1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Česká pošta, s.p.

Ceska posta 15Významné změny ve prospěch zákazníka

Poštovní služby se ve 21. století stále víc vzdalují od své podoby, kterou si dlouhá léta budovaly. Čím jsou však od tradičních forem fungování pošt dále, tím víc se přibližují zákazníkovi. Elektronizace celého světa zasáhla i odvětví doručovatelských služeb a přinesla nové možnosti, které umožnily zjednodušení celého procesu zadávání požadavků, zrychlení doručení zásilek a přinesly moderní formy úhrady za využité služby.

Na konci těchto změn stojí spokojený klient, kterému se dostane péče na té nejvyšší úrovni. Líbilo by se vám namísto klasických pohlednic posílat z dovolené do schránek svých známých vlastní fotky v papírové podobě? Nebo chcete doma nechat hotovost a na poště platit jenom platební kartou? Dlouhodobě nemyslitelné věci dokáže státní podnik Česká pošta postupem času uvádět do reality a přinášet stále nové služby, které dennodenně přesvědčují statisíce jeho zákazníků o tom, že tradiční doručovatel kráčí s dobou a můžou mu stále plně důvěřovat. O zrealizovaných inovacích, ale také plánech společnosti do budoucnosti mluvil Průmysl Dnes s tiskovým mluvčím České pošty Ing. Matyášem Vitíkem.

Česká pošta bude mít zanedlouho za sebou třetí rok působení na plně liberalizovaném poštovním trhu. Navzdory rozšíření konkurence zůstává i nadále neohroženým lídrem mezi poskytovateli doručovatelských služeb. Jaké hlavní modernizační kroky vám zabezpečily, že jste si po liberalizaci svou pozici na trhu nejen udrželi, ale v některých oblastech i vylepšili?

Česká pošta je moderní obchodní a logistickou firmou a o tento základ opírá své působení na trhu. Objem listovních zásilek rok od roku klesá v průměru o 8 %, kvůli čemu logicky klesají i příjmy z této oblasti. Česká pošta je jedním z lídrů na balíkovém trhu, který podle odhadů bude nadále růst. Zásilky z Asie, USA, ale i z Evropy každý rok rostou, zejména pak v předvánočním období.

Není žádným tajemstvím, že poštovní trh dlouhodobě čelí snižování výnosů z listovního segmentu. V minulých letech se tenhle pokles pohyboval mezi 5 – 10 %. Pokračuje tenhle trend i v roce 2015 nebo se počty listovních zásilek stabilizovaly?

Jak jsem již zmínil, objem listovních zásilek klesá v průměru o 8 % ročně. Tento trend je patrný u všech poštovních zpráv na světě. S nástupem elektronické komunikace se tento trend předpokládal a je na poště, aby se s ním vypořádala.

Naopak, segment balíků zažívá v České poště úspěšné období. A to navzdory tomu, že se o trh dělíte s různými kurýrskými společnostmi. Čím jste si získali důvěru zákazníků, kteří vám i nadále dávají přednost před jinými hráči?

Snažíme se neustále zlepšovat naše služby a úspěšnost doručení to dokazuje. Největší zájem je o službu D+1, kdy naši zákazníci dostanou balík do druhého dne od podání. Oproti předcházejícím letům je zřejmé, že zákazníci mají o službu zájem a procento lidí, kteří ji využívají, neustále roste.

V souvislosti s tímto projektem se v úvodu září objevily v médiích informace o masovém propouštění zaměstnanců České pošty v souvislosti s projektem Pošta Partner, které ale ne celkem přesně odrážely reální stav a sociální politiku státního podniku. Jak to tedy s medializovaným hromadním propouštěním ve skutečnosti vypadá?
Projekt Pošta Partner počítá do roku 2025 s převedením cca 2500 poboček na smluvní partnery. Zbylých cca 700 pošt má dle plánu zůstat páteřní sítí České pošty. Podle odhadů se projekt Pošta Partner dotkne cca 3370 zaměstnanců České pošty. Přibližně 45 % z tohoto počtu, tedy cca 1500 pracovníků, získá jiné místo na České poště, přirozeně odejde do důchodu, nebo v rámci pracovní fluktuace dobrovolně opustí Českou poštu. Přibližně 15 % zaměstnanců, tedy zhruba 500 pracovníků, nalezne uplatnění u smluvních partnerů, kteří budou provozovat Poštu Partner. Zbylých 40 % zaměstnanců, tedy okolo 1300, bude podle odhadů propuštěno. Celý projekt Pošta Partner je rozvržený do 10 let, nejedná se tedy o žádné skokové, dramatické propuštění.

Vzhledem k tomu, že pobočky České pošty jsou rozmístěné po celé České republice, nebude Česká pošta uplatňovat hromadný outplacementový program, ale přistoupí ke každému ze zaměstnanců individuálně s prioritou a zájmem o pracovní uplatnění v rámci České pošty. Proto management České pošty vytvořil a odsouhlasil si i s odborovými organizacemi speciální sociální program, kterým se budou podporovat všichni dotčení zaměstnanci. A to jak k jejich zájmu být nadále zaměstnán v ČP na jiné pracovní pozici, nebo přejít k partnerovi, a uplatňovat tak nadále své profesní zkušenosti a dovednosti nabyté praxí na poště.

Pro zaměstnance předdůchodového a důchodového věku se zvláštním zřetelem na skupinu zaměstnanců 55 + má Pošta připravené sociální balíčky usnadňující jim případný vstup na trh práce – rekvalifikace, finanční podporu na překlenutí situace i individuální podmínky související s nároky z kolektivní smlouvy. Česká pošta bude všem poskytovat individuální poradenství a celý sociální program tak cílit dle potřeb každého ze zaměstnanců. Česká pošta neočekává žádné dramatické propouštění, bude se jednat o průběžný proces po celou dobu projektu, přičemž ročně se to může dotknout řádově desítek zaměstnanců.

Česká pošta si už několik let razí cestu moderního a inovativního podniku. Sleduje aktuální trendy a současně se snaží vymyslet své vlastní know-how při vytváření nových služeb. Mnoho zákazníků ji proto vyčítalo, že nedokáže poskytnout servis, na který jsou lidé již běžně zvyklí – placení platební kartou. Změnilo se v tomhle směru něco?

Česká pošta spustila pilotní projekt přijímání platebních karet na vybraných pobočkách. Do konce roku 2015 bude možné platit vybrané služby platebními kartami VISA a MasterCard na 150 poštách po celé České republice. V roce 2016 bude projekt pokračovat a počítá s obsazením dalších 541 poboček. Celkem tedy v pilotním projektu bude možné používat platební karty na 691 pobočkách.

Současné vedení Pošty převedlo sliby do reality. Pokud chceme zůstat moderní společností, musíme našim klientům nabídnout servis, na který jsou dnes běžně zvyklí. Jsme rádi, že postupně budou do pilotního projektu přijímání platebních karet nabíhat další pobočky a pro zákazníky České pošty bude vyřizování poštovních záležitostí jednodušší. Platebními kartami je možné platit většinu služeb, terminály umožňují bezkontaktní placení.

V souvislosti s inovativními nápady zkvalitnění vaší nabídky není možné nevzpomenout službu PohledniceOnline, kterou Česká pošta spustila koncem února 2015. Ohlas mezi zákazníky byl výborný a za krátký čas si služba získala tisíce fanoušků. Představíte nám tento produkt blíže?

Díky aplikaci PohledniceOnline může nyní kdokoli s chytrým telefonem poslat libovolnou fotografii, která bude příjemci zaslána ve formě klasické papírové pohlednice. Česká pošta přišla s projektem, který kombinuje moderní technologie s klasickou formou pohlednic. Aplikace, která je zdarma ke stažení do systému Android a iOS, umožňuje poslat obrázek či fotografii spolu s vlastním textem. Při jeho psaní si může klient vybrat z přednastavených barev, typů a velikosti písma. Rub i líc pohlednice si tak zákazník určuje sám, může si zvolit i její velikost. K tisku a distribuci dochází následující pracovní den po doručení platby za pohlednici. Lhůta pro doručení je stejná jako u klasického poslání pohledu. Jednu pohlednici lze odeslat až na 10 adres najednou.

Blíží se Vánoce a s nimi také zvýšený zájem o poštovní služby. Ať už ve formě posílání pohlednic, nebo v doručování balíků z obchodů. Přizpůsobuje Česká pošta v tomhle období své fungování nárůstu počtu zásilek?

Předvánoční období je z hlediska provozu nejvíce náročné během celého roku. Přijímáme brigádníky, upozorňujeme naše klienty, do kdy nejpozději musí podat své zásilky tak, aby měli jistotu, že jim dojdou do Štědrého dne. Očekáváme více zpracovaných zásilek ve srovnání s loňským obdobím, protože trend nechat si zasílat dárky poštou je stále rostoucí.

Výše zmíněný projekt „Pošta Partner“ se má uzavřít v roce 2025. Kdybychom se v téhle chvíli přenesli do tohoto roku, služby pošty budou mít v mnohých směrech úplně jinou podobu. Jak by mohla vypadat Česká pošta v budoucnosti? Kam se budou ubírat trendy v poštovních službách?

Projekt Pošta Partner je založen na provozování pošty třetí stranou, buď obcí, nebo soukromníkem. Nejedná se tedy o rušení pobočky, ale o její převedení na smluvního partnera. Ten je motivován finančně, může si např. uzpůsobit hodiny pro veřejnost podle situace v dané lokalitě. Úroveň základních poštovních služeb je stejná jak na pobočce České pošty, tak na Poště Partner. Občané a klienti České pošty se tak nemusí obávat, že by se dostupnost poštovních služeb zhoršila. Naopak, zůstane minimálně na stávající úrovni.

Materiál Pošta Partner vzala vláda letos 22. dubna na vědomí, čímž byl odstartovaný projekt, který je oproti původní verzi revidovaný a přináší větší výhody smluvním provozovatelům. Česká pošta jedná s obcemi nebo se soukromými subjekty, které by Poštu Partner mohly provozovat. Jednání jsou dialogem dvou stran. Nejedná se o žádný nátlak ze strany České pošty, ale o vysvětlování výhod, které provozování Pošty Partner přináší jak občanům dané obce, tak samotným provozovatelům. Projekt Pošta Partner vychází ze zahraničních zkušeností, podle kterých bez problémů funguje. Česká pošta tedy v roce 2025 bude mít páteřní síť 700 poboček a ostatní budou provozovány smluvními partnery.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...