1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Futaba Czech, s.r.o.

Futaba 15Výrobce automobilových dílů rozšiřuje své uplatnění

Průmyslové zóně na okraji Havlíčkova Brodu dominuje moderní hala podniku Futaba Czech, s.r.o. Strojírenský závod je dceřinou firmou japonské společnosti Futaba Industrial Co., Ltd., která svoji historii píše už od roku 1945 a pobočky založila i v dalších zemích světa.

Havlíčkobrodský závod se primárně soustředí na výrobu automobilových dílů, ale uplatnění hledá i v jiných průmyslových oblastech.

Základní kámen podniku Futaba Czech, s.r.o., byl položen v roce 2002. O tři roky později byl závod slavnostně otevřen, i když se výroba rozběhla už v roce 2004. Během uplynulých 10 let se podnik rozvinul ve stabilní společnost. Významná havlíčkobrodská firma dodává své výrobky hned několika klíčovým zákazníkům. Patří k nim především automobilka TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) se sídlem v nedalekém Kolíně. Část produkce putuje do závodu Toyoty ve Francii. Třetím největším zákazníkem zůstává výrobce automobilů značky Suzuki v Maďarsku. K novým zákazníkům se v nedávné době přidala i automobilka Citroën.

Společnost se od počátku snaží o to, aby svým zákazníkům nabídla co nejvyšší kvalitu výrobků. S tím se pojí i získání některých prestižních certifikátů. „Jmenovitě se jedná například o ISO/TS 16949, tedy certifikát pro automobilový průmysl z oblasti kvality a jakosti. Vážíme si i dalších certifikátů, jako je ISO 90001, ISO 14001 a OHSAS 18001,“ zdůraznil Radek Slanař, generální manažer společnosti Futaba Czech, s.r.o.

Česko-japonský tým hledá nové příležitosti

Havlíčkobrodský podnik byl založený japonskou mateřskou společností a ke klíčovým zákazníkům od začátku patří japonská automobilka Toyota. Odbyt výrobků ale firma hledá i mimo japonské společnosti. Mimo jiné tak reflektuje vývoj na automobilovém trhu, který spíše stagnuje, než aby rostl. „Obchodní nabídky činíme i evropským automobilkám, jako je Fiat, Škoda, Volkswagen, Opel nebo Renault, Jaguar Land Rover apod.,“ dodal Radek Slanař.

Najít a rozvíjet nové obchodní příležitosti je hlavním úkolem česko-japonského týmu Futaba Global Sales Promotion Team (FGSPT), který vznikl na začátku března letošního roku. Obchodní tým nehledá nové zakázky pouze pro českou pobočku, ale i pro další dceřiné společnosti Futaba po celém světě. „Evropští výrobci automobilů sice stěhují svoji výrobu do Číny a dalších asijských zemí, ale byznys se stále uzavírá v Evropě, proto tým působí tady,“ vysvětlil generální manažer s tím, že tým se zaměří na největší evropské výrobce automobilů, jako je Jaguar Land Rover, koncern Volkswagen Group nebo Johnson Controls International.

Ačkoli se obchodní tým své práci věnuje zatím jen několik měsíců, už se rýsují první úspěchy. Společnost aktuálně testuje projekt dodávek dílů pro automobilku Škoda, kde figuruje jako dodavatel úrovně TIER 2. „Je třeba si uvědomit, že v našem oboru se projekty plánují dlouhodobě, třeba dva nebo tři roky dopředu. Příležitostí vidíme celou řadu, oslovili jsme významné firmy a některé z projektů jsou na dobré cestě. Například dodávky pro Fiat,“ prozradil Radek Slanař.

Výroba výfukových systémů i karosérií

Společnost Futaba se globálně proslula jako výrobce kvalitních výfukových systémů, které dodává řadě předních automobilek. Havlíčkobrodská pobočka se produkci výfukových systémů věnuje asi z jedné třetiny. Většina produkce (60 %) připadá na výrobu dílů pro karosérie. Současně firma vyrábí i díly pro nápravy vozidel. Během výrobního procesu se v závodě zpracovává surová ocel, která slouží ke zmiňované produkci částí karosérie. „Na lisovně se ocel proměňuje v komponenty, které se buď svařují, nebo se posílají zákazníkovi. Záleží na konkrétní objednávce. Stěžejním výrobním procesem je v našem podniku tedy lisování. K dispozici máme 10 lisovacích linek s přítlakem od 300 do 2-tisíc tun,“ uvedl Radek Slanař a dodal: „Šest lisů je transferových a zpracovávají nastříhané ocelové tabule. Zbytek vybavení tvoří progresové lisy, které jsou plněny ocelovými svitky.“

Při procesu výroby automobilových dílů jsou požívány i různé technologie svařování. Největší objem produktů prochází bodovým svařováním, které se využívá při výrobě karosérií. Obloukové a plazmatické svařování je uplatňováno ke zhotovení náprav a výfukových systémů. Protože je svařování při výrobním procesu nepostradatelné, věnuje mu vedení podniku pozornost a neváhá investovat do nových technologií. „Aktuálně přecházíme ze standardního obloukového svařování na technologii CMT. Výsledkem je vyšší kvalita sváru,“ podotkl generální manažer.

Nízká cena znamená vysokou kvalitu

Společnost Futaba si zvolila jasně hovořící motto: Kvalitní výrobky za nižší cenu. Aby nezůstalo jen u slov, vsadila na firemní strategii, která ji k naplnění sloganu dovedla. „V první řadě neustále snižujeme náklady, a to jak u vstupních surovin, tak při vlastním provozu. Šetříme energii, využíváme různé druhy automatizace a zeštíhlujeme výrobu. Nedávno jsme například instalovali program pro pokročilé plánování výroby, který nám pomohl snížit skladové zásoby a stabilizovat produkci. Tím šetříme více i náklady za přesčasové práce,“ vysvětlil Radek Slanař.

Své zákazníky Futaba oslovuje nejen nízkou cenou a vysokou kvalitou, které jednoznačně zvyšují její konkurenceschopnost. Klíčovým klientům, jako je právě TPCA, poskytuje i prvotřídní servis na straně zákazníka. To znamená, že případné nesrovnalosti řeší přímo na místě – v zákazníkově výrobě. „Služby a produkty zlepšujeme i prostřednictvím politiky Kaizen. Umíme snižovat ceny výrobků nebo třeba obměnit logistické toky. V praxi se jedná například o zvýšení počtu dílů v přepravní jednotce, takže zákazníkovi klesají náklady na dopravu,“ dodal generální manažer.

Vývoj, inovace, vzdělávání

Zlepšování výrobků, servisu a služeb úzce souvisí se vzděláváním zaměstnanců. Podnik proto připravuje pravidelná školení a rozvojové programy, které zlepšují kvalifikaci pracovníků ve výrobě i v údržbě. Investice plynou také do moderních IT technologií. Kromě již zmiňovaného plánovacího softwaru firma investovala například do programu, který sleduje kvalitářské výsledky. Nezbytné jsou i investice do nových projektů, kdy se pořizují roboti pro výrobu nových dílu. V poslední době společnost stále více rozvíjí centrum výroby pro náhradní díly, protože objem jejich produkce se stále navyšuje.

Velkou výzvu, které automobilový průmysl v poslední době čelil, byl přechod na novou emisní normu EURO 6. Na nové požadavky musela zareagovat i společnost Futaba jako přední výrobce výfukových systémů. V této souvislosti je třeba zmínit i patentovanou technologii Powerev, která byla vyvinuta v Japonsku. Technologie umožňuje rychlou výměnu a zužitkování tepla z výfukových plynů. To je využito pro ohřev chladicí kapaliny nebo oleje a přispívá tak k rychlejšímu zahřátí motoru. „Tento patent, který zároveň snižuje emise oxidu uhličitého, se nyní snažíme prosadit v Evropě. Protože jde o celkem drahou technologii, oslovili jsme exkluzivní značky, jako je Porsche, BMW nebo Audi,“ sdělil Radek Slanař.

Vize 2020 posiluje konkurenceschopnost

Čelit budoucím výzvám jako jeden tým – to je podtitul Vize 2020, která definuje strategii firmy pro další roky. Ke zvýšení konkurenceschopnosti na evropském trhu má přispět posílení kvality a produktivity. Podobně jako jiné japonské podniky sází i společnost Futaba na monozukuri (důraz na výrobní styl), prohlubování týmové spolupráce a rozvoj. Nová strategie by společnosti měla přinést co nejvíce zakázek. A to nejen z oblasti automobilového průmyslu. Podnik, který je kromě lisů a svářecích technologií vybaven také kataforetickou lakovnou, může nabídnout své služby i jiným odvětvím. „Nyní například realizujeme projekt lakování komponentů pro výrobu gramofonů nebo sekaček značky John Deere,“ dodal generální manažer.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...