1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Kostelecké uzeniny, a.s.

Kostelecke uzeniny 18Z kvality neslevujeme, chystáme investice do energeticky úsporných opatření

Kostelecké uzeniny, a.s., navazují na více než stoletou řeznickou tradici. Nejen český trh zásobují čerstvým masem i masnými výrobky. Stejně jako ostatní potravinářské podniky se musí vyrovnávat se zdražováním surovin i energií. „Chystáme investice do úsporných opatření, fotovoltaiky nebo tepelných čerpadel.

Současně pozorujeme, jak se mění spotřebitelské chování a vycházíme mu vstříc,“ říká v rozhovoru generální ředitel firmy Ing. Michal Jedlička.

Rok 2022 byl turbulentní. Jak jste ho prožili? Podařilo se vám naplnit vize a plány na hospodářské výsledky?

Byl to jeden z nejkomplikovanějších roků, které jsem ve své více než dvacetileté pracovní kariéře zažil. S covidovou dobou jsme se dokázali vypořádat relativně dobře. Ale loňský rok byl se svým dramatickým nárůstem cen energií neskutečně složitý. V naší výrobě hrají roli jak ceny elektřiny, tak i plynu. K tomu se přidává doprava a pomocný materiál. Z jedné strany musíme navážet suroviny, z druhé strany denně rozvážet hotové výrobky. Zboží pak balíme do folií a kartonů – i tento materiál zdražil. Nepamatuju dobu, kdy by se zdražení koncentrovalo do tak krátkého období. Takže se s tím samozřejmě pereme a promítlo se to do našeho hospodářského výsledku.

Jak zdražování ovlivňuje cenu vašich produktů? A daří se vám pořád udržovat kvalitu?

Z kvality jsme v žádném případě neslevili. Navyšujeme ceny výrobků, ale jde to pomaleji, než bychom potřebovali. Zpoždění je způsobené jednáním u našich zákazníků. V některých případech, třeba u čerstvého výsekového masa se ceny navyšují rychleji. U masných výrobků je situace komplikovanější, tam jsme ještě pořád do ceny nepromítli všechny náklady, takže nám to ukrajuje velkou část naší marže.

Co s tím jde dělat? Diskutovat s dodavateli?

Jsme na stejné lodi, jako naši dodavatelé a zákazníci. I jim zdražují vstupy. Samozřejmě, intenzivní jednání o nákladech v celém výrobním a obchodním řetězci probíhají vlastně celý rok, ale stále nejsme bohužel ještě ve finále. Současná situace nám otevírá oči v oblasti nakládání s energiemi v našich výrobních závodech. Na řadu výrobních procesů máme nyní jiný pohled než dva tři roky zpátky. Některé vysoce energeticky náročné výrobky dokonce můžeme zcela vyřadit z našeho portfolia. To jsme například udělali letos s produkcí konzerv.

Hledáte výrobky, které by vám pomohly v náročné situaci obstát? Přizpůsobili jste tomu inovace?

Jednoznačně. Pouštíme se teď do nového projektu. Pod speciálním vlastním brandem jsme rozběhli výrobu pamlsků pro psy a kočky. Jde o kategorii sušených přírodních pamlsků, třeba uší, šlach a dalších částí, které nám zbývají ze zpracovaných zvířat. Letos chceme na trh uvést další produktové řady, uvažujeme o masovém snacku nebo barfu. Novinky připravujeme i v našem standardním sortimentu, například v trvanlivých salámech anebo v oblasti fresh convenience. V tomto segmentu, kam spadají například různé mleté kuličky, rolády, špízy, masové směsi, se nám daří. Snažíme se zákazníkovi šetřit čas, energie a ve finále i peníze.

Jaké jsou další trendy? Mění se spotřebitelské chování koncových zákazníků?

Začínáme na prodejích pociťovat, jak lidem rostou životní náklady a vyhledávají levnější varianty výrobků. O levnější zboží, které stálo v posledních letech trochu stranou, je zase zájem. Lidé také více nakupují v promočních akcích. Dříve se takto prodávalo tak 50 % našich výrobků, dnes je to kolem 80 %.

Pro potravinářství je důležitá kvalita, kterou pomáhají dosáhnout moderní technologie. Jaké investice jste v této oblasti loni zrealizovali?

Investiční plány máme vždy na dva až tři roky dopředu. Takže jsme projekty realizovali bez ohledu na náročné období, o kterém se aktuálně bavíme. Dále jsme intenzivně investovali do moderních technologií zejména se zaměřením na úsporu lidské práce.

Jaké investice plánujete na letošek?

Více se budeme věnovat tématu energetických úspor. Čekají nás investice do fotovoltaiky, do tepelných čerpadel apod. Současně plánujeme dokončit jednu velkou a odkládanou investici: otevřeme novou prodejnu v Kostelci. Chtěli jsme to udělat už loni, ale zdržely nás omezené kapacity ve stavebnictví a velmi rozkolísané ceny stavebních materiálů.

Jste velká firma. Pracuje pro vás kolem 1500 lidí. Máte dost uchazečů o práci?

Je to lepší než dříve. Poslední roky jsme doplňovali stavy pracovníky ze zahraničí, třeba Filipínci, Vietnamci nebo Mongoly. Na výrobních pozicích potíže nemáme. Situace na pracovním trhu se uklidnila, není tak dramatická jako v minulých letech. Uvidíme, co se stane dál.

Jak své pracovníky motivujte? Jaké výhody u vás najdou?

Máme komplexní systém benefitů. Třeba dny dovolené navíc, Cafeterii, dvakrát do roka dáváme mimořádné prémie. Pokud někdo doporučí na novou pozici vhodného kandidáta, dostane odměnu. Dlouhodobě se snažíme o to, abychom v našem regionu působili jako stabilní a solidní zaměstnavatel, aby lidé měli jistotu dobré práce.

Jaké jsou vaše vize a plány na příští období?

O vizích se v současnosti hůř uvažuje. Všechno se bude odvíjet od celkové ekonomické situace v Evropě a v České republice. Všichni víme, že je to ovlivněno konfliktem na Ukrajině. Pevně doufám, že nás nečeká masivní propouštění a recese, že se neoslabí kupní síla lidí, že nedojde k zásadnímu propadu tržeb, že se nám podaří naplnit výrobní kapacity, které máme. Asi tolik od následujícího období očekáváme. Uvidíme, jak hluboká krize nakonec bude. Už jsou tu samozřejmě první signály, jsou například propady v online prodejích. Na druhou stranu, maso z jídelníčků asi jen tak nezmizí, spíš se spotřebitelé přeorientují na levnější výrobky. Budeme situaci sledovat a podle potřeby na ni reagovat.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...