1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Tatra Trucks, a.s.

TATRA TRUCKS 16K novým projektům patří i vozidlo na vodíkový pohon

S počtem celkem 1277 prodaných vozidel zakončila loňský rok kopřivnická automobilka Tatra Trucks, která dokázala navzdory pandemickým omezením a komplikacím nejen naplnit, ale dokonce i překročit podnikatelský plán. Navíc se jí podařilo získat průlomové armádní zakázky, mezi kterými vyniká zejména dodávka bezmála 900 nákladních vozidel pro belgickou armádu. Letos má třetí nejstarší automobilka světa nakročeno k dalším podobným zakázkám, ale věnovat se bude i řadě modernizačních a inovativních projektů.

Původně plánovala společnost Tatra Trucks v roce 2021 prodat 1220 vozidel. Tento cíl se jí nakonec povedlo o bezmála 60 vyrobených automobilů překonat. Oproti roku 2020 tak zvedla svoji roční produkci o 91 kusů na celkových 1277 vozidel. Zhruba 40 % z nich bylo určeno pro domácí trhy v Česku a na Slovensku, většina však zamířila do zahraničí. „Kvůli pandemii, která přináší mimo jiné omezování pohybu a cestování, se stále nemůžeme bavit o standardních podmínkách pro podnikání. Přesto jsme se dokázali se vším dobře vypořádat. Co se týče poměru vyrobených vozů rozdělených do hlavních segmentů, 40 % odebrali zákazníci z civilní sféry, 10 % bylo určeno pro záchranné složky a 50 % tvořily armádní zakázky,“ říká na úvod Pavel Lazar, generální ředitel automobilky Tatra Trucks.

Velké obchodní úspěchy

Prodeje v jednotlivých segmentech navazují na předchozí období. Postupně roste segment vozidel pro složky integrovaného záchranného systému a příznivý je i vývoj v oblasti armádních zakázek. „Loňské průlomové vojenské zakázky v Belgii a Německu nám mohou zásadně pomoci prosadit se v prostředí armád NATO. Zakázka na vozidla pro belgickou armádu je naším největším armádním projektem za poslední léta. Ve spolupráci s partnerskou automobilkou DAF Trucks do Belgie dodáme 879 logistických nákladních vozidel řady CF na tatrováckých platformách 4x4 a 8x8. Budeme provádět také montáž vozidel a spolupracovat s námi bude i další kopřivnický podnik Tatra Defence Vehicle, který pro vozidla už vyvinul a následně vyrobí pancéřované kabiny,“ pokračuje generální ředitel s tím, že dalším úspěchem v Belgii je vítězný tendr na dodávku devíti tahačů těžkých návěsů v provedení 8x8. Velkou událostí byla i podzimní objednávka ze strany německého Bundeswehru, kterému společnost Tatra Trucks ve spolupráci s partnerskou firmou Rosenbauer dodá celkem 76 nových hasičských vozidel na podvozku Tatra Force.

Významné kontrakty byly opět uzavřeny s českou armádou, pro kterou v Kopřivnici loni vyrobili 30 tatrovek s hákovými nakladači. Dále pracují na podvozcích pro nové samohybné houfnice a systémy protivzdušné obrany, ale také na vozidlech pro mobilní 3D radary nebo na podvozcích pro obrněná vozidla Titus. Od poloviny roku 2021 se daří rozvíjet i aktivity na Slovensku. V Trenčíně působí dceřiná společnost Tatra Defence Slovakia, která se zaměřuje na výrobu tatrováckých podvozků, kabin a některých nástaveb pro potřeby slovenské armády. „Neustále pracujeme na tom, abychom prodeje našich vozidel uměli realizovat v jakékoli části světa, a to právě prostřednictvím kooperace s lokálními firmami, které zajistí montáž a postupně i výrobu některých dílů,“ podotýká Pavel Lazar. Příkladem takové kooperace může být loňské zahájení sériové výroby vojenských provedení automobilů Tatra v novém průmyslovém komplexu v Saúdské Arábii, kam společnost Tatra Trucks přenesla technologie výroby či poradenské služby při výstavbě podniku a nastavení výrobní linky. Teď do Saúdské Arábie dodává komponenty a podsestavy vozidel, které se na místě montují. Obdobný projekt montážního závodu s částečným podílem lokální výroby dílů běží také v Číně a Brazílii.

Nová strategie

Základní podnikatelský záměr společnosti Tatra Trucks pro rok 2022 je postaven na prodejích celkem 1410 vozidel. Firma se tak opět přibližuje dlouhodobému cíli, kterým jsou dodávky zhruba 1500 vozidel ročně. „Předpokládáme, že struktura prodejů bude přibližně stejná jako v roce 2021. Minimální objem prodejů na úrovni 1500 vozidel je součástí naší nové desetileté strategie Tatra Concept, která obsahuje řadu nových prvků a jejímž hlavním cílem je navázat spolupráci s novými zákazníky. Chceme také dál rozvíjet naše základní modely, jako je Tatra Phoenix, kterou jsme uvedli na trh před 11 lety,“ vysvětluje generální ředitel, podle kterého bude letošní rok růstový, ale zároveň je třeba počítat s řadou výzev. „Očekáváme opět problémy v dodavatelské síti, kde jsme podobně jako kolegové v sektoru osobních vozidel čelili nedostatku čipů. Kromě omezených dodávek komponentů, což jsme dokázali vyřešit i za pomocí vlastních inovací, musíme počítat s drastickým růstem cen energií či vstupních surovin. Nárůst cen je tak velký, že firmy jej nedokážou utlumit inovačními procesy. Jedná se o globální faktory, které se negativně promítají do cen finálních produktů. Někteří zákazníci tak nemusejí mít dostatek finančních zdrojů na pořízení nové techniky v takovém rozsahu, v jakém původně plánovali,“ upozorňuje Pavel Lazar.

Přesto hodlá Tatra Trucks letos investovat mimo jiné 80 milionů korun do rozsáhlé obměny servisních pracovišť. Modernizace a rozšíření servisu je cestou, jak zatraktivnit služby zákazníkům a zároveň jde o příležitost vytvořit know-how servisu vozidel Tatra, zvláště u řad Tatra 815 a 810 Tactic. „Chceme vytvořit servisní franšízu, kterou bychom dokázali prodat i s vozidly do jakékoli části světa. I to je výsledek naší práce na nové strategii,“ doplňuje generální ředitel. Co se týče produktových novinek, v Kopřivnici připravují zásadní inovaci řady Tatra Phoenix, která by měla být uvedena na trh v roce 2023 nebo 2024. Vylepšením projde také modelová řada Tatra 815, u které se pracuje na inovaci posádkové kabiny v modifikacích pro civilní zákazníky i pro armádu a složky záchranného systému.

Projektem budoucnosti je vývoj prototypu nákladního vozidla s vodíkovým pohonem, na kterém kopřivnická automobilka spolupracuje s několika českými výzkumnými organizacemi a pracovišti v čele s Ústavem jaderného výzkumu Řež. K výzkumným účelům používá podvozek řady Tatra Force ve speciálním provedení pro těžební průmysl, aby mohla vozidla prověřit v nejnáročnějších podmínkách. Pokud bude vše probíhat podle plánu, měl by být na konci letošního roku dokončen první prototyp určený k testování. „Rád bych dodal, že společně s Moravskoslezským krajem a městem Kopřivnice pracujeme také na infrastruktuře, jako jsou čerpací stanice pro vodíková vozidla. Věřím, že do budoucna budeme mít pro naše obchodní partnery další velmi zajímavý produkt,“ dodává Pavel Lazar.

Péče o historický odkaz

Radost jemu osobně i celé rodině tatrováků a příznivců techniky v poslední době udělaly také mimořádné projekty související s historií značky Tatra. Přímo u výrobního areálu společnosti byl loni otevřen nejprve unikátní depozitář pro zrekonstruovaný vlak Slovenská strela, který je tak k vidění nejen v důstojné expozici, ale pravidelně se prohání i po železničních tratích. V těsné blízkosti depozitáře bylo v listopadu 2021 zpřístupněno nové interaktivní Muzeum nákladních automobilů Tatra, které vzniklo přestavbou bývalé slévárenské haly. V muzejní expozici je 82 nákladních automobilů, do jejichž interiérů mohou návštěvníci nahlédnout díky moderní audiovizuální technice a chytrým mobilům nebo iPadům.

Dalším lákadlem je sbírka historických motocyklů. „Ve spolupráci s městem Kopřivnice a Moravskoslezským krajem jsme odvedli velký kus práce. Výsledkem je nové muzeum evropského formátu, které chceme společně rozšířit o další projekt zaměřený na renovace nákladních i osobních vozidel,“ uzavírá generální ředitel společnosti Tatra Trucks, která se o historický odkaz stará s velkou pečlivostí a úctou. Myslí přitom i na osobnosti a reprezentanty značky Tatra, jako byl Karel Loprais, legendární závodník a šestinásobný vítěz rallye Paříž – Dakar, který odešel do motoristického nebe v lednu letošního roku.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...