1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

MORA MORAVIA, s.r.o.

Mora Moravia 16Sporáky, které mají tradici a styl

Výrobky společnosti MORA MORAVIA, s.r.o., provází české a slovenské domácnosti už 190 let. Loni byl v továrně v Mariánském údolí vyroben sporák s neuvěřitelným pořadovým číslem 16 milionů.

Společnost, která se za celou dobu své existence neodklonila od původního zaměření, je od roku 2005 členem mezinárodního koncernu Gorenje Group se sídlem ve Slovinsku. MORA MORAVIA je nyní řízena dvěma jednateli, Matijou Zupancem a Ing. Vítězslavem Růžičkou, se kterým jsme si povídali o historii i současnosti silné české značky.

Ačkoli dnes vyrábíte především domácí spotřebiče a značku Mora proslavily sporáky, na začátku byla výroba železa. Prozradíte nám více o historii vaší společnosti?

V Mariánském údolí, kde dodnes máme závod, původně vznikla výrobna železa, kterou v roce 1825 založil pan Josef Zvěřina. V okolí se totiž těžila železná ruda a v lesích se kácelo dřevo pro výrobu dřevěného uhlí, které se spalovalo ve vysokých pecích. Výroba se rozrůstala a železo se začalo vozit do Vítkovických železáren v Ostravě, které vlastnil baron Salomon Mayer Rothschild. Nakonec pro něho představovala výroba železa v Mariánském údolí tak velkou konkurenci, že se závod rozhodl koupit. V roce 1861 se stal třetím významným majitelem, který se zapsal do historie firmy, pan Ignác Karel Machanek. Tento olomoucký podnikatel a prodejce železářského zboží založil v nedalekých Hlubočkách hamr, kde vyráběl různé produkty z oblasti železářského průmyslu, mimo jiné třeba hřebíky. Tyto dvě továrny, v Hlubočkách a v Mariánském údolí, později vytvořily společnost MORA MORAVIA. S Ignácem Karlem Machankem se tak začala psát historie firmy, která k železářskému zboží přidala i výrobu kamen, varné a topné techniky a dalších výrobků.

Připomenu, že výroba prvních plynových přístrojů pro domácnosti byla zahájena v roce 1919 a od roku 1926 se začala používat proslulá značka Mora.

Přesně tak a výroba se dále rozvíjela. Například v roce 1926 přibyla produkce přístrojů pro živnostníky, jako byly pečící skříně pro cukráře, kotle nebo udírny. O 10 let později byla zavedena výroba kovového nábytku, především sporáku Mora Super. Postupně se přidávaly i další spotřebiče. Během 20. století Mora zažila největší expanzi. Podnik funguje už téměř 200 let a stále se zabývá výrobou, kterou předurčili jeho původní zakladatelé.

Vývoj šel dál. Dnes jste součástí mezinárodní skupiny Gorenje Group. Jaké výhody vám členství v nadnárodní korporaci přináší?

Součástí koncernu Gorenje Group jsme se stali v roce 2005. Dnes je pro samostatné značky nebo firmy obtížné obstát na globálním trhu, a proto bylo logické, že původní vlastníci MORA MORAVIA hledali strategického partnera, který by značku zařadil do svého portfolia. To se podařilo před 10 lety, kdy společnost Gorenje Group posilovala svoji pozici i výrobní kapacity ve střední a východní Evropě. Není náhodou, že právě ve značce Mora našla silného partnera. Nyní jsme součástí výrobních továren koncernu a fungujeme v rámci všech procesů a činností, ať už se jedná o vývojové kapacity nebo možnosti nákupu materiálu a surovin. Současně těžíme z obrovské prodejní sítě koncernu a distribučních kanálů, do kterých dodáváme výrobky.

Sporáky, které vyrábíte, se v čase výrazně proměnily. K 190. výročí vašeho podniku jste připravili speciální limitovanou edici. Prozradíte nám o ní více?

Limitovaná edice sporáků Mora 190 let byla vytvořena speciálně pro český a slovenský trh. Součástí této jedinečné řady se stal sklokeramický sporák a kombinovaný sporák. Oba dostaly nadstandardní výbavu a byly označeny originálním logem Mora 190 let. Sporáky byly vyrobeny v klasické bílé barvě. Spotřebiče mají multifunkční troubu, komfortní tlumené zavírání dvířek, teleskopické výsuvy a další rozšířené vybavení. Kromě toho na ně poskytujeme plnou záruku 5 roků.

Značka Mora je spojována především se sporáky, ale váš výrobní program je obsáhlejší. Jaké další produkty vyrábíte?

Je pravdou, že se naše produktové portfolio stále rozrůstá. Kromě sporáků o tradiční šířce 50 centimetrů vyrábíme rovněž speciální řadu sporáků od 50 do 70 centimetrů, které jsou určené pro skandinávský trh. Představili jsme také designové odsavače par, topidla a nově jsme zavedli i výrobu odkládacích vestavných zásuvek.

Kolik kusů spotřebičů ročně opustí váš závod a pro jaké trhy jsou předně určené?

Roční produkce se už několik let pohybuje na úrovni půl milionů kusů spotřebičů. Protože jsme součástí skupiny Gorenje Group, vyrábíme spotřebiče i pod ostatními koncernovými značkami, jako je Gorenje, Sidex, Körting, UPO nebo Asko. Výrobky jsou distribuovány v celé prodejní síti koncernu. Pro značku Mora ale zůstávají tradičně důležitými trhy Česká republika, Slovensko, Maďarsko a Polsko. Můžeme říct, že především na českém a slovenském trhu se nám podařilo v posledních letech dosáhnout zajímavých prodejů. Velmi si vážíme tržního podílu i toho, že spotřebitelé znají naši značku.

Čím vaše produkty oslovují zákazníky?

Když řeknu, že naší primární snahou je dodávat moderní, kvalitní, snadno ovladatelné a uživatelsky příjemné spotřebiče, může to znít jako knižní definice nebo klišé. Ale my takto opravdu pracujeme. Od těchto hodnot se odvíjí práce konstruktérů, marketingových manažerů a prodejců. Požadavky na spotřebiče se snažíme vždy přenést do technického řešení. Samozřejmě, že vedle toho těžíme také ze šíře našeho sortimentu, možností distribuce našich výrobků, dostupnosti produktů a kvalitního servisu.

Přece jen, požadavky na moderní sporák jsou jiné než před 20 lety. Jak se nároky zákazníků proměňují a jak na ně reagujete?

Pečlivě sledujeme vývoj na trhu, kterému se přizpůsobujeme. Aktuálně se lidé zajímají o samostatně stojící vybavenější sporáky s objemem trouby 60 až 70 litrů. Zákazníci vyhledávají spotřebiče, které jsou snadno ovladatelné a čistitelné, jednoduše udržovatelné a spolehlivé. V popředí zájmu jsou výrobky, které umožňují moderní způsoby vaření a mají sklokeramické desky nebo využívají indukční ohřev.

Kolik zaměstnanců ve společnosti MORA MORAVIA dnes pracuje? Jak zajišťujete jejich další vzdělávání?

Zaměstnáváme více než 600 pracovníků a jejich další vzdělávání vychází z plánu a potřeb firmy. Je zaměřeno na povinná školení vycházející z legislativy, na zlepšování odborných i manažerských dovedností. Nyní se soustředíme hlavně na rozvoj metod průmyslového inženýrství a zapojení široké základny zaměstnanců do těchto procesů. Naši pracovníci mohou navštěvovat také jazykové kurzy. Zvyšování vědomostní úrovně zaměstnanců nám vytváří další platformu pro růst a efektivitu firmy i v navazujících výrobních procesech.

Pro úspěch firmy jsou klíčové také investice. Do jakých oblastí směřujete finance ve vaší společnosti?

Investice plynou především do výrobně-technologické základny, infrastruktury, do zvyšování bezpečnosti a protipožární ochrany firmy. Pokud bych měl zmínit některé zajímavé investiční projekty z poslední doby, tak rádi poukážeme na rok 2012, kdy jsme z Finska přestěhovali do Mariánského údolí kompletní výrobu sporáků pro skandinávský trh. Během šesti týdnů jsme oživili celou technologii a rozjeli výrobu. Byla to obrovská a úspěšná akce, která nás velmi posílila především v oblasti znalostí a dovedností. Loni jsme zase investovali do nové smaltovací pece.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...