1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Pivovary Lobkowicz Group, a.s.

Pivovary Lobkowitz 16Rozmanitá piva vařená řemeslným způsobem

Podle tuzemských prodejů je akciová společnost Pivovary Lobkowicz Group čtvrtou největší českou pivovarnickou skupinou a podle celkové produkce se řadí na páté místo. Společnost tvoří sedm regionálních pivovarů, které sídlí v Protivíně, Uherském Brodě, Jihlavě, Hlinsku v Čechách, Klášteře nad Jizerou, Vysokém Chlumci a Černé Hoře. Všechny mají bohatou historii, která sahá až do středověku.

Nejstarší zmínky o černohorském pivu se datují rokem 1298. Pivovary Lobkowicz Group stále posilují své postavení na trhu, například dalšími akvizicemi. V roce 2014 úspěšně vkročily na Burzu cenných papírů Praha a loni do skupiny vstoupili silní investoři. Více o směřování a strategii úspěšné pivovarnické skupiny nám prozradil Pavel Herman, výkonný ředitel společnosti.

V roce 2014 jste realizovali akvizici pivovaru Rychtář. Proč jste se pro tento krok rozhodli?

Hlinecký pivovar Rychtář je prakticky součástí skupiny Pivovary Lobkowicz už od roku 2008, kdy skupina získala 50-% podíl, jenž byl v roce 2011 navýšen na 70 %. Opce na nákup zbývajících 30 % byla sjednána již při prvotním kapitálovém vstupu. Tento krok zapadá přesně do naší strategie nabízet lidem rozmanitý výběr kvalitních českých piv vyráběných řemeslným způsobem, a to z těch nejkvalitnějších surovin. Pivovar Rychtář vaří pivo opravdu tradičním způsobem, včetně kvašení piva v otevřených spilkách. Naše piva Rychtář z Hlinska jsou dokonce jako jedna z posledních na světě vařena z hlávkového chmele ve své zcela přírodní podobě.

Už jste zmínil rozmanitost piv, které prodáváte. Kolik značek aktuálně vyrábíte?

Naše skupina v současnosti nabízí osm hlavních značek a 70 podznaček piva. Mezi hlavní patří Lobkowicz, Rychtář, Klášter, Platan, Ježek, Černá Hora, Uherský Brod, Vysoký Chlumec. Kromě tradičního piva, jako je světlý ležák, prodává skupina širokou škálu pivních specialit – od polotmavých piv a piv s vyšším obsahem alkoholu, až po tmavé ležáky a nealkoholická piva. Skupina rovněž nabízí řadu stále žádanějších svrchně kvašených piv typu IPA, ALE nebo pšeničné. Kromě piva vyrábíme i nealkoholické nápoje a stolní vody pod značkou Černá Hora.

Kolik litrů piva ročně vyprodukujete a jak velký objem je určený na export?

V roce 2015 to bylo téměř milión hektolitrů piva. Naše nadstandardně kvalitní piva se prodávají především na domácím českém trhu, a to hlavně v gastro provozech, kde stále více roste obliba rozmanitých a skutečně řemeslně vařených piv. Export je jednoznačně jednou z našich významných příležitostí. České pivo má v zahraničí vynikající pověst, na které jsme schopni dobře stavět. Dnes vyvážíme kolem 20 % naší produkce. Naše piva putují do více než 30 zemí světa. Naše hlavní exportní trhy jsou Slovensko, Německo, Polsko, Rusko, Itálie a Skandinávie. Zapojením nových silných investorů s nadnárodní působností se nám navíc otevírají nové možnosti výrazného posílení exportu, včetně objemově a cenově nesmírně atraktivních asijských trhů.

Lidé stále více poptávají kvalitu. Jaké jsou hlavní přednosti piva z Pivovarů Lobkowicz Group?

Naše skupina dlouhodobě reprezentuje tradiční české pivovarnictví. V souladu s příklonem spotřebitelů ke kvalitnější a rozmanitější nabídce piva, produkujeme rozsáhlé portfolio různých druhů piva, které se od sebe liší širokým spektrem chutí. Při výrobě klademe důraz na původní receptury a používání těch nejkvalitnějších surovin. Naší předností je zachování řemeslné výroby piva, která je sice výrazně dražší než výroba v průmyslových pivovarech, ale zaručuje výbornou kvalitu.

Usilujete o návrat k tradici českého pivovarnictví. Jakých úspěchů jste v této oblasti už dosáhli?

Na našich rostoucích objemech se ukazuje, že zaměření našich pivovarů na vaření poctivého piva řemeslným způsobem je správné a konzumenti to oceňují. Všímají si toho i porotci na mnoha degustačních soutěžích. Loni jsme opět získali více než dvě desítky významných tuzemských ocenění. Radost nám udělaly také čtyři prestižní medaile na mezinárodní soutěži Craft Beer Awards 2015. Nejdůležitější ale je, že spotřebitelé a i někteří provozovatelé restaurací již opravdu začínají rozumět pivu. Nejsou pouze ve vleku masivních reklamních kampaní, které chytře manipulují s pojmy jako „tradiční“, „české“, případně staví své produkty spíše na emočním základě a silném egu především nás mužů. Situaci na trhu piva bych přirovnal k situaci v kategorii vína koncem 90. let, kdy se začala velmi rychle rozvíjet velká skupina spotřebitelů se snahou produktu opravdu porozumět a udělat si vlastní názor. To, že podobný obrat probíhá i v pivovarnictví považuji tak trochu i za náš úspěch.

Prozradíte hospodářské výsledky vaší společnosti? Jak se vyvíjí poptávka po pivu?

Vzhledem k obchodování akcií společnosti na Burze cenných papírů Praha nemůžu komentovat současné hospodářské výsledky nad rámec těch oficiálně zveřejněných. Můžeme však konstatovat, že naše výsledky za prvním pololetí 2015 byly velmi dobré, neboť se nám podařilo zvýšit pololetní provozní zisk měřený ukazatelem EBITDA o 3,5 % na 117,3 milionu korun, po očistění o jednorázové položky pak na celkových 123,5 milionu korun. Podařilo se posílit prodej na domácím českém trhu a vzrostla i produkce piva v hektolitrech. Díky našim aktivitám a opravdu letnímu počasí jsme si dobře vedli i celý loňský rok.

Do jakých oblastí nejčastěji směřujete investice? Můžete zmínit zajímavé investiční akce z poslední doby?

Investice směřujeme do výrobních kapacit, nákupu obalů, výčepního zařízení a spotřebitelsky cílené komunikace. Jak jsem již uvedl, rozvoj výroby na bázi tradičního pivovarnictví je podstatně náročnější a nákladnější než u pivovarnictví průmyslového. Naším náročným úkolem a rovněž zadáním pro náš strategický investiční plán je především neustálé zlepšování v oblasti kvality při rostoucích výrobních objemech a zachování tradičního způsobu výroby piva.

Kolik zaměstnanců u vás aktuálně pracuje? Jaké požadavky na ně kladete?

V roce 2014 ve společnosti Pivovary Lobkowicz Group pracovalo 661 zaměstnanců. Naše požadavky na znalosti a dovednosti našich pracovníků jsou velmi vysoké. Je pochopitelně mnohem náročnější pracovat s tradičními postupy, vyrábět a nabízet velmi širokou škálu produktů, než pracovat v průmyslovém pivovaru s omezenou nabídkou a de facto se strojní a počítačem řízenou technologií.

Jaké novinky jste uvedli na trh a jaké připravujete?

Loni jsme představili několik úžasných novinek. Úspěšně rozšiřujeme naše prémiové portfolio pod značkou Lobkowicz. Vedle již tradičních a úspěšných položek Lobkowicz Premium Ležák a Lobkowicz Premium Nealkoholický máme nyní v portfoliu i kvasnicový ležák, skutečně černý ležák, tradiční pšeničné pivo a rovněž stále žádanější pivo typu ALE. Úžasný úspěch zaznamenává nový unikátní polotmavý robustní ležák Ježek 12. Rovněž se chceme více prosadit s tradiční českou desítkou, která dlouhodobě trpí především stále se zhoršující kvalitou desítek od některých výrobců, většinou v důsledku cenového boje v lahvovém segmentu na maloobchodě.

Jaké je vaše doporučení ohledně piva?

Rád bych připomenul nám všem, že život je opravdu krátký a je třeba ho využít ve všech směrech. S trochou samostatného úsudku a odvahou zkoušet nové věci si připravíme prožitky, o kterých jsme neměli ani ponětí. I v případě piva je dnes možné vymanit se z masivního reklamního tlaku a připravit si mnoho úžasných a unikátních chvilek při degustaci nových produktů a značek, stejně jako při párování různých druhů piv s různými pokrmy. Tak dobrou chuť a dej Bůh štěstí!

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...