1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Faurecia Plzeň, s.r.o.

Faurecia plzen21Jsme na dobré cestě k novým projektům

Jedním z deseti největších světových dodavatelů pro automobilový průmysl je skupina Faurecia, která má v Česku hned osm výrobních závodů. Nejmladší z nich působí od roku 2013 pod hlavičkou společnosti Faurecia Plzeň v Nýřanech u Plzně, kde pro ni pracuje zhruba 700 zaměstnanců. Specifikem tohoto závodu na výrobu sedaček do automobilů je velmi dynamický režim JIT neboli „just in time“, což znamená, že sedačky odtud míří přímo na montážní linky zákazníků. Hlavním strategickým partnerem je automobilka BMW, se kterou má firma uzavřenou dlouhodobou spolupráci až do roku 2031.

Než se dostaneme blíže k tomuto tématu, podívejme se nejprve, jak se společnosti Faurecia Plzeň dařilo v roce 2021 a co plánuje na rok letošní. „Když se bavíme o roce 2021, bude to opět hlavně o pandemii COVID-19, ale přesto jsme už v závěru roku viděli určité zlepšení. Oproti období, které trvalo zhruba do listopadu, kdy jsme například s BMW plánovali výrobu pouze na týdenní bázi, začínala být situace znovu stabilní a naši zákazníci se postupně vraceli k původnímu objemu zakázek. Výhledy jsou tedy lepší a my věříme, že i díky signálům od dalších zákazníků, jako je koncern Stellantis a jeho automobilka Opel, budeme vyrábět skoro tak jako za starých časů,“ říká na úvod Tomáš Burkoň, ředitel společnosti Faurecia Plzeň, pro kterou byly poslední dva roky také přípravou na nové významné projekty.

Globální pandemie zasáhla nejen automobilky, ale i jejich dodavatele. Díky čemu dokážete takto náročné období překonat?

Samozřejmě, že to po celou dobu pandemie není jednoduché pro nás ani pro samotné automobilky. My jsme s nimi navíc jakožto JIT závod velmi úzce spjatí a prakticky musíme kopírovat jejich výrobu. Jsme tedy v o něco horší pozici než firmy, které mají i jiné alternativy. Na druhou stranu je pro nás velkou výhodou, že jsme naprosto zásadní dodavatelé a že můžeme profitovat z dlouhodobé spolupráce. S automobilkou BMW máme podepsanou smlouvu až do roku 2031 a kromě toho jsme zahájili nové projekty s koncernem Volkswagen, které budou mít zřejmě ještě delší perspektivu. Budeme totiž dodávat sedačky pro nové modely užitkových vozů T7 Multivan a ID BUZZ, jejichž životní cyklus přesahuje standardních 5 až 7 let. Tyto projekty by měly trvat 10 let a více, ale to není jediný rozdíl.

Jaké další rozdíly máte na mysli?

Jelikož se jedná o užitkové vozy, projevuje se jiný přístup a zohledňujeme specifické požadavky ze strany zákazníka. Také samotné sedačky jsou jiné, liší se od standardních předních a zadních sedaček, které vyrábíme pro osobní automobily. Užitková auta Volkswagen řady T7 jsou typická mimo jiné konceptem jednotlivých modulárních sedaček, které se dají různě nastavovat nebo otáčet. Také jejich počet v autě je variabilní, celkem jich může být až sedm.

Co konkrétně vám nové projekty pro VW přinesou a jaké investice jsou s nimi spojeny?

Výrobu pro VW jsme rozjeli v polovině roku 2021 s tím, že během letošního roku najedeme na stabilní úroveň. Naše produkce sedaček pro tohoto zákazníka by se měla pohybovat kolem 400 aut denně. A to včetně předních sedaček pro plně elektrický model Volkswagen ID.Buzz, pro který budeme postupně vyrábět i další varianty. Na základě těchto projektů jsme rozšířili budovu o dalších 12-tisíc m² na celkových 37-tisíc m², čímž jsme využili značnou část volné plochy v našem areálu. Vzhledem k tomu, že novou výrobní halu máme v pronájmu, investovali jsme především do nových linek či do technologie. Celková částka se pohybuje okolo 10 milionů euro.

Stěžejní však nadále zůstává spolupráce s automobilkou BMW, je to tak?

Ano, BMW zůstává našim klíčovým zákazníkem, se kterým také rozbíháme nové projekty. V letošním roce to budou například sedačky pro vozy nové řady X1, což je náš dlouhodobě vůbec nejvýznamnější projekt. Teď jsme už skoro na konci životního cyklu stávajícího projektu a těšíme se na novou verzi, kterou bychom měli zásobovat sedačkami pro až 800 aut denně. Výroba pro BMW je naší prioritou od samých počátků plzeňského závodu, přesto jsme rádi, že k nám přicházejí noví zákazníci a že se nabalují nové projekty. Poslední z nich jsme dostali také od prémiového výrobce automobilů, ale k tomu se zatím nemůžu konkrétněji vyjadřovat.

Budete pro realizaci nových projektů potřebovat také nové zaměstnance?

Samozřejmě, že budeme. V Česku určitě nejsme jediní, kdo ve výrobě využívá práce zahraničních operátorů a v nových projektech tomu nebude jinak. Nabírat budeme také pracovníky na administrativní pozice, které jsou vždy potřeba hlavně v začátcích projektů, kdy musíme pokrýt největší nápor. Předpokládám, že na vrcholu, který přijde v roce 2024, bychom měli mít až 1200 zaměstnanců. Teď máme zhruba 700 lidí. Věřím, že postupným procesem se dokážeme na avizovaný počet zaměstnanců dostat.

Co by mělo potenciální zaměstnance do firmy přilákat?

Určitě je to možnost kariérního růstu a širokého uplatnění napříč celou skupinou. Vždyť Faurecia je globální hráč, který mimochodem kupuje další perspektivní firmy, takže neustále rozšiřuje možnosti, kam se mohou i její zaměstnanci posunout. Na jakékoli pozici u nás platí, že dostanete šanci a pak už je jen na vás, zda dokážete dál růst. Lákadlem mohou být třeba i moderní technologie, které ve výrobě používáme a které lidem práci značně usnadňují.

S jakými celkovými plány jdete do roku 2022?

Než se dostanu k našim plánům, chtěl bych nejprve poděkovat všem zaměstnanců za to, jak všichni společně zvládli náročná období minulého roku. Zažívali týdny, kdy jsme jim jako zaměstnavatel nemohli v dostatečném předstihu dát vědět, kdy přesně mají nastoupit do práce. Proto je na místě ocenit jejich trpělivost a flexibilitu, protože mnoho lidí muselo přejít na home office a pracovat online z domu, což nás také stálo hodně úsilí. Navíc jsme rozjížděli nové projekty pro BMW a VW, na kterých bylo třeba pracovat neustále a nezávisle na sériové výrobě. Opravdu moc si cením toho, jak jsme si s nepříjemnou situací, kdy jsme se museli obejít i bez podpory našich kolegů a bez účasti zákazníků, poradili. Pro letošní rok očekáváme, že výroby naběhnou podle plánu a že dodržíme trend, který jsme si nastolili. Myslím si, že jsme na dobré cestě zvládnout všechny nové projekty, včetně těch, které jsou ještě ve fázi příprav. Kvalita naší aktuální přípravy na budoucnost by se měla naplno projevit v roce 2024, kdy nové projekty dosáhnou největších objemů.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...