1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Revitrans, a.s.

Revitrans 16Od transportu zeminy k revitalizaci krajiny po důlní činnosti

Dlouhou dobu se akciová společnost Revitrans zabývala především autodopravou, ke které odkazoval také její dřívější obchodní název SD autodoprava, a.s. V posledních letech ale záběr svých činností rozšířila, a to s ohledem na úspěšné fúze. Dnes podnik poskytuje širokou škálu služeb v oblasti transportu, hornické činnosti a revitalizace krajiny, zapojuje se ale i do stavebních prací.

Společnost Revitrans, a.s., je dceřinou společností Severočeských dolů, a.s., a je součástí Skupiny ČEZ. Nová éra firmy, která se dříve věnovala především autodopravě, začala v roce 2010, kdy proběhla fúze s další dceřinou společností SD Vrtné a trhací práce, a.s. „Tímto krokem se významně rozšířilo portfolio našich činností o služby, které s přepravou nemají zase tolik společného. Začali jsme se zabývat vrtnými a trhacími pracemi a pochopitelně narostl také počet zaměstnanců společnosti,“ říká Petr Krob, správní ředitel společnosti Revitrans, a.s.

Dalším přelomovým mezníkem se pro firmu stal rok 2013, kdy se událo hned několik významných změn. Uskutečnila se další fúze, tentokrát se společností SD - Rekultivace, a.s., takže se portfolio služeb rozrostlo i o rekultivační činnosti. V témže roce odkoupila firma také část společnosti Severočeské doly, a.s., konkrétně majetek důlně doplňkové mechanizace. Přibyly tak další služby a firma se rozrostla i personálně. „Ze společnosti, která měla 430 zaměstnanců, jsme se na konci roku 2013 stali firmou s 950 pracovníky, takže se počet lidí více než zdvojnásobil,“ říká správní ředitel a dodává: „S ohledem na všechny fúze se natolik změnila podstata podnikání společnosti, že stávající obchodní jméno SD autodoprava, a.s., už nevyhovovalo, takže firma od prosince 2013 používá obchodní jméno Revitrans, a.s. Toto slovní spojení přitom odkazuje na dvě hlavní činnosti, které nyní tvoří pilíře podnikání společnosti, totiž revitalizační a transportní činnost.“

Vozový park plný techniky

S fúzemi se rozrůstal i vozový park společnosti Revitrans. „Dlouhodobě se zabýváme přepravou sypkých hmot, což vyžaduje samotná podstata těžby v povrchových dolech. Aby se těžební společnost dostala k vlastnímu nerostu, je potřeba vytěžit a přepravit obrovské množství zeminy. K tomu používáme nákladní terénní vozidla, zejména dumpery. Jezdíme s vozy značky Volvo a Tatra. Ve vozovém parku máme i dosluhující legendární Tatry řady 815,“ říká Petr Krob a vzápětí dodává, že společnost pravidelně vozový park obnovuje. V poslední době například přibyla nová vozidla Tatra Phoenix nebo Mercedes-Benz řady Actros a Zetros. Ve vozovém parku figurují nejvíce vozidla v konfiguraci 6x6 a 8x8, tedy vozy s pohonem všech kol.

Vedle klasických sklápěček parkují v areálu společnosti Revitrans také vozidla s valníkovou nástavbou, technika vybavená hydraulickou rukou o nosnosti až 23 tun nebo autojeřáby s nosností od 20 do 90 tun, které firma používá k manipulaci s rozměrnými břemeny, jako jsou třeba části velkostrojů. „V roce 2013 jsme se rozrostli o důlně doplňkovou mechanizaci, jako jsou zemní stroje, malé, střední a velké dozery, kolové nakladače nebo bagry o různých výkonech a od různých výrobců,“ dodává správní ředitel.

Od přepravy po trhavinu

Nepřekvapí, že s ohledem na vybavení vozového parku může společnost poskytovat široké portfolio služeb. „Protože jsme procesní dceřinou společností Severočeských dolů, asi 90 % našich služeb využívají firmy ve Skupině ČEZ, především tedy samotné Severočeské doly a případně i dodavatelské firmy, které v těžebních lokalitách pracují. Samozřejmě si ale hledáme práci i mimo tuto oblast. Například jsme prováděli trhací práce při obnově železniční trati u Votic na Benešovku. Stavební společnosti si nás objednávají třeba kvůli odvozu zeminy při budování komunikací a zapojujeme se také do rekultivace v oblasti severních Čech. K zajímavým referencím z poslední doby patří i stavba dvou zemních kazet na ukládání vedlejších energetických produktů za elektrárnou Ledvice,“ uvádí Petr Krob.

Společnost Revitrans provádí přepravní výkony terénními automobily a dumpery, realizuje přepravní činnost na valnících s hydraulickou rukou a pro přepravu těžkých nákladů může klientům poskytnout podvalníky až do nosnosti 56 tun. „Takto jsme například pro Vojenský historický ústav přepravovali tank nebo vojenský bunkr,“ vzpomíná správní ředitel. Tím ale výčet činností rozhodně nekončí. Firma Revitrans poskytuje i zametací stroje pro úklid komunikací nebo chodníků, sypače s radlicemi nebo mikrobusy. „Provozujeme také interní autopůjčovnu pro společnosti ve skupině. To se týká například terénních pickupů,“ dodává správní ředitel. Opomenout nesmíme ani zmiňované vrtné a trhací práce, kdy dochází k rozpojování pevných pískovcových poloh. Tyto služby slouží především pro Skupinu Severočeské doly, a to v obou jejích těžebních lokalitách v Bílině i v Dole Nástup Tušimice. Ve výčtu činností společnosti Revitrans nechybí ani výroba průmyslové trhaviny DAP, kdy speciální vůz dopravuje na místo určení samostatné a oddělené komponenty, které se posléze smíchávají.

Proškolení zaměstnanci s řadou oprávnění

Dnes se ve společnosti Revitrans o pohodlí klientů stará zhruba 900 zaměstnanců. „Naši kapacitu musíme umět pružně přizpůsobit aktuálním požadavkům, takže máme určitou část pracovních úvazků na dobu určitou,“ uvádí Petr Krob. Se širokým záběrem firmy se pochopitelně pojí i požadavky na zaměstnance, jejich kvalifikaci a další vzdělávání. Nároky se přitom liší dle konkrétní pozice. „Samozřejmostí jsou řidičské nebo strojnické průkazy. Protože přepravujeme pohonné hmoty, musí mít naši řidiči i příslušná oprávnění ADR. Vrtné a trhací práce zase vyžadují, aby střelmistři měli odborné zkoušky. Máme i vlastní dílny, naši mechanici musí dokázat opravit různé typy techniky,“ vypočítává správní ředitel. S tím se pochopitelně váže i další vzdělávání. Společnost Revitrans zajišťuje pro své zaměstnance celou řadu školení, což jí umožňuje udržet tempo a následovat trendy. Vedle zákonných školení se jedná také o odborné semináře nebo zaškolování na nové technologie.

Efektivita procesů s ohledem na těžařský průmysl

Ekonomické ukazatele potvrzují, že společnost v posledních několika letech rostla. Loni dosáhl obrat firmy 1,7 miliard korun, v roce 2014 to byly dokonce 2 miliardy korun. Před rokem 2013, kdy došlo k významné fúzi, byly příjmy společnosti poloviční, protože se zabývala pouze přepravou. Část zisku firma pravidelně investuje do dalšího rozvoje – většina investičních prostředků přitom putuje na nákup techniky. „Investice jsou určené zejména na obměnu vozového a technického parku, aby nezastaral a nezaostával. Zhruba 5 % směřujeme do stavebních investic, tedy rekonstrukcí budov v našich areálech,“ dodává Petr Krob.

Svoji obchodní strategii společnost Revitrans odvíjí především od potřeb Skupiny Severočeské doly. „Musíme správně nastavit naší kapacitu tak, abychom dokázali pokrýt potřeby našich zákazníků, ale abychom nebyli zbytečně předimenzovaní. Musíme také správně nastavit převodní ceny, což necháváme ověřovat externím nezávislým auditem. Výkyvy, které nastanou, řešíme spoluprací s externími dodavateli, nebo naopak hledáme vlastní příležitosti pro prodej našich kapacit na trhu,“ upřesňuje správní ředitel. Také v dalším období se společnost zaměří na to, aby optimální velikostí pokryla požadavky na výkony a služby pro doly tak, aby nebyla omezena nebo ohrožena těžba nerostů. „Cena uhlí v Evropě je závislá na ceně elektrické energie, která v posledních letech poměrně rychle klesala. Navíc se pohybujeme v těžařském průmyslu a máme za sebou několik teplých zim, které ovlivnily poptávku po uhlí a jeho spotřebu,“ říká Petr Krob a dodává: „Proto musíme pružně reagovat, abychom kapacity, náklady a ceny výkonů přizpůsobili potřebám trhu. V dalších letech se určitě budeme soustředit na optimalizaci a zvýšení efektivity procesů.“

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...