1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

HP-Pelzer, s.r.o.

HP Pelzer 15Významný dodavatel automotive dílů plánuje zvýšení obratu až o 20 %

Významný dodavatel v oblasti automotive se zaměřuje na výrobu a dodávky textilních obložení, interiérových koberců, ale i izolačních materiálů, obložení zavazadlového prostoru a další akustické i tepelné izolace.

Veškeré výrobky, které putují téměř do celého světa, vyrábí společnost HP-Pelzer, s.r.o., která je součástí Adler Pelzer Group, v České republice celkem ve čtyřech závodech. Společnost HP-Pelzer byla v Česku založena v roce 1992 a její nejstarší výrobní závod se nachází v Plzni. Další byl o dva roky později založen v Mladé Boleslav a třetí vznikl v Žatci v roce 1996. Zatím posledním výrobním objektem je ostravský závod, který vyrábí od roku 2009.

Plzeňská továrna, která byla původně založena pro dodávku produktů německému koncernu BMW, postupně rozšířila portfolio výrobků i pro mladoboleslavskou Škodu Auto. V Plzni se vyrábějí interiérové koberce, které jsou z přední strany opatřeny polyuretanovou pěnou. Druhou velkou skupinou výrobků jsou textilní podběhy a dále polyuretanové pěnové díly, které se používají hlavně pro akustické izolace uvnitř vozu a v motorovém prostoru.

Čtyři závody s pestrým výrobním programem

Hlavním výrobní program mladoboleslavského závodu je výroba interiérových koberců pro Škodu Auto. „Jedná se o celoplošné koberce, které jsou zespodu natřené textilní izolací. Vedle toho se v Mladé Boleslavi vyrábí i textilní podběhy,“ vyjmenovává Ing. Radim Foldyna, ředitel HP-Pelzer Business Unit East Europe a upřesňuje, že mladoboleslavská továrna vznikla v roce 1994 uvnitř závodu Škody Auto jako přímý dodavatel koberců pro největšího českého výrobce automobilů.
Žatecký závod byl založen pro dodávky dílů tehdy čtvrté generaci Volkswagen Golf a první generaci Škody Octavia. Dnes je hlavním centrem pro výrobu textilních a polyuretanových tepelných a akustických izolací. „Velkou skupinu výrobků tvoří polyuretanové izolace do motorového prostoru, textilní izolace pro podlahy interiérů a zavazadlového prostoru. Kromě toho v Žatci vyrábíme i akustické izolace do zavazadlového prostoru a bočního obložení,“ upřesňuje Foldyna. Zatím nejmladším přírůstkem výrobní rodiny společnosti HP Pelzer je její ostravský závod, který vznikl před šesti lety, aby zásoboval automobilky Hyundai Nošovice a Kia Žilina. Vyrábí se zde textilní tvarované koberce potřené polyuretanovou izolací a textilní podběhy. Obě automobilky odebírají z ostravského závodu také obložení zavazadlového prostoru a podlahy zavazadlového prostoru na bázi textilu.

Ostravský, plzeňský i mladoboleslavský závod přitom využívají podobné technologické postupy termotvarovatelné, nebo termosetické výroby. Tvarování textilu je následně opatřeno polyuretanovou nebo textilní izolací. Díl se dále vysekává buď výsekovým nástrojem, nebo řeže vodním paprskem. Následně se na polotovar ve vysoké frekvenci navaří polypropylenová nášlapná fólie a pak už probíhají jen dokončovací práce. Výrobek se opatří různými plastovými díly nebo dalšími doplňky a je připraven k dodávce. „Interiérové sety nebo sety pro motorové díly na bázi polyuretanové či textilní izolace jsou většinou tvarované horkým nástrojem, jako termoset, který se následně vysekává a opatřuje úchytnými plastovými kryty předtím, než putuje přímo k zákazníkovi. Velká skupina polyuretanových dílů je vypěnovaná v uzavřených pěnových nástrojích stejně jako nejrůznější akustické díly interiérů, které se nacházejí mezi interiérem a motorovým prostorem,“ říká Foldyna a popisuje ještě technologii HMP, kterou vyvinula přímo firma HP-Pelzer: „Jedná se o tvarování termoplastických vláken pro objemové izolace do interiérů kabiny, kde vlastně dochází k takzvanému flockování vláken a pomocí nejrůznějších nástrojů se díl vytvaruje nebo vysekne třeba do podoby jednolité podlahy interiéru vozu.“

Z hlediska obratu je největší závod v Žatci, který drží prvenství s ročním obratem kolem 70 milionu eur i v celém holdingu. Plzeňský závod s obratem 67 milionů zajímá druhou příčku. Se 40 miliony eur následuje Ostrava a mladoboleslavská továrna vykazuje roční obrat asi 12 milionů eur. „Celkově tedy v České republice generujeme obrat kolem 190 milionů eur, přičemž celý holding se pohybuje na hranici jedné miliardy. Z dnešní přibližně pětiny bychom chtěli náš podíl v budoucnu ještě zvýšit,“ říká Foldyna.

Díly putují k předním výrobcům automobilů

Mezi hlavní odběratele v rámci České republiky a Evropy patří skupina Volkswagen Group se všemi dceřinými společnostmi. Významným zákazníkem jsou ale i další automobilky: General Motors, Ford, BMW, na ostatních kontinentech pak ještě Chrysler Fiat. Menší díly zákazníci odebírají přímo v závodech v České republice, složitější a větší díly jako jsou například interiérové koberce, se dodávají v sekvencích přímo na montážní linku zákazníka. Mateřská skupina Adler Pelzer Group působí kromě Evropy i v Severní a Jižní Americe a v Číně. „V současné době neobchoduje pouze v Austrálii a v jižní Africe. Proto se snažíme rozvíjet vztahy na těchto teritoriích. Nicméně produkce českých závodů proudí do všech zemí Evropy, od Španělska po Rusko a v rámci dodávek CKD dodáváme jak pro jižní Afriku, tak i pro Jižní Ameriku,“ upřesňuje Foldyna.

Zatímco celý holding zaměstnává kolem 9-tisíc pracovníků, v Česku pro firmu HP-Pelzer pracuje přibližně 1580 zaměstnanců. I tak dosahuje významných hospodářských výsledků. V roce 2012 firma na českém trhu realizovala obrat 4,4 miliardy korun s hospodářským výsledkem 213 milionů korun. V roce 2013 se obraz zvýšil na 4,8 miliardy korun a hospodářský výsledek překonal 156 milionů. Čísla za loňský rok zatím nejsou k dispozici. Firma část vydělaných finančních prostředků investuje zpět do vývoje a výzkumu nových technologií a produktů. „Naši společnost můžeme označit jako vývojového dodavatele. Přichází-li zákazník s novým řešením provedení interiéru nebo s novou motorizací, třeba z oblasti elektromobilů, zabýváme se vývojem nových typů izolací, které splňují právě aktuální požadavky našich zákazníků. Tato činnost tvoří významný podíl jak v rámci české skupiny, tak i celého holdingu. Máme na světě několik vývojových center, a co nejvíce se snažíme zefektivnit jak akustické, tak tepelné vlastnosti našich výrobků, abychom maximálně snížili, nebo zcela minimalizovali hmotnost dílů tak, aby všechny požadavky našich zákazníků zůstaly zachovány,“ říká Foldyna.

V posledním období je velice úspěšný vývoj nových typů polyuretanových pěn, které jsou lehčí a přitom mají vlastnosti, které jsou pro zákazníky nezbytné a důležité. Oddělení výzkumu a vývoje spolupracuje s výrobci automobilů na vývoji nových materiálů, a to jak na tvaru dílu, tak i na provedení materiálu. Kromě toho připravují pravidelně pro zákazníky road show, na kterých představují nejnovější technologie, nová řešení, která jsou pro výrobce automobilů často zajímavá. Seznámí je s novými komponenty i provedením dílů, které dokáže výrobní proces výrazně zlevnit.

Plán: zvýšení obratu až o 20 %

Do budoucna by se měly české závody podle ředitele HP-Pelzer Business Unit East Europe Radima Foldyny zaměřit na nový segment, a to je oblast dodávek pro kamiony. V letošním roce bude v žateckém závodě spuštěna výroba některých komponent pro trucky. „V tomto směru vidíme možnosti zajímavého rozvoje, protože typy materiálů a technologií v oblasti nákladních vozidel jsou podobné našim současným výrobkům. Kromě toho vidíme velký potenciál v našem ostravském závodě, který z 95 % pokrývá dodávky pro společnosti Hyundai a Kia. Připravujeme také další rozvojové projekty pro oblast Slovenska a Maďarska, kde plánujeme výstavbu závodu poblíž česko-slovenských hranic na jižní Moravě, který by zásoboval díly Volkswagen Bratislava a Mercedes Kecskemét. Celkově bychom v následujících dvou až třech letech měli zvýšit obrat o přibližně 15 až 20 milionů eur,“ uzavírá Radim Foldyna.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...