1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Wolters Packaging Czech, s.r.o.

Wolters packaging 23Díky krizi jsme štíhlejší a řešíme smysluplné projekty

V Kostěnicích u Pardubic má své výrobní zázemí společnost Wolters Packaging Czech, s.r.o., která vyrábí nejrůznější aplikace z polystyrenu a polypropylenu – například pro automobilový průmysl, IT nebo HVAC.

Stejně jako ostatní průmyslové podniky se firma musela vyrovnat se zásadním nárůstem cen vstupů a ve své podstatě bojovala o přežití. „Zareagovali jsme hned. Zeštíhlili jsme administrativu, zaměřili se na efektivitu, pozastavili některé investice a zaměřili se na projekty, které nám dávají smysl,“ říká v rozhovoru šéf továrny Pavel Janout.

Průmyslové podniky zažívají náročné období, zdražují vstupy, materiály, energie. Jak jste k situaci přistoupili?

Podobně jako ostatní průmyslové podniky. Upřímně, bojovali jsme o přežití. A stále bojujeme. Ještě nedávno jsme nezažili týden, kdy by nám některý z dodavatelů neoznámil zdražení suroviny. A to, co se děje ohledně energií, je katastrofální. Pro představu – oproti roku 2020 je elektřina dražší šestkrát a zemní plyn pětkrát. Když srovnám čas před covidem a současnost, tak platíme každý měsíc o sedm milionů korun za energie navíc. Hned na začátku roku 2022 jsme přijali opatření, udělali jsme reorganizaci. Zeštíhlili jsme se, máme jen 10 % lidí v administrativě z celkového počtu všech zaměstnanců. Pozastavili jsme také některé investice, a nakonec jsme jednali i se zákazníky, aby se s námi podíleli na pokrytí zvýšených nákladů.

Daří se vám plnit plány? Máte dostatek zakázek?

Většinu plánů tvoříme na podzim. Na rok 2022 jsme tak připravovali plány na podzim roku 2021, kdy signály ohledně cen energií nebyly ještě tak silné. Plány se nám nepodaří ekonomicky a finančně naplnit, ale věříme, že zůstaneme v černých číslech. Pracujeme na vylepšení efektivity a kvality, tam jsme odvedli velký kus práce. Ohledně zakázek jsme zatím spokojení. Polovinu našeho obratu zajišťují dodávky do automotive, druhou polovinu do dalších oblastí, například IT, HVAC. Když byl covid, tak některé automobilky byly zavřené, navíc byl nedostatek mikročipů, což do jisté míry přetrvává. V této době jsme byli rádi za diverzitu zákazníků.

Zpracováváte plast. Co konkrétně vyrábíte?

Náš výrobní program sestává především ze surovin – EPS a EPP, což jsou druhy polystyrenu a polypropylenu. Každý naše produkty viděl a používá. Třeba jsou součástí balení nových počítačů nebo televizí. Když otevřete papírovou krabici, produkt je chráněný polystyrenovými rohy. Krom toho vyrábíme i termoboxy pro dodavatele potravin a jídel. Do automotive dodáváme výstelky kufrů do místa, kam se ukládají rezervní pneumatiky. Výstelky dodáváme i jednomu výrobci kotlů a bojlerů. Anebo vyrábíme díly pro žehlící prkna – konkrétně vrchní část, která se pak potahuje látkou.

Jaké produkty jsou pro vás klíčové z hlediska obratu? Které mají největší úspěch u odběratelů?

To nejde takto říct. Důležití jsou pro nás všichni zákazníci. Naši výrobu jsme pojali jako balíček služeb směřovaný k zákazníkovi. Máme celou řadu aplikací, o nichž jsem se už zmínil, a na dalších pracujeme.

Jak velký objem výrobků zůstává v České republice a jak velký objem vyvážíte?

Geografické rozložení dodávek vyplývá z charakteru našich výrobků. Jde o polystyrenové a polypropylenové produkty, které jsou lehké, ale mohou být rozměrné. Třeba výstelka kufru je poměrně velká, ale váží jen dvě tři kila. V kontextu ceny se tak nevyplatí vozit produkty na delší vzdálenosti. Smysl dává rádius kolem naší továrny asi 400 kilometrů. Nedodáváme tedy do vzdálených destinací, jako je Asie nebo Amerika. Většina našich produktů končí na českém trhu, případně v okolních státech, jako je Slovensko, Maďarsko nebo Polsko. Německý trh pak obhospodařuje naše mateřská společnost v Holandsku.

Jaké jsou aktuální trendy ve vašem oboru? Na jakých inovacích pracujete?

Většinu našich produktů vyrábíme na míru zákazníkům, podle jejich přání a představ. Jsou tak jasně dané rozměry i design produktu. Nicméně i tak máme někdy prostor na inovace. Velkým trendem je ekologie. Pracujeme na produktu, v němž bude vstupní materiál až se stoprocentním obsahem recyklované složky. Takže když produktu skončí životnost, dokážeme ho přeměnit v plnohodnotnou výrobní surovinu a opět ho vrátit na trh. Nicméně je třeba říct, že na jednu stranu po tom zákazníci volají, na druhou stranu je celá věc nákladově náročná, včetně cen energií.

Zmínil jste, že jste omezili některé investice. I tak – povedlo se vám uskutečnit některé projekty?

Určitě ano. Investovali jsme do technologií. Bez toho to nejde. Pokud potřebujeme nové čerpadlo nebo kompresor, musíme ho koupit, abychom mohli dál vyrábět. Poměrně rychle jsme dokončili inteligentní řízení energeticky náročných zařízení, jako jsou třeba právě kompresory nebo chladicí věže. To jsou zařízení, která fungují v režimu vypnuto/zapnuto. Vybavili jsme je řídicími jednotkami, a pokud voda, která se musí chladit, nemá tak vysokou teplotu, zapne se jen jedna chladicí věž. Nebo je v provozu jen nejvhodnější kompresor. Za den ušetříme kolem 5 MWh elektřiny, což se rovná roční spotřebě rodinného domu. Ačkoli jsme některé investice pozastavili, chystáme ty, které nám dávají v kontextu dnešní doby smysl. Jde o LPG projekt a instalaci fotovoltaických panelů, na které máme schválenou dotaci.

Jak jste na tom personálně? Máte dostatek lidí?

Pracuje pro nás kolem 220 lidí včetně agenturních pracovníků. Jsme optimálně velká firma. Dost velká na to, abychom byli stabilní i v takto náročné době, a zároveň ne tak velká, aby u nás byla odosobněná atmosféra. Všichni se známe jménem, a to je při běžném chodu skvělé. Máme některé procesy, bez nichž to nejde, ale v takové míře, že více pomáhají, než škodí. Fluktuace je u nás velmi nízká, pod 2 %, takže nás lidé vnímají jako zodpovědného a férového zaměstnavatele. Snažíme se pracovat pro komunitu a okolí. Nedávno jsme pomáhali v nedaleké obci s integrací lidí z Ukrajiny.

Připravili jste pro své pracovníky nějaké speciální benefity?

Zavedli jsme motivační systém, který reflektuje, jak se firmě daří. Když prosperuje, poznají to na odměnách i zaměstnanci. Pak máme standardní balíček benefitů – třeba příspěvek na penzijní pojištění nebo dny dovolené navíc. Ale pořídili jsme i jednu speciální odměnu – sdílené permanentky na pardubický hokej, který slaví stovku. Naši zaměstnanci si je sdílí, takže někdy spolu na zápas vyrazí třeba jeden pracovník skladu a dva z údržby.

Co chystáte do budoucna?

Zaměříme se na dvě věci. Digitalizaci a automatizaci. Nejde o sběr dat jako takový, to už je za námi. Připravujeme se na vyšší stupeň digitalizace, na zabezpečení informací před vnitřním nebo vnějším únikem. Pro naše zákazníky je toto důležité. Sdílejí s námi své know-how a předpokládají, že data ochráníme. Digitalizaci pak chceme přenést i na úroveň bezpečnosti práce nebo požární prevence, chystáme například takzvanou e-recepci. U automatizace se vždy rozhodujeme, zda nám dává smysl a vyplatí se. Třeba miliardové investice do plně automatizovaného regálového skladu jsou pro nás nerentabilní, proto se na ně nechystáme. Připravujeme ale jiné projekty, které jsou pro nás relevantnější.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...