje na široké spektrum činností. „Věnujeme pozornost vývoji nových materiálů. Dále se zabýváme otázkami týkajícími se nových konstrukcí z hlediska geometrického řešení konstrukcí kol, náprav a potažmo dvojkolí. Velmi zásadní je pro nás také otázka zkušebnictví, abychom byli schopni testovat naše výrobky v souladu se všemi obvyklými světovými technickými standardy,“ vyjmenovává Kaleta a doplňuje, že BONATRANS GROUP je jedinou firmou v nerusky mluvících zemích, která má únavovou zkušebnu certifikovanou podle norem GOST, což jsou ruské technické podmínky.

Další oblastí, které se výzkum a vývoj intenzivně věnuje, je otázka řešení povrchových úprav nových výrobků a ne nevýznamnou oblastí je také takzvané LCC a RAMS, což představuje sledování a vyhodnocování životního cyklu výrobku. „Naše firma se stará o svůj výrobek od samého prvopočátku, ještě dříve než spatří světlo světa, až po de facto konec jeho životního cyklu. Údaje průběžně vyhodnocujeme a veškeré získané poznatky se snažíme uplatňovat ve vývoji nových výrobků tak, aby se dlouhodobě vlastnosti kol nebo celých dvojkolí zlepšovaly. Chceme zákazníkům přinášet stále bezpečnější výrobky, které budou mít zároveň delší životnost, a tím naši zákazníci ušetří náklady,“ dodává obchodní ředitel.

Široké portfolio výrobků

Za největší konkurenční výhodu společnosti BONATRANS GROUP, která v současné době zaměstnává na 1350 pracovníků, lze považovat její velmi široké výrobkové portfolio. Díky tomu dokáže uspokojit poptávku po jakémkoli výrobku, typu kola pro železniční vozidla. Kromě toho, ačkoli se jedná o velkého výrobce, je firma schopna nabídnout nejen velkosériovou výrobu, ale také reagovat i na požadavky malopočetných dodávek. Proto může BONATRANS GROUP participovat i na nových projektech a na vývoji prototypů železničních vozidel.

Do budoucna hledí zástupci firmy s optimismem. Důležitým úkolem je rozvoj spolupráce a akvizice, která byla provedena ke konci roku 2013 s firmou GHH Radsatz, dnes sesterskou společností v Německu. Prostřednictvím této spolupráce hodlá firma upevnit své dominantní postavení zejména na evropských trzích a posílit podíl dodávek do zámořských teritorií.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...