Ideal Automotive Bor, s.r.o.
- Podrobnosti
- Kategorie: Exkluzivní rozhovory
Trh se uklidnil. Rozjíždíme nové projekty pro Mercedes nebo BMW
Automobilová výroba se znovu rozhýbala. Komponenty a materiály už na trhu nechybí a ve svém závodě to vidí i producent interiérových dílů Ideal Automotive Bor, s.r.o. Společnost v blízkosti hranic s Německem obhospodařuje výrobní haly o rozloze 35-tisíc metrů čtverečních a logistické haly o ploše 21 164 metrů čtverečních.
K tomu má ještě externí sklad o 9-tisících metrech čtverečních, který je plně automatický. Výrobu firma prozatím úplně automatizovat nemůže, důležitá tak zůstává ruční práce. O tom i o trendech v interiérech vozů jsme mluvili s Tomášem Sykalem, vedoucím přípravy výroby.
Jaké jsou nyní trendy v automobilovém průmyslu, kam dodáváte textilní obkladové komponenty? Jak prozatím hodnotíte letošní rok?
Letošek vidím veskrze pozitivně. Trh se stabilizoval, stejně jako dodávky komponentů pro výrobu v automobilovém průmyslu, takže máme dost zakázek, naši odběratelé znovu objednávají. Ještě loni byla situace jiná, protože chyběly polovodičové komponenty, což se dotklo i nás, protože automobilky tolik nevyráběly. Nyní malajsijské, srílanské i čínské firmy fungují zase dobře, automobilky nemají problém s díly, vyrábí se. Když jsme loni v listopadu připravovali rozpočet na letošní rok, vnímali jsme situaci velmi dobře.
Takže i vy máte dostatek komponentů a materiálů?
Ano, už je to mnohem lepší. Vyrábíme textilní díly a vstřikované díly. Potřebujeme tedy textilie a koberce. Textilní materiály nám dodávají naše sesterské závody v Německu. Tady je to snadné – objednáváme, jak potřebujeme, a ony zakázky plní. Plastové a tlumicí komponenty na naše díly nám pak dodávají externí firmy – ani tady ale nevidíme žádný problém. Aktuální situace je stabilní ve všech směrech.
S jakými hospodářskými výsledky byste rádi uzavřeli letošní rok?
O konečném zisku rozhodne vývoj cen v letošním roce, a to jak na straně vstupů, tak i na straně výstupů.
Na jakých projektech letos pracujete? Jakým automobilkám dodáváte?
Letošek je ve znamení náběhu nových projektů pro širokou škálu zákazníků. Protože je toho hodně, vypíchnu alespoň top automobily, do nichž už dodáváme nebo budeme dodávat. V případě Mercedes-Benz je to vůz BR214 třída E-class, do něhož vyrábíme podlahy a nadkolí. Dodáváme i pro model XC254, konkrétně díly pro GLC a GLC kupé. Naším zákazníkem je i automobilka Volkswagen, letos nám nabíhal nový projekt pro nejnovější Tiguan a nyní už jedeme sériovou výrobu. Zapomenout nesmím ani na BMW U25, v tomto případě to jsou díly pro MINI Countryman. Vyrábíme také pro Audi 513 Sportback, což je nové elektrické auto.
Jak se mění požadavky zákazníků? Jaké módní záležitosti vládnou interiérům automobilů?
Vkus a požadavky se samozřejmě mění. Hlavní změnu přináší skutečnost, že vstupujeme do éry elektrických a hybridních aut. V praxi to znamená velký tlak na odlehčení dílů. Proto měníme vstupní materiály, aby vážily méně. Druhou rovinu představuje složitost, respektive jednoduchost vyráběných dílů. Dva tři roky nazpět mělo každé naše obložení mnoho tlumení a plastových komponentů. Nyní jsou díly co nejjednodušší, aby byly levnější. Elektrovozy nebo hybridy mají cenově náročnější pohony, takže je třeba šetřit u jiných komponentů, aby byl vůz pro zákazníky dostupný.
S novými projekty se vždycky pojí i investice. Chystáte nákup moderních technologií? Jak velký objem prostředků budete investovat?
Letos žádné velké investice neplánujeme. Velký objem prostředků jsme investovali loni a předloni, což souviselo s náběhem nových projektů. Postavili jsme moderní automatické zařízení na výrobu podlah a plně automatický stroj na formování dílů. Utratili jsme za to řádově miliony euro.
Když zmiňujete technologie, tak jakou roli u vás hraje robotizace a automatizace? I s ohledem na to, že je ve vaší výrobě pořád důležitá ruční práce?
Náš výrobní proces není plně automatizovaný nebo robotizovaný, to je pravda. Vždy máme určitý podíl ruční práce. Například automaticky vyrobíme díly, svaříme je, ale dokončení vyžaduje ruční montáž výrobku, přidání plastových, tlumících a dalších komponentů. Toto automatizovat nelze. Důvodem je skutečnost, že vyrábíme celou řadu variant a každá potřebuje svůj specifický postup.
Jak velký je váš tým? Jaké požadavky musí vaši zaměstnanci plnit a co jim za to naopak nabízíte?
Náš závod v Boru u Tachova zaměstnává zhruba tisícovku lidí. Zaměstnanci ve výrobě by měli být pečliví, manuálně zruční, oddaní, pracovití. Pracovníci na vybraných THP pozicích se musí dorozumět v německém nebo anglickém jazyce, protože máme německou matku a mezinárodní záběr. A potom jsou důležité i odborné znalosti související s konkrétní pozicí. Pro naše zaměstnance máme připraveny velmi zajímavé finanční i nefinanční benefity. Máme jich celou škálu. Od drobných dárků k různým příležitostem během celého roku, po rozvoj zaměstnanců po odborné i osobnostní rovině, či možnost kariérního posunu.
Průmysl Dnes
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Výrobce jízdních kol Master Bike loni zosminásobil…
Category: Firmy
Zábřeh - Společnost Master Bike, která v Zábřehu na Šumpersku vyrábí jízdní kola, v účetním roce 2022/2023 více…
Čínský ropný a plynárenský gigant PetroChina v pol…
Category: Energetika
Peking - Největší čínská ropná a plynárenská společnost PetroChina v prvním pololetí zvýšila čistý zisk meziro…
Kanada zavede stoprocentní clo na dovoz elektromob…
Category: Automobilový průmysl
Ottawa - Kanada zavede cla na dovoz elektromobilů a produktů z hliníku a oceli z Číny. Dovozní clo na elektromo…
Největší zbrojovky mezi lety 2021 a 2025 zdvojnáso…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl
Londýn - Patnáct největších světových zbrojních kontraktorů by do konce roku 2026 mělo v součtu dosáhnout přeby…
Výrobci dronů Primoco v prvním pololetí meziročně…
Category: Strojírenství
Praha - Český výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV v prvním pololetí letošního roku vytvořil rekordní čistý…
Připojte se: