1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

LASSELSBERGER, s.r.o.

Lasselsberger 16Obklady RAKO zdobí vilu Tugendhat i tunel Blanka

Každý rok rozšiřuje česká společnost LASSELSBERGER, s.r.o., své portfolio keramických dlaždic a obkládaček značky RAKO o dalších několik sérií. Vždy přitom zohledňuje trendy, které zrovna panují v oblasti architektury a bydlení. To se neobejde bez pravidelných investic v řádech stovek milionů korun ročně, které směřují do nových technologií.

Ačkoli pro předního výrobce obkladů RAKO zůstává klíčový český trh, proniká stále více i do zahraničí. Nejen to nám v rozhovoru prozradil marketingový ředitel Petr Machoň.

Začněme pohledem zpět. Jaký byl pro vaši společnost uplynulý rok?

Kdybych ho měl charakterizovat dvěma slovy, tak bych řekl, že byl těžký a úspěšný zároveň. Krize odeznívá a nám se podařilo stabilizovat společnost a splnit cíle vytýčené na jednotlivých trzích. Zvyšujeme exportní aktivity, daří se nám otevírat nové trhy nebo na těch stávajících posilovat pozici. To nám umožňuje v případě potřeby diverzifikovat ekonomická rizika, která se mohou v rámci světového vývoje objevovat. Současně dlouhodobě investujeme do nových technologií a ani loňský rok nebyl výjimkou.

S nástupem roku 2016 jste představili novou kolekci obkladů a dlažeb RAKO. Čím se odlišují od předchozích kolekcí?

Inovace pro rok 2016 nebyla tak rozsáhlá jako v předchozích letech, což bylo dané vytížením našich výrobních kapacit. Loni se nám totiž dobře dařilo po obchodní stránce, takže jsme měli i menší prostor pro inovace. Pokračovali jsme ve využívání nejmodernějších technologií digitálního tisku, který umožňuje přenést jakýkoli design na keramický materiál a zachovává jeho výborné vlastnosti. Inovace pro letošní rok jsme směřovali především do menších formátů, tedy dlažic o rozměrech 30 x 30 cm, což jsou vzhledem k současným trendům malé formáty. My jsme ale připravili takovou škálu designu, která je vhodná právě pro menší rozměry, což v kombinaci se speciálním tiskem přináší výrazné oživení kolekce. Pořád totiž platí, že velká část našich zákazníků preferuje menší formáty, na které je možné připravovat imitace přírodních dekorů inspirovaných třeba kameny nebo dřevem.

Trendy v designu tedy směřují k přírodním vzorům?

Ano. Řekl bych, že v současné době jsou asi čtyři základní trendy, v nichž se snoubila imitace přírodních materiálů. Prvním z nich je dřevo, které se objevuje v různých podobách. Druhým jsou kameny. Dokážeme udělat keramický obklad, který je k nerozeznání od přírodního kamene, ale má lepší parametry. Například se lépe čistí, je odolnější vůči mechanickému poškození a také levnější. Třetím trendem jsou imitace látek a textilií. A konečně čtvrtý trend spojuje a kombinuje ty předchozí. Současně pozorujeme, že dnes lidé požadují nadčasové materiály, minimalismus. Tomu se také snažíme vyhovět, takže se snižuje počet dekorací, aby vše působilo čistě a interiér se hned tak neokoukal.

Zákazníky při výběru neoslovuje jen design. Jaké další výhody jim vaše obkládačky a dlaždice nabízejí?

Je to rozhodně kvalita. A tím nemyslím jen kvalitu výsledného produktu, ale celého procesu. Dodáním materiálu pro nás vztah se zákazníkem nekončí. Poskytujeme mu následný poradenský servis a snažíme se nabídnout maximum informací. Výhodou je také rozsah našeho produktového portfolia, které splňuje prakticky veškeré nároky zákazníků, ať už v oblasti interiérů nebo exteriérů. Vedle výrobků pro domácnosti máme obklady určené pro objektové stavby s odpovídajícími technickými parametry pro průmyslové haly, industriální provozy atd. Před dvěma lety jsme uvedli na trh značku RAKO SYSTEM, která zastřešuje komplexní sortiment v oblasti stavební chemie. Takže se neřadíme jen mezi největší tuzemské výrobce keramických materiálů, ale posunuli jsme se dál a nabízíme komplexní systémová řešení pro koncové zákazníky, stavební firmy nebo projektanty.

Jak velký objem dlaždic a obkladů ročně vyrobíte? Kolik jich zůstává na českém trhu?

Ročně vyrobíme přibližně 30 milionů metrů čtverečních obkládaček a dlaždic. Z toho je zhruba 25 % určeno pro český trh a zbytek tvoří export. Ačkoli pro nás český trh zůstává klíčový, exportní trhy hrají stále větší roli – v současné době výrobky vyvážíme do 130 států. Především je to Německo, Rakousko, Slovensko, Francie nebo skandinávské země. Daří se nám otevírat trhy na Blízkém východě a výrobky vyvážíme i do vzdálenějších destinací, jako je třeba Kanada nebo Austrálie.

Obklady značky RAKO najdeme v celé řadě významných staveb. Představíte některé z nich?

Vzhledem k 130-leté historii naší značky by to byl hodně dlouhý seznam. Ale když se podívám na projekty realizované v posledních letech, můžu zmínit třeba vilu Tugendhat, kdy jsme připravovali repliky a imitace dobových materiálů. Z moderních staveb je to tunel Blanka, pro který jsme vyráběli obklady na základě požadavku projektantů a architektů tohoto díla. Samozřejmě jsme vedle toho realizovali desítky aquaparků, hotelů, průmyslových provozů několik projektů z oblasti sportu a kultury a nekonečnou řadu projektů v domech a bytech koncových uživatelů.

Udržet krok s dobou je stále náročnější a bez investic do technologií se dnes neobejde žádná firma. Jak jste na tom v této oblasti vy?

Je pravda, že potřeby se mění rychle a doba je dynamická. Každý rok pracujeme na inovacích a přinášíme na trh 7 až 15 nových sérií. S tím se pojí i investice do nových technologií. Poslední roky například svět výrobců keramiky významně ovlivňují revoluční dekorační technologie digitálního tisku. V našich závodech doplňujeme výrobní linky právě o tyto nové technologie. Dále jsme investovali do linek, díky nimž jsme schopni vyrábět nové formáty. V posledních letech jsme ve výrobním závodu v Chlumčanech instalovali technologie na výrobu velkoformátových dlaždic 45 x 45 a 60 x 60 cm. Letos budeme v závodu v Rakovníku spouštět novou linku na výrobu velkoformátových obkládaček 30 x 60 a 30 x 90 cm, které budou kalibrované. To znamená, že budou mít přesný rozměr, jenž umožňuje pokládání na minimální spáru. Současně investujeme do nového logistického centra, které připravujeme v Chlumčanech. Je pro nás důležité, že se nám daří investovat stovky milionů korun.

Co dalšího vás ještě čeká? Jaké jsou vaše plány?

Budeme pokračovat v nastoupeném trendu stabilizace a dalšího rozvoje firmy. Rozhodně chceme využít nové investice a technologie, které jsme instalovali nebo které letos dokončíme. Naším cílem je tedy maximálně vytížit potenciál investic, což zase povede k dalšímu rozvoji firmy a k posílení našich pozic na jednotlivých trzích.

Jste česká firma a významný zaměstnavatel, pracuje u vás více jak 1500 zaměstnanců. Přijali jste také společenskou odpovědnost. Například jste podpořili i projekt Evropské hlavní město kultury Plzeň 2015.

Ano. Stali jsme se partnerem Sezony nového cirkusu, kdy se v Plzni představili během 70 večerů nejzajímavější cirkusové soubory z celého světa. Rádi jsme podpořili tuto kulturní akci v našem regionu, která v průběhu celého roku přilákala do Plzně milión návštěvníků a jednotlivé cirkusy vidělo více než 13-tisíc diváků.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...