1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ŠKODA ELECTRIC, a.s.

škoda electric 15Vyrábíme jen to, co vymyslíme

V areálu ŠKODA ELECTRIC, a.s., v plzeňských Doudlevcích je vidět kus odvedené práce. Hlavní budova, ve které sídlí přední výrobce elektrických pohonů a trakčních motorů pro trolejbusy, tramvaje nebo lokomotivy, září v dopoledním slunci novotou. Nedávno získala novou fasádu, střechu i okna.

Rekonstrukce části bývalého areálu ETD, ve kterém před rokem 1989 pracovalo kolem 6-tisíc zaměstnanců, bude pokračovat i nadále. Významné investice jdou ruku v ruce s expanzí společnosti, která stabilně zvyšuje svůj podíl na trhu.

Společnost ŠKODA není třeba představovat. Její jméno je velmi dobře známé daleko za hranicemi České republiky. Akciová společnost ŠKODA ELECTRIC, jejímž vlastníkem je ŠKODA TRANSPORTATION, byla založena 1. ledna 2003. Jedním ze zakladatelů byl Dr. Ing. Ladislav Sobotka: „Počátky pochopitelně nebyly lehké. Začínali jsme se 100 lidmi a postupně jsme rostli. Už v polovině roku 2003 se k nám připojila firma ŠKODA Trakční motory, s.r.o. V roce 2004 jsme založili novou konstrukční a obchodní kancelář v Ostrově a začali jsme vyrábět ve větším rozsahu trolejbusy. Dnes máme 750 zaměstnanců a loni jsme dosáhli obratu 6,2 miliardy korun.“

Vývoj, kvalita, cena, termíny

Už 12 let dodává ŠKODA ELECTRIC prvotřídní produkty do celého světa. Firma je rozdělena do tří sekcí. Divize Trolejbusy se v současné době, kromě výroby trolejbusů, zaměřuje i na autobusy na elektrický pohon. Ve vozidlech jsou využívány výrobky z ostatních dvou divizí, a sice měniče z divize Pohony a motory z divize Trakční motory. Důležitou přidanou hodnotou produktů značky ŠKODA ELECTRIC je originalita. Veškeré komponenty jsou promyšlené, vyvinuté a vyrobené v plzeňském závodě. „To, co nevyvineme, nevyrobíme. Jsme jedna z mála firem, která pevně stojí na svém vlastním vývoji,“ připomněl Ladislav Sobotka.

Vlajkovou lodí společnosti jsou trolejbusy, jejichž první prototypy vyvinula ŠKODA ELECTRIC už v roce 2003. „Věnujeme se finální montáži trolejbusů, připravujeme a montujeme elektrické komponenty, tedy motory i trakční výzbroj. Vlastní vozy nakupujeme – používáme třeba značky Solária, Iveco, SOR atd. Podle toho, co si zákazník přeje. Jednou z našich velkých předností je, že řešení, které je na světové úrovni, přizpůsobujeme zákazníkovým požadavkům,“ dodal Ladislav Sobotka.

Skutečnost, že ŠKODA ELECTRIC poskytuje svým zákazníkům opravdu špičkové výrobky, dokazují dodávky výkonové a řídící elektroniky do Jižní Koreje, kde sídlí významný zákazník Hyundai Rotem. Divize Trakční motory zase expeduje produkty do Spojených států, kde je odebírá firma Caterpillar. Jedná se o motory pro obrovské mining trucky, které mají průměr kola 4 metry a uvezou náklad 330 tun. ŠKODA ELECTRIC od známého amerického výrobce zemních strojů získala platinovou medaili jako ocenění pro nejlepšího dodavatele. Recept na úspěch je podle zakladatele společnosti Ladislava Sobotky jednoduchý. „Musíte mít prvotřídní výrobek, dobrý poměr kvalita versus cena a musíte dodržovat termíny. Jinak si zákazník pořídí produkt jinde,“ shrnul základní body firemní strategie.

Trolejbusy z Plzně jezdí po celém světě

Pokud bychom chtěli vyjmenovat města, která brázdí trolejbusy vyrobené ve ŠKODĚ ELECTRIC, byl by to dlouhý seznam. Kromě tuzemských nebo slovenských měst lze namátkou zmínit třeba Rigu, Bolognu nebo Řím. Zajímavou zakázkou, na kterou Ladislav Sobotka zavzpomínal, byla dodávka 60 trolejbusů do amerického Bostonu. „Trolejbusy tady jezdí na speciální trati Silver Line. Představte si ji jako naše metro bez kolejí. A proč nebyly použity autobusy? Důvod je prostý – kvůli hluku a zplodinám, které jsou v tunelu naprosto neakceptovatelné. Polovina trolejbusů, které jsme do Bostonu dodávali, byla konstruována jako Duo-Busy. Vozidla dostala dieselový pohon, aby mohla obsluhovat i oblasti bez trolejí.“

Počátkem letošního roku ŠKODA ELECTRIC oznámila vstup na nový trh. Významným způsobem se bude podílet na výrobě 25 trolejbusů v Mexiku. „Společně s mexickým karosářem, společností Dina, budeme vyrábět trolejbusy pro město Guadalajara. Objem zakázky se pohybuje kolem 100 milionů korun. Co je důležité, chápeme ji zároveň jako možnost rozšířit naše obchodní aktivity i do dalších mexických měst, především blízkého Mexico City. Ale už první zakázka pro Mexiko je velkým úspěchem našich obchodníků,“ sdělil Ladislav Sobotka.

Přímý export společnosti tvoří asi 75 %. Protože elektrické komponenty dodává i do mateřské firmy ŠKODA TRANSPORTATION, která rovněž vyváží své výrobky do zahraničí, je vývoz ještě vyšší. Ne vždy je ale snadné na zahraniční trhy proniknout. „Co trápí nejen nás, ale celý evropský průmysl, jsou omezení pro nákupy strojů, které některé země přijímají. Typickým příkladem je zákon ve Spojených státech. I proto jsme museli při dodávce trolejbusů do Bostonu polovinu z nich smontovat na místě. Podobné zákony se připravují po celé zeměkouli a vypadá to, že v některých případech budeme muset vyrábět své produkty u zákazníků,“ vysvětlil Sobotka.

Elektrobusy mají budoucnost

Alternativní pohony, které sehrávají stále důležitější roli v dopravě, uchvátily i pracovníky v plzeňské firmě ŠKODA ELECTRIC. Proto v současné době pracují na vývoji autobusů na elektrický pohon. „Jsem přesvědčen, že budoucnost patří těmto vozidlům. Když se podíváte kolem sebe, vše je – s nadsázkou řečeno – bezdrátové,“ uvedl Ladislav Sobotka. V současné době se firma zaměřuje na dvě varianty. Autobusy s bateriemi High Energy dosahují maximálního dojezdu 140 km, ale poté se musí dlouho nabíjet (nehledě na to, že v zimě dojezdová vzdálenost klesá). Druhou možností jsou elektrobusy vybavené baterií High Power. Toto vozidlo ujede 30 km, ale v konečné stanici se na velké nabíječce dobije za pouhých 7 minut. „Těším se, že v budoucnu budeme ve větším množství prodávat elektrické autobusy, které města neznečišťují a jsou komfortní. Této záležitosti dáváme velkou práci,“ dodal Ladislav Sobotka.

Novinkám se ve společnosti ŠKODA ELECTRIC věnují i v jiných oblastech – vývojoví pracovníci se zaměřují například na zlepšování technologií, připravují špičkové návrhy trakčních motorů, pracují na zvyšování účinnosti nebo snižování hluku. Právě velký důraz na vývoj umožňuje plzeňské firmě být silným partnerem nejlepších společností na světě. „Úzce spolupracujeme s již zmiňovanou jihokorejskou firmou Hyundai Rotem. Nedávno jsme dokončili dodávky elektrických výzbrojí pro 80 lokomotiv pro Turecké státní dráhy a lehké elektrické vlaky, které jsou určené pro jihokorejské město Incheon,“ sdělil Ladislav Sobotka.

Velká přidaná hodnota

Přestože ŠKODA ELECTRIC patří k mladším společnostem v tuzemsku, za dobu svého působení si vydobyla významné postavení na trhu, které neustále posiluje. „Další rozvoj firmy budeme i nadále stavět na výrobě produktů, které jsme vymysleli. Na tom si zakládáme. Rádi bychom se stali firmou, která vykazuje významné výsledky s rozumným počtem zaměstnanců tak, abychom tvořili velkou přidanou hodnotu na jednoho pracovníka. Snažíme se i o to, abychom se stali atraktivním zaměstnavatelem pro mladé lidi,“ podotkl Ladislav Sobotka a dodal: „Když se ohlédnu zpátky, vybudovat silnou firmu stálo hodně práce. Přál bych si, aby v České republice působilo stále více společností, které produkují kvalitní výrobky s velkou přidanou hodnotu. Jsme země ve středu Evropy a měli bychom se živit především našimi znalostmi opřenými o průmyslovou tradici.“

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...