1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

České dráhy, a.s.

Ceske drahy 16Prioritně řešíme zajištění financí na další rozvoj

Ambicí současného managementu Českých drah (ČD) je finančně společnost stabilizovat, motivovat zákazníky k rychlému návratu do vlaků a díky synergiím v rámci skupiny být ještě efektivnější.

„Jednou z našich hlavních priorit je také péče o zaměstnance, protože na nich náš byznys stojí,“ říká na úvod našeho rozhovoru Michal Krapinec, nový předseda představenstva a generální ředitel ČD, který se funkce ujal na jaře letošního roku. „Vnímal jsem to jako výzvu. Myslím, že jak dceřiné firmy, tak mateřská společnost mají potenciál dalšího růstu,“ podotýká úspěšný manažer. Svoji profesní dráhu zahájil jakožto vystudovaný právník v advokacii, ale pro Skupinu ČD pracuje už od roku 2012.

Nejprve vykonával funkci tajemníka vedení firmy ČD Cargo a poté převzal útvar pro řízení a správu majetkových účastí, kde měl na starost zahraniční expanze. Později působil jako člen představenstva společnosti ČD Logistics, člen Dozorčí rady ČD – Informační systémy a v mateřské společnosti řídil odbor strategie a správy majetkových účastí a odbor projektová kancelář. V polovině roku 2020 se stal členem představenstva společnosti ČD – Telematika a loni v září pak jeho předsedou. Do čela představenstva Českých drah byl zvolen letos v březnu. Ve volných chvílích se rád věnuje sportu a cestování.

Jaké manažerské zkušenosti chcete v pozici předsedy představenstva a generálního ředitele ČD zúročit?

Jako klíčovou vnímám zkušenost z působení v ČD – Telematice, kde jsem měl možnost navnímat vztahy a procesy mezi mateřskou společností a dceřinou firmou obecně. Tady vidím velký prostor pro zlepšení.

Při svém uvedení do funkce jste mimo jiné řekl, že České dráhy za sebou mají složité období. Co konkrétně to znamená?

I když se pandemie podepsala na celé Skupině ČD, nejhůř byla zasažena osobní doprava. Opatření proti šíření koronaviru nám vyhnala cestující z vlaků. Když byla nejpřísnější, jezdila s námi sotva desetina obvyklého počtu zákazníků. To pochopitelně znamenalo miliardové ztráty tržeb a celkovou ztrátu Skupiny ČD za rok 2021 ve výši 1,6 miliardy korun.

V jaké ekonomické kondici je nyní celá Skupina ČD?

Všechny dceřiné společnosti byly v loňském roce ziskové a chceme, aby ziskové zůstaly. Nebude to snadné, protože po pandemii přišla enormní inflace a doslova raketový růst cen vstupů. Tím trpí hlavně osobní a nákladní doprava. Proto intenzivně řešíme, jak tento nárůst kompenzovat. Zdražit jízdné v osobní dopravě můžeme jen do určité míry, větší část musejí pomoci hradit objednatelé veřejné dopravy. Pro představu, jen elektřina a nafta nám meziročně vyskočí o 1,6 miliardy korun.

Jaké úkoly chcete prioritně řešit v letošním roce a co považujete za hlavní událost roku 2022 z pohledu Českých drah?

České dráhy nejsou „fit“, ale není to nic, co bychom nedokázali zvládnout. Prioritně řešíme zajištění peněz na další rozvoj a investice. Letos bychom si chtěli otevřít cestu k externím zdrojům v řádech desítek miliard korun. Ty pak budeme postupně čerpat podle potřeby. V první řadě na nákup nových vozidel. Jednak jde o takzvané „zelené“ eurofondy v hodnotě 500 milionů eur, jednak využijeme finance od Evropské investiční banky nebo Eurofimy. Dalším důležitým krokem je aktualizace podnikatelského plánu na letošní rok a na základě toho revize střednědobého plánu. S čím na podzim počítali naši předchůdci, to dneska neplatí.

Jednou z letošních novinek je mimo jiné akvizice autobusové firmy VYDOS BUS. Co si od tohoto kroku slibujete? Díváte se i po dalších podobných akvizicích?

Autobusového dopravce jsme koupili proto, abychom díky němu vlastními silami a levněji zajistili náhradní dopravu v případě výluk na železnici. Jde nám tedy o zásadní úspory v oblasti nákupu náhradní autobusové dopravy v době, kdy správce infrastruktury ve velkém staví a ceny autobusů letí nahoru.

Které investiční projekty jsou nyní před vámi?

Celkový investiční apetit Českých drah na příštích 10 let je asi sto miliard korun. Například pro dálkovou dopravu jsme objednali 180 nových vozů a 50 lokomotiv na rychlost až 230 kilometrů v hodině. Tím reflektujeme plány státu budovat vysokorychlostní tratě, a navíc po nás tato vozidla požadují v zahraničí, kam zajíždíme. Další desítky nových vlaků postupně nasazujeme v regionech.

Co chcete ve firmě změnit v rámci dlouhodobějšího horizontu? Díky čemu může i v dalších letech obstát vůči konkurenci?

Jednou z našich konkurenčních výhod je vlastní opravárenství. V tuto chvíli je ale roztříštěné. Máme samostatnou dceřinou společnost DPOV, vlastní opravárenství má ČD Cargo i mateřské České dráhy. Chtěli bychom proto v rámci Skupiny vytvořit jednu silnou společnost, která bude zajišťovat tyto služby jak pro nás, tak pro externí klienty. Nicméně, než uděláme tento krok, ověříme si, že taková firma bude schopná na trhu obstát.

Jakou máte vizi železniční dopravy budoucnosti v Česku? Na jakou úroveň bude třeba zvednout poskytované služby na regionálních i dálkových linkách?

Cestující mají jasné priority, kterými jsou rychlost, spolehlivost a pohodlí. Proto stát investuje do nových tratí včetně vysokorychlostních a proto dopravci nakupují nová vozidla a investují do technologií, jako jsou online odbavení, kvalitní wifi, bezdrátové nabíjení elektroniky ve vlacích a tak dále. Pak je to pochopitelně škála doplňkových služeb od přepravy kol až po budování parkovišť u železničních stanic. A to, co u nás teď hodně rezonuje, jsou alternativní pohony vozidel. Evropa i samotní cestující považují snižování uhlíkové stopy za důležité.

Jaká statistická čísla zatím Českým drahám ukázal rok 2022? Jaký vývoj očekáváte zejména v počtu přepravených osob?

Pokud jde o počet cestujících, aktuálně jich s námi ve vnitrostátní přepravě jezdí zhruba 90 % ve srovnání s dobou před pandemií. V mezinárodní je to o 5 až 10 % méně. Na předcovidových číslech tedy ještě nejsme, ale přece jen to začíná vypadat optimističtěji.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...