1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Cooper-Standard Automotive Česká republika, s.r.o.

Cooper StandardAutomotiveCR 22Veškeré výrobní procesy máme na jednom místě

Dva dost možná zlomové roky má za sebou společnost Cooper Standard Česká republika, která se v tuzemsku již přes 20 let věnuje výrobě palivových a brzdových systémů pro automobily.

Navzdory obecně nepříznivým vlivům koronavirové pandemie se jí povedlo získat nové technologie, zaměstnance i zakázky pro výrobní závod v Bystřici nad Pernštejnem. Bystřický závod od svého dokončení v roce 2018 urazil dlouhou cestu, která s sebou přinesla především rozšíření výroby a příliv nových projektů. Tento fakt zákonitě vedl i k osamostatnění od sesterského závodu v nedalekém Žďáru nad Sázavou, s kterým se již jen částečně doplňují. Oba závody jsou součástí korporace Cooper Standard s hlavním sídlem v Northville, MI, která je globálním vedoucím dodavatelem systémů a komponent pro různá transportní a průmyslová odvětví. Hlavními produkty jsou těsnicí, palivové a brzdové systémy a systémy přenosu kapalin. Cooper Standard zaměstnává celosvětově přibližně 25tisíc lidí a působí ve 21 zemích po celém světě.

Díky založení nového výrobního závodu mohla společnost Cooper Standard Česká republika efektivněji rozdělit produktové portfolio jak na českém trhu, tak i v sousedním Německu, kde působí další sesterský závod. „Vše odstartovalo před zhruba 3,5 lety, kdy jsme nejprve začali přesouvat některá zařízení ze Žďáru do Bystřice. Naše vize byla taková, aby se bystřický závod stal tzv. hubem pro výrobu brzdových vedení technologií „MagAlloyTM“, která je naším patentovaným procesem ochrany proti korozi pro trubky nové generace, který zlepšuje životnost trubek. Tomu jsme podřídili veškeré přesuny zařízení mezi oběma závody s tím, že kolegové ve Žďáru se pak mohli zaměřit výhradně na palivová vedení,“ říká Radim Poláček, ředitel výrobního závodu v Bystřici nad Pernštejnem.

Nové projekty

Přestože oba tuzemské závody od sebe dělí pouze 30 kilometrů, byly transfery technologií velmi náročné už jen z toho důvodu, že musely vyhovovat veškerým zákaznickým požadavkům. Zároveň se rozběhl projekt tzv. vertikální integrace, jehož cílem bylo výrazně snížit závislost na externích dodavatelích. „Jednou z hlavních myšlenek bylo vyrábět v novém závodě brzdová vedení kompletně, a to z ocelové pásoviny. Jinak máme k dispozici vlastní poměďovací linku, na kterou navazují další procesy, jako je řezání, pájení trubky, ohýbání a také inovativní povrchová úprava technologií „MagAlloyTM“. Veškeré výrobní procesy tak máme na jednom místě,“ navazuje ředitel výrobního závodu společnosti Cooper Standard Česká republika, která v Bystřici nad Pernštejnem zaměstnává zhruba 220 lidí.

Například poměďovací a řezací linka, kterou tam mají k dispozici, je natolik unikátní, že zásobuje i ostatní Cooper Standard závody v Evropě. Společně s technologickým rozvojem bylo klíčovým úspěchem také absolvování externího systémového auditu řízení kvality v automobilovém průmyslu IATF 16949:2016, kterým v Bystřici nad Pernštejnem úspěšně prošli počátkem září loňského roku. „Audit byl výjimečný v tom, že jsme byli poprvé certifikováni jako samostatný výrobní závod. Dalším milníkem v minulém roce bylo uvedení výrob klíčových technologií do sériové produkce napříč celým bystřickým závodem.“ vysvětluje Radim Poláček. Podle něj je aktuální situace na globálním trhu pro bystřický závod příznivá, protože poptávka po brzdových systémech neustále trvá i s rozvojem elektromobility.

V rámci spolupráce mezi oběma českými závody dokázali vyhrát významný projekt pro prémiovou automobilku, který byl v obou lokacích uveden do sériové výroby v listopadu minulého roku. Další významný projekt rozběhnou v Bystřici od srpna tohoto roku. S příchodem nových zákazníků samozřejmě museli také splnit další požadované normy, jako například systém bezpečnosti práce ISO 45001:2018 (BOZP). Významným tématem byla i potřeba získat nové zaměstnance. Společnost se proto v posledních dvou letech věnovala personální stabilizaci. „Za poslední rok jsme přijali zhruba 30 nových zaměstnanců z odborných profesí. Posilovat chceme dál, ale už ne tak masivně, jedná se spíše o jednotlivce na některé expertní pozice. Jinak jsme náš tým stabilizovali, takže je závod soběstačný a plně připraven pro stávající sériovou výrobu i pro budoucí výrobní poptávku,“ doplňuje Radim Poláček.

Šance pro další růst

Společnosti Cooper Standard Česká republika se podle něj stejně jako celé mateřské skupině podařilo efektivně řídit a vypořádat s dopady pandemie koronaviru, která značně omezila provoz prakticky všech průmyslových podniků. Co nového se na základě specifických zkušeností s různými bezpečnostními opatřeními naučili? „Myslím si, že jsme museli být ještě samostatnější. Najednou jsme zjistili, že potřebujeme fungovat i bez odborné technické podpory poskytované v rámci našich globálních technických center, které jsou obvykle v rámci standardní situace dostupné. Pandemie nám tedy přinesla příležitost pomoci si vlastními silami. Třeba s kolegy z americké divize jsme mohli řadu věcí konzultovat online, ale realizace už byla zcela na nás. Dokázali jsme se s tím poprat, a to nás určitě výrazně posunulo,“ odpovídá ředitel závodu v Bystřici nad Pernštejnem.

Pandemie podle něj neměla až tak silný vliv na provoz společnosti. Jelikož hlavní prioritou společnosti vždy byla a vždy bude bezpečnost a ochrana zdraví zaměstnanců. Dokazuje to mimochodem skutečnost, že v době, kdy byla nemocnost v Česku na vrcholu, nebylo dokonce možné ani přejíždět mezi oběma českými závody. Bezpečností opatření jsou v Cooper Standard obvykle přísnější, než je v průmyslu zavedeno. Zvyknout si (nejen) ve společnosti Cooper Standard Česká republika musejí také na nestabilní situaci v celém automobilovém průmyslu. „S pandemií přišla nejistota, která se projevuje například nedostatkem polovodičů na trhu. Ovlivňuje nás to opravdu výrazně, protože odborníci na vývoj průmyslu předpokládají tento nepředvídatelný vývoj i v roce 2022,“ podotýká Radim Poláček.

Nakonec všechno závisí na objemech dílů, které si automobilky skutečně objednají. Rizika z předchozího roku se odrazila v rozpočtu pro rok 2022 i ve strategickém plánu tak, že se v Bystřici nad Pernštejnem bude firma rozvíjet i navzdory nejistotám na trzích. Už teď se pracuje na doplnění kapacit o další zařízení a technologie, které by měly být v provozu v průběhu letošního roku. „Oba naše závody mají jasnou vizi, kterou realizujeme. Osobně jsem rád a zároveň velmi hrdý na práci našich zaměstnanců, díky které jsou již od minulého roku všechny výrobní procesy pod střechou našeho závodu a v plně sériové výrobě. S úspěchy dosaženými v minulém roce jsou samozřejmě spojena obrovská očekávání, ale zároveň také příležitosti pro další růst,“ dodává ředitel výrobního závodu společnosti Cooper Standard Česká republika. Dosavadní úspěch závodu staví především na angažovaných zaměstnancích, kteří se chtějí dále rozvíjet a být hybnou silou pro další růst Cooper Standard v Bystřici nad Pernštejnem.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...