1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Krnovské opravny a strojírny, s.r.o.

Krnovske strojirny 19Predikovat vývoj je složité, ale zakázek máme dost

„Plán jsme si opět nastavili ambiciózně,“ říká Ondřej Bezruč, generální ředitel společnosti Krnovské opravny a strojírny, mezi jejíž tradiční obory patří zejména výroba a opravy osobních i nákladních kolejových vozidel.

S patřičným nasazením a úsilím se jim věnuje i během letošního roku, kdy její zaměstnanci pracují třeba na výrobě nových tramvají typu EVO2, které si objednávají tuzemské dopravní podniky. Cestující se jimi mohou přepravovat například v Brně, Plzni, Liberci nebo v Mostě.

Abychom byli přesní, musíme hned na úvod uvést, že moderní dvoučlánkové a nízkopodlažní tramvaje jsou produktem partnerské aliance TW Team, jejíž součástí jsou Krnovské opravny a strojírny (KOS) od roku 2001. Dalším členem je obchodně-inženýrská firma Pragoimex a také konstrukční kancelář VKV Praha. Právě toto spojení bylo zásadním předpokladem k tomu, aby se původně opravárenský podnik mohl stát výrobcem kolejových vozidel, kterých v rámci aliance dodal na různé trhy v celkovém množství přesahujícím pět set kusů.

Nové tramvaje, opravy i služby

Jak se společnosti, která patří k největším zaměstnavatelům celého krnovského regionu, dařilo v minulém roce, značně ovlivněném pandemií? „Naše celoroční výsledky byly vzhledem k různým omezením způsobeným okolním děním ve smyslu pandemie COVID-19 relativně uspokojivé. Plánovaný provozní výsledek hospodaření jsme splnili na 80 %, což nelze za daných podmínek hodnotit až tak negativně, nicméně na plán jsme nedosáhli. Co se týká letošního roku, plán jsme si opět nastavili ambiciózně i přesto, že problémy s pandemií přetrvávají a nyní již víme, že minimálně první pololetí bylo na problémy, se kterými se kvůli ní potýkáme, docela bohaté,“ odpovídá Ondřej Bezruč. Podle něj se pandemická situace v roce 2020 ve firmě projevila hlavně ve snížení výkonů, kdy přijatá opatření společně s vyšší nemocností zaměstnanců způsobila zpoždění v termínech dodávek zákazníkům.

Nicméně na celkové roční hospodaření KOS tato situace neměla významnější vliv. Letošní rok se od začátku vyvíjel obdobně, takže snahou mimo jiné bylo výrobní skluzy způsobené vyšší absencí zaměstnanců eliminovat. „Výsledky hospodaření prvního kvartálu letošního roku dopadly víceméně podle našeho očekávání, ale do konce roku je prozatím daleko. V tuto chvíli je poměrně složité predikovat vývoj, avšak zakázkově letos pokryti jsme. Uvidíme, jakým způsobem bude pokračovat vývoj s dodavatelskými cenami, kde vidíme postupné zdražování vstupů,“ pokračuje generální ředitel s tím, že prioritou je udržet výsledky na takové úrovni, aby v Krnově dosáhli stanovených cílů. Napomáhat tomu budou samozřejmě konkrétní zakázky, které se týkají nejen dodávek nových tramvajových vozidel, ale i opravárenských prací. „V podstatě pokračujeme v obchodních případech, které jsme realizovali již v loňském roce. To znamená, že dál vyrábíme tramvaje typu EVO2 pro dopravní podniky v Česku a věnujeme se také opravám osobních železničních vozů Českých drah. Další zakázky představují opravy nákladních kolejových vozidel nejen pro největšího přepravce ČD Cargo, ale i pro ostatní privátní dopravce v Česku a blízkém zahraničí,“ vysvětluje Ondřej Bezruč.

Cestou, jak docílit ještě větší spokojenosti u stále náročnějších zákazníků, je podle něj detailní sledování a analyzování jejich potřeb. V případě KOS to vede i k rozšiřování nabídky služeb, mezi kterými je nově mobilní servis. „Díky tomu jsme schopni na menší opravy kolejových vozidel reagovat i v terénu přímo u zákazníka,“ doplňuje generální ředitel, který je ve funkci od května roku 2019. Za klíčové změny, ke kterým došlo během posledních dvou let, považuje hlavně dokončení obměny managementu a samozřejmě i fakt, že se nově sestavenému týmu povedlo obrátit několikaletý sestupný ekonomický trend a nastartovat opětovný růst firmy. Ve zmíněném období byla také implementována revidovaná strategie pro období do roku 2022.

Strategie pro nový KOS

„Vyvstala celá řada úkolů, které management firmy postupně řeší. Výsledky implementace strategie lze pozitivně hodnotit především v projektech, které přinášejí úspory firmy ať už snižujícími se náklady v nákupu nebo snížením nákladů na produkci úsporou spotřeby normohodin v novovýrobě. Úkoly, na kterých je potřeba více zapracovat a prozatím nebyly splněny k mé spokojenosti, jsou hlavně z oblasti personální, kde se snažíme o vylepšení motivačního systému pro naše zaměstnance. Tady nás čeká stále ještě hodně práce,“ přiznává Ondřej Bezruč. Jedním ze strategických cílů KOS je větší rovnováha mezi klíčovými produktovými segmenty, kterými jsou subdodávky pro tramvajový program, dodávky a modernizace osobních železničních vozů, opravy nákladních železničních vozů a také opravy dvojkolí a soustředěné opravy.

Důležitá je samozřejmě i oblast inovací a vývoje, kde se firma chce soustředit na identifikaci nového produktu v oblasti železničních vozů, posílení vlastních konstrukčních kapacit a zahájení vývoje vlastního know-how tak, aby se v budoucnu stala autonomní firmou s vlastním silným produktem. Je přirozené, že zásadní roli v každé strategii hrají lidé, respektive personalistika, která je v případě KOS zaměřena na zvyšování počtu kmenových výrobních pracovníků prostřednictvím nového náborového procesu. Dalším podpůrným prvkem je patřičné firemní zázemí či nový systém benefitů pro stávající i potenciální zaměstnance, kteří by KOS měli vnímat jako atraktivního regionálního zaměstnavatele.

Dostatečně výstižný je i firemní slogan „Budujeme nový KOS“, ale ten sám o sobě personální situaci nevyřeší. Na trhu práce se bohužel v posledních měsících příliš mnoho nezměnilo, takže náboráři jednotlivých podniků čelí stále stejným výzvám. „Personální situace se nevyvíjí úplně podle našich představ, aspoň co se týče doplnění chybějících kapacit. Potýkáme se s nedostatkem výrobních dělníků. Na trhu práce je výrazná poptávka po profesích, jako jsou svářeči, lakýrníci a elektrikáři a těchto odborných pozic je opravdu k dispozici hodně málo. Ono to platí obecně, odborných profesí je zkrátka nedostatek,“ upozorňuje generální ředitel společnosti, která zkouší zaměstnance motivovat i systémem odměn za podávání zlepšovacích návrhů. „Zlepšováky“ se mohou týkat jak technických zdokonalení, která spočívají v zavedení lepšího zařízení, technického postupu nebo výrobku, tak provozních zlepšení, která spočívají pro změnu ve zlepšení výrobního technologického postupu pomocí jiného využití dosavadního zařízení, materiálu nebo pracovních sil. Další možnost, kde vedení KOS vítá inovativní nápady, jsou administrativní zlepšení, která se zakládají na zlepšení organizace nebo hospodářského provozu. Mohou to být i náměty na zjednodušení nebo zlepšení zásobování,

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...