1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

SD - Kolejová doprava, a.s.

SD Kolejova doprava 2016Lokomotivy najezdí 800-tisíc kilometrů a vlaky přepraví přes 4 miliony tun nákladu

Akciová společnost SD – Kolejová doprava se sídlem v Kadani byla založena v roce 2001. Svoji činnost ale skutečně zahájila od začátku roku 2002 jako dceřiná společnost Severočeských dolů, a.s., která je dodnes jejím 100-% vlastníkem.

Do společnosti SD – Kolejová doprava byly vyčleněny kolejové dopravy drah normálního rozchodu Dolů Bílina (DB) a Dolů Nástup Tušimice (DNT), hmotný a nehmotný majetek související s těmito činnostmi, včetně převodu zaměstnanců, od hlavních těžebních a opravárenských provozů Severočeských dolů. Vznikla tak společnost specializovaná na provozování železniční dopravy. Při zahájení činnosti měla firma v lednu 2002 celkem 232 zaměstnanců. Tehdy zajišťovala dopravu uhlí z Dolů Nástup Tušimice do Elektráren Prunéřov 1 a 2 a dopravu uhlí do stanice Březno u Chomutova, a také distribuci vlaků pro další přepravce. Na Dolech Bílina – Úpravně uhlí Ledvice to pak byla manipulace při sestavování vlaků rovněž pro další přepravce.

SD – Kolejová doprava začala jako člen skupiny ČEZ od roku 2008 rozšiřovat okruh svých činností do oblasti provozování předních palivových cyklů, které v sobě zahrnují provozování vleček, skládek paliva, zauhlování elektráren a další činnosti spojené s vápencovým hospodářstvím pro odsíření elektráren a tepláren ve skupině ČEZ. V této oblasti působí na Elektrárně Mělník od roku 2008, na Elektrárnách Ledvice, Tušimice, Prunéřov 1 a 2 od roku 2009, na Elektrárně Poříčí a Teplárně Dvůr Králové o tři roky později a na Elektrárně Počerady a Tisová od roku 2013. Na Teplárně Trmice pak od loňského roku. Pro akciovou společnost Energotrans tyto činnosti zajišťuje také již čtvrtým rokem. „Významná změna nastala v závěru roku 2010, kdy firma začala provozovat drážní dopravu na celostátních drahách. Jedná se o přepravu uhlí a dalších komodit po síti Správy železniční dopravní cesty. Tím jsme se stali významným dodavatelem přepravních výkonů pro společnost ČEZ při přepravě uhlí do elektráren Mělník, Počerady, Trmice a společnost Energotrans,“ říká předseda představenstva společnosti Ing. Miroslav Eis. Firma je také významným přepravcem uhlí pro United Energy Coal Trading – Elektrárnu Komořany a zajišťuje i přepravy vápenců z Lomů Mořina pro Elektrárny Tušimice, Ledvice, Prunéřov 1 a 2.

800-tisíc kilometrů ročně

Společnost v současné době zajišťuje přepravy pouze v České republice. Lokomotivy se značkou SD na plášti najedou v síti SŽDC v průměru 800-tisíc kilometrů a přepraví přes 4 miliony tun nákladu. Vozový park zahrnuje 25 motorových a 16 elektrických lokomotiv různých řad. „Lokomotivy procházejí plánovanými opravami a u řady z nich jsou součástí oprav i rozsáhlé modernizace. Pro zajištění běžné údržby a oprav lokomotiv slouží remízy v Tušimicích, Ledvicích a Trmicích. Hlavní a revizní opravy jsou zajišťovány autorizovanými opravnami dodavatelským způsobem,“ uvádí Eis s tím, že k zajištění přeprav firma využívá 306 vlastních nákladních vozů, dalších 450 vozů si pronajímá od externích dodavatelů. Pro běžnou údržbu slouží opravna vozů v Prunéřově. Revizní opravy jsou zajišťovány rovněž dodavatelským způsobem. V majetku společnosti je také vlečka Doly Bílina – Úpravna uhlí Ledvice, vlečka Předávací nádraží Březno u Chomutova, vlečka PKÚ Trmice a důlní dráha Tušimice. Firma kromě toho provozuje další vlečku Skladu ropných produktů a Hlavního skladu na Dolech Bílina. V lokalitách výroben ČEZ to jsou pak vnější a vnitřní vlečka na Elektrárně Ledvice, vlečka EPC na Elektrárně Počerady a vlečky na elektrárnách Prunéřov, Tušimice, Tisová, Mělník, Poříčí a Teplárny Dvůr Králové.

Nezbytný vznik pěti provozů

„Od svého založení prošla firma výrazným rozvojem a rozšířením činnosti. Vzhledem k tomu, že již dále nebylo možné činnost společnosti řídit z jednoho centra, došlo postupně ke vzniku pěti provozů. Ty jsou dnes v Tušimicích, Ledvicích, Mělníce a Poříčí,“ vyjmenovává Eis. S nárůstem přeprav v síti SŽDC vznikl i provoz Technického zabezpečení přeprav v Ledvicích. Společnost se postupně stala významným dopravcem v oblasti sypkých hmot a pro svou hlavní činnost získala řadu certifikátů. Je držitelem certifikátu řízení jakosti ČSN EN ISO 9001:2001, certifikátu environmentální politiky ČSN EN ISO 14001:2005 a certifikátu systému managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ČSN OHSAS 18001:2008. V roce 2014 firma vykázala zisk ve výši 345 milionů korun.

Firma dnes zaměstnává 652 zaměstnanců, z toho 548 mužů a 104 žen. Celkem má společnost 102 strojvedoucích. „V této souvislosti bych rád připomněl, že český Drážní úřad vydal celkem 14 ženám licenci k řízení lokomotiv. Jednou z nich je i naše zaměstnankyně, třiadvacetiletá Adéla Fousová, která jako jediná v celé republice obsluhuje vlaky s uhlím,“ říká předseda představenstva společnosti SD – Kolejová doprava. Vzhledem k tomu, že trh nákladních přeprav v České republice je poměrně stabilní, je podle Miroslava Eise obtížné získávat nové zákazníky. Přesto se loni podařilo společnosti získat dvě drobnější zakázky, které souvisely s přepravou štěrků pro etapy modernizací železničních tratí v síti Správy železniční dopravní cesty. „Větší perspektivu vidím v rozšíření a zkvalitnění činností a přeprav ve skupině ČEZ. Zde potenciál určitě existuje,“ uzavírá Miroslav Eis.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...